خانه / اخبار / خلأ اطلاع رسانی به نابینایان در ایران/ انتقاد از توقف چاپ تنها روزنامه خط بریل کشور

خلأ اطلاع رسانی به نابینایان در ایران/ انتقاد از توقف چاپ تنها روزنامه خط بریل کشور

بازدید: 388

ایسنا/آذربایجان شرقی یک جامعه شناس و مدرس دانشگاه که خود نیز جزو جامعه کم بینایان است، با اشاره به خلا اطلاع رسانی به نابینایان در ایران، گفت: متاسفانه نخستین و تنها روزنامه خط بریل کشور به دلایل مختلفی از جمله هزینه بالای چاپ کتاب بریل، چاپ روزنامه به خط بریل را متوقف کرده است.

روح اله ساعی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روزنامه «ایران سپید» با خط بریل به عنوان یک پدیده فرهنگی و اجتماعی معلولان بعد از انقلاب و از سال ۱۳۷۵ در تهران به چاپ رسیده و به نوع خود در سطح خاورمیانه نیز منحصربفرد است.

وی افزود: در این روزنامه دستاوردهای علمی، فرهنگی و آموزشی برای نابینایان گنجانده شده و نابینایان موفق در عرصه‌های مختلف از جمله حوزه فناوری کشور معرفی می‌شوند. معرفی نرم افزارهای کامپیوتری و گوشی‌های هوشمند مخصوص نابینایان، بخش مطالبه گری حقوق اجتماعی معلولان، آموزش و پرورش، تحصیلات و رفع موانع مناسب سازی شهری نیز در این روزنامه منتشر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وجود روزنامه به خط بریل نقش حائز اهمیتی را در زمان تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال ۸۳ داشته و به نوعی اوقات فراغت بسیاری از نابینایان را پر می‌کند. اطلاعات مفید از طریق این روزنامه به معلولان انتقال یافته و باعث ارتقای سواد اجتماعی نابینایان نیز می‌شود.

ساعی با بیان این‌که در دوران کرونا و جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، انتشار این روزنامه متوقف شد، گفت: مدیران مسئول وقت در این راستا اقدام به تولید پادکست‌های صوتی خبری و انتشار اخبار در سایت اینترنتی به جای چاپ روزنامه کردند.

وی افزود: طی دو سال اخیر چند بار تصمیم گرفته شد تا روزنامه خط بریل بار دیگر چاپ شود اما این موضوع عملیاتی نشد تا این‌که از سه ماه قبل مدیرمسئول و هیات مدیره موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران که روزنامه ایران سپید در زیرمجموعه آن قرار دارد، تغییر یافت و بنا بر نظر این مسئول، به دلیل هزینه دار بودن چاپ خط بریل باید کاملا متوقف شود.

وی ادامه داد: مدیرمسئول روزنامه ایران سپید نیز از یک ماه پیش رفته و تاکنون شخصی برای این پست تعیین نشده است.

مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر با بیان این‌که مطالبه نابینایان، مشخص شدن تکلیف مدیرمسئول این روزنامه است، افزود: این امر باعث نگرانی جامعه نابینایان کشور شده و بایستی موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران پاسخگوی این مشکل باشد. تمامی قشر نابینایان به خصوص نخبگان و فرهیختگان نابینا نگران توقف فعالیت روزنامه خط بریل به بهانه بالا بودن هزینه هستند.

وی با بیان این‌که حدود ۷۰۰ هزار نفر نابینا و کم بینا در کشور بوده و این قشر ۱۴ درصد معلولان را تشکیل می‌دهند، گفت: نابینایان تبریز و به خصوص منطقه شمالغرب کشور که همواره جزو استفاده کنندگان روزنامه ایران سپید هستند، انتظار دارند که این روزنامه بار دیگر به خط بریل چاپ شود.

وی با تاکید بر این‌که در کشور ما در زمینه اطلاع رسانی برای نابینایان، روزنامه و نشریه خاصی وجود ندارد، افزود: یک ماهنامه غیردولتی با همت تعدادی از نابینایان و کم بینایان اهل قلم در زمینه انتشار اخبار اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی به خط بریل چاپ می‌شد اما اکنون به دلیل بالا بودن هزینه چاپ، این ماهنامه نیز فعالیت خود را متوقف کرده است. فصلنامه سپید آفرین به خط بریل و صوتی نیز قبلا چاپ می‌شد که اکنون این نشریه نیز تعطیل است.

ساعی گفت: شعار دولت سیزدهم، مردمی بودن و رسیدگی به محرومان و توسعه فرهنگی است، از این رو انتظار داریم تا دولت از نابینایان به عنوان قشر آسیب پذیر جامعه در حوزه مباحث فرهنگی نیز حمایت به عمل آورد.

وی در خصوص تفاوت پادکست و روزنامه برای نابینایان، اظهار کرد: پادکست در جای خود خوب است اما نمی‌تواند جای روزنامه با خط بریل را بگیرد.

وی گفت: لذتی که خواندن روزنامه و کتاب برای یک فرد بینا دارد، برای فرد نابینا هم دارد و یک فرد نابینا وقتی به یک متن و روزنامه‌ای با خط بریل دسترسی پیدا می‌کند، می‌تواند به راحتی بخواند و لذت ببرد، با املای کلمات آشنا شود و تمرکز بیشتری برای متن و روزنامه بریل داشته باشد و در نهایت این نوع خواندن منجر به افزایش سواد خواندن و نوشتن و سواد اجتماعی نابینایان می‌شود.

منبع : خبرگزاری ایسنا

درباره ی zahrabi

همچنین ببینید

بمنظور مناسب سازی استفاده از سامانه های شهرداری تبریز برای کاربران آسیب بینایی

بازدید: 374

قرعه کشی مسابقه آنلاین کشوری قانون خوانی

بازدید: 457با حضور نماینده بهزیستی استان آذربایجان شرقی و جمعی از هیئت مدیره موسسه نابینایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =