خانه / فرهنگي / مناسبت ها / نابینایانی که چشم انتظار وعده ی مسئولین هستند

نابینایانی که چشم انتظار وعده ی مسئولین هستند

بازدید: 213

نصر: مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر گفت: برخی مسائل حقوقی که نابینایان همانند معلولین دیگر از آن رنج می برند و جزو حقوق شهروندیشان محسوب می شود، از جمله اجرا نشدن برخی از مفاد قانون جامعه حمایت از حقوق معلولین و یا قانون اشتغال نابینایان است که متاسفانه امروزه ارگان و سازمان های مختلف نحوه دور زدن این قانون را نیز از بر شده اند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، “مهدی رفعتی” در گفت و گو با خبرنگار نصر اظهار کرد: موسسه نابینایان بصیر با هدف ارائه خدمات علمی و آموزشی به صورت رایگان به قشر نابینا و کم بینا با ماهیت مردمی و غیرانتفاعی در نظر دارد با برگزاری مراسمی به منظور بزرگداشت اعیاد شعبانیه و به میمنت دهمین سالگرد تاسیس این موسسه، توانمندی های عزیزان نابینا و کم بینا را با حضور نابینایان، مربیان و زحمت کشان و برخی از مسئولین برگزار کرده و گرامی دارد.

وی به بازه شروع فعالیت و الویت های کاری موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر اشاره کرد و گفت: موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر از سال ۱۳۸۸ تاسیس شده است که در این راستا با همراهی افراد فرهیخته نابینا (روشن دل) و همدلانی که در کنار ما بوده اند، دهمین سالگرد این موسسه را جشن گرفتیم.

رفعتی تصریح کرد: این موسسه طی بررسی چندین ساله بنا به خلاء ی که برای نابینایان و کم بینایان و حتی در حیطه معلولین وجود داشت، بحث علمی، فرهنگی و هنری بود؛ به عبارتی ریشه تمام مباحث را طی بررسی که انجام داده ایم در این مسائل خلاصه کردیم و اینکه به چه طریقی می توانیم خدمات را در خور شان این عزیزان داشته باشیم تا به ارتقای سطح این عزیزان از هر جنبه منتج شود.

مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر به اهداف کاری موسسه نابینایان بصیر اشاره کرد و گفت: چهار هدف عمده را در راستای فعالیت این موسسه فرهنگی هنری مشخص کرده ایم که از جمله آن ها استعداد یابی نابینایان، پرورش استعدادهای نابینایان، آشنا شدن با نابینایان گم نامی که در منطقه و شهر و استان هستند و هدایت به مسیرهای مرتبط از طریق کشف استعداد نابینایان است.

وی اذعان کرد: یکی دیگر از اهداف این موسسه، تامین نیازهای آموزشی نابینایان است که در این بعد موسسه بصیر عملکرد بسیار فعالی داشته است و در صدد این است تا نابینایانی که توسط کسب مهارت آموزش دیده اند را به اهداف مورد نظر نائل سازد تا با افزایش امید به زندگی بتوانند در پیشرفت کنند.

رفعتی ادامه داد: از پیش دبستانی تا سطوح دانشگاهی و کلاسهای کمک درسی برای نابینایان از جمله درس های ریاضی، شیمی، فیزیک، عربی و زبان انگلیسی توسط بهترین اساتید از سوی این موسسه برگزار می شود .

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر گفت: اعضای موسسه بصیر توانسته اند با بهره گیری از اساتید دانشگاهی که داوطلبانه در دروس ریاضی، آمار، کامپیوتر و مدیریت بازرگانی به نابینایان تدریس می کردند، به سطوح علمی بالاتری دست یابند؛ همچنین با عقد تفاهمنامه ای که با سازمان فنی حرفه ای استان داریم، نابینایان توانسته اند دوره های icdl را در خود موسسه با موفقیت سپری کنند.

رفعتی اظهار کرد: کلاس های معارف اسلامی که در رشته های مختلف اعم از قرائت و حفظ قران، تجوید، درک مفاهیم و احکام، گروه های تواشیح بصورت جدا گانه برای خانم ها و آقایان نیز برگزار می شود.

وی ابراز کرد: در حال حاضر بالغ بر ۸۰۰ فقره پرونده در موسسه نابینایان بصیر تشکیل شده است که به طور میانگین ۲۰۰ نفر نیز تحت پوشش این موسسه هستند.

رفعتی تصریح کرد: تولید کتاب برای نابینایان یکی از عملکرد های قوی و مختص موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر است که این ظرفیت برای شمالغرب کشور قابل استفاده است و دیگر استان ها کتاب های خود را از موسسه بصیر تهیه می کنند.

وی افرود: متاسفانه مسئولین چه در نهادهای مرتبط و باغیر مرتبط قول و قرار برخی حمایت ها را می دهند که حتی به آن ها فکرهم‌نمی کنند و هیچ موقع در جمع ما حاضر نشدند؛ البته برخی نمایندگان هرازگاهی بدلیل تبلیغات در انتخابات در مراسم های مختلف و مخصوص نابینایان چند دقیقه ای برای سخنرانی مارا همراهی می کنند اما فردای همان روز، روی از نو و روزی از نو!

مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر تاکید کرد: برخی مسائل حقوقی که نابینایان همانند معلولین دیگر از آن رنج می برند و جزو حقوق شهروندیشان محسوب می شود، از جمله اجرا نشدن برخی از مفاد قانون جامعه حمایت از حقوق معلولین و یا قانون اشتغال نابینایان است که متاسفانه امروزه ارگان و سازمان های مختلف نحوه دور زدن این قانون را نیز از بر شده اند.

رفعتی در پایان به مشکلات موسسه نابینایان بصیر خاطرنشان کرد و گفت: از دیگر مشکلات موسسه نابینایان بصیر در راستای تامین‌و تهیه تجهیزات آموزشی، لوازم و هزینه های جانبی نابینایان و اجاره مکان موسسه است.

منبع : خبرگزاری نصر نیوز

 

درباره ی zahrabi

همچنین ببینید

خلأ اطلاع رسانی به نابینایان در ایران/ انتقاد از توقف چاپ تنها روزنامه خط بریل کشور

بازدید: 388

بمنظور مناسب سازی استفاده از سامانه های شهرداری تبریز برای کاربران آسیب بینایی

بازدید: 375

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 12 =