خانه / اخبار بصیر / بزرگداشت روز جهانی عصای سفید در پارک ائل گلی

بزرگداشت روز جهانی عصای سفید در پارک ائل گلی

بازدید: 306

مراسم بزرگداشت روز جهانی عصای سفید در پارک ائل گلی شهر تبریز توسط موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر برگزار شد.

موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر روز ۲۳ مهرماه سال ۹۱طی مراسمی روز جهانی عصای سفید را در پارک ائل گلی شهر تبریز گرامی داشت.

ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ از زﻣﺎن ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ اول، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎدی ﺑﺮای ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﮐﻪ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻧﻤﺎد ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن از اﯾﻦ ﻋﺼﺎ وﺟﻮد دارد، اﻣﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ رﻧﮓ ﺳﻔﯿﺪ ﺑﺮای ﻫﻤﮕﺎن ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻗﺎﺑﻞ روﯾﺖ اﺳﺖ، ﺑﺮای ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺧﻄﺮاﺗﯽ ﮐﻪ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن را ﺗﻬﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، اﯾﻦ رﻧﮓ در ﺗﻤﺎم دﻧﯿﺎ ﺑﺮای ﻋﺼﺎی راﻫﻨﻤﺎی آﻧﻬﺎ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻋﺼﺎ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده اﻓﺮاد ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ و اﻓﺮادی ﺑﺎ اﺧﺘﻼﻻت ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد و ﻣﻌﻤﻮﻻً در اﻧﻮاع ﺗﺎﺷﻮ و ﻗﺎﺑﻞ ﺣﻤﻞ ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد.

شروع برنامه عصا زنی در دور استخر پارک زیبای ائل گلی با حضور بیش از ۴۰۰ نفر از نابینایان و خانواده های ایشان آغاز گردید که جهت اطلاع رسانی از هدف برگزاری مراسم عصا زنی در پارک بزرگ ائل گلی بنرها و دست نوشته های در دست عصا زن ها با عنوان “من توانمند هستم” “در تکاپو بهتر از آن باشیم که هستیم” “عصای من نشان استقلال من است” و … صورت گرفت که این برنامه با پوشش خبری رسانه های مختلف ، شبکه استان و نیز برخی از خبرگزاری ها انجام گرفت. ادامه مراسم در جایگاه های ویژه که با بنرهای روز جهانی عصای سفید تزیین شده بودند دنبال شد.

در این مراسم در کنار افراد نابینا و کم بینا، خانواده های محترم آنها، اعضای افتخاری موسسه بصیر، مهمان های ویژه ای نیز شرکت داشتند، از جمله جناب آقای بهلولی جانشین معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی استان آذربایجان شرقی،نماینده های تشکل های نابینایان استان و مدیریت پارک ائل گلی.

مراسم روز جهانی نابینایان به شرح زیر برگزار شد:

۱-  شروع برنامه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری و حافظ ۱۰ جزء از قرآن کریم، آقای حسین سابقی و اجرای سرود ملی.

۲-    سخنان آقای فیروزمند جانباز فرهیخته و روشمن ضمیر

آقای فیرزومند با شروع برنامه بعنوان مجری این مراسم، نابینایی را از مسائلی عنوان کردند که نیاز به تفکر دارد و عنوان داشتند کسانی که روشنایی دل دارند بینای واقعی هستند.

۳- سخنرانی نائب رئیس موسسه نابینایان بصیر جناب آقای ساعی

ایشان ضمن عرض خیرمقدم و خوش آمدگویی به میهمانان، هدف از برگزاری مراسم برزگداشت روز جهانی عصای سفید در پارک ائل گلی را خارج شدن از محیطهای بسته تالارها و سالن های فرهنگی و تفریحی عنوان کردند و نیز اعلام داشتند، یکی دیگر از اهداف این مراسم  جلب توجه مسئولین و مردم در ارتباط با حقوق شهروندان نابینا و کم بینا بود با این رویکرد که توانمندی های افراد نابینا و اهمیت عصای سفید بیش از پیش مورد توجه واقع گردد. همچنین وی از خیرین محترم خواست در راستای حمایت از فعالیت های محتلف این موسسه، در زمینه توسعه فضای موسسه برای ارائه خدمات بهینه به افراد نابینا و کم بینا دعوت به همکاری نمودند و از برخی حمایت خیرین تشکر کردند.

آقای ساعی در ادامه گزارشی از عملکرد موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر ارائه داده و ابراز نمودند:  در حال حاضر در موسسه بصیر ۶۰ نوع کلاس آموزشی برگزار می شود که خیلی از این کلاس ها زمینه ساز اشتغال برای افراد نابینا و کم بینا می باشد. از جمله این کلاس ها  دوره های آموزشی شمع سازی، گل سازی، جعبه های کادویی، جاحوله ای آموزش کامپیوتر و …  هست که به صورت اشتغال پاره وقت برای برخی از عزیزان درآمده است.

آقای ساعی ضمن صحبت های خود از سازمان بهزیستی و سازمان فنی حرفه ای خواستار توجه بیشتر در زمینه  حرفه آموزی و اشتغال افراد نابینا و کم بینا شد.

۴  –  سخنرانی آقای بهلولی جانشین معاونت توانبخشی بهزیستی استان آذربایجان شرقی

وی در ابتدای سخنرانی خود تشکر و قدردانی خود را از دست اندرکاران موسسه نابینایان بصیر نسبت به برپایی این مراسم در محیطی باز ابراز داشتند.

آقای بهلولی به لزوم تقویت قوانین کار برای افراد نابینا و کم بینا اشاره کرد و افزود که باید بسترسازی های لازم توسط مسئولین برای رفاه حال این عزیزان صورت پذیرد.

۵- تجلیل و تقدیر از پیشکسوتان، اعضای گروه تواشیح، اعضای گروه موسیقی  و اعضای گروه تئاتر موسسه بصیر

در این قسمت از آقای نیساری، آقای نبی الهی که از پیشکسوتان نابینا و کم بینایان هستند، آقای پورعلی به نمایندگی گروه تواشیح، آقای حسن مقصودی به نمایندگی از گروه موسیقی و خانم پورجهانگیر به نمایندگی از گروه تئاتر تقدیر و تشکر شد.

۶- قرائت شعر توسط خانم مهناز راعی

خانم راعی که از اعضای نابینای موسسه بصیر هستند در آستانه لحظات ملکوتی اذان، شعر خود را که یک مناجات نامه بود قرائت نمودند.

۷- تجلیل از اعضای گروه پروژه مولتی مدیا، مشاوران حقوقی، مدرسین درسی و قرآنی بصیر

در این قسمت از عزیزانی که در پروژه های موسسه فعالیت دارند، در زمینه های حقوقی همراه موسسه هستند و  بعنوان مدرس درسی و قرآنی در موسسه بصیر فعالیت دارند نیز تقدیر شد.

۸- اجرای موسیقی توسط آقای محمود نیساری و آقای رفعتی

۹- قرائت بیانیه عصای سفید توسط آقای پورعلی و خانم طالبی به مناسبت روز جهانی عصای سفید

آقای پورعلی ضمن معرفی عصای سفید بعنوان سمبل حقوق نابینایان جهان به همراه خانم طالبی حقوق افراد نابینا و کم بینا که در ۷ ماده و ۹ تبصره بود را به سمع حضار رساند.

از جمله حقوق افراد نابینا و کم بینا می توان به این موارد اشاره کرد که ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺣﻖ اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﻠﯿﻪ اﻣﮑﺎﻧﺎت رﻓﺎﻫﯽ ﻣﻌﻤﻮل در ﺟﺎﻣﻌﻪ را دارﻧﺪ .آﻧﺎن ﺣﻖ دارﻧﺪ از ﭘﯿﺎده روﻫﺎ، ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻫﺎ، ﺑﺰرﮔﺮاه ﻫﺎ و وﺳﺎﯾﻞ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ، ﻗﻄﺎر، اﺗﻮﺑﻮس، اﺗﻮﻣﺒﯿﻞ، ﮐﺸﺘﯽ، ﻫﺘﻞ، اﻣﺎﮐﻦ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ و ﻣﺬﻫﺒﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ. اﮔﺮ در ﺑﻌﻀﯽ اوﻗﺎت، ﻣﺤﺪودﯾﺘﯽ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ ﺗﺴﻬﯿﻼت و اﻣﺎﮐﻦ وﺟﻮد  داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﻫﻤﻪ اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎﺷﺪ و اﮔﺮ ﺷﺨﺺ ﯾﺎ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻓﻘﻂ ﺑﺮای ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن در اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺴﻬﯿﻼت ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ، ﻣﺤﺪودﯾﺖ اﯾﺠﺎد ﮐﻨﺪ ﯾﺎ ﺣﻘﻮق ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﻋﺎﻗﻞ و ﺑﺎﻟﻎ را ﻧﺎدﯾﺪه ﺑﮕﯿﺮد، ﻣﺠﺮم ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. راﻧﻨﺪﮔﺎن وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﻠﯿﻪ ﻣﻮﻇﻒ اﻧﺪ ﻣﺮاﻋﺎت ﮐﺎﻣﻞ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن را ﮐﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻋﺒﻮر و ﻣﺮور، از ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﺑﻨﻤﺎﯾﻨﺪ دوﻟﺖ ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن را ﺑﻪ ﻣﺸﺎرﮐﺖ در اﻣﻮر دوﻟﺘﯽ ﺗﺸﻮﯾﻖ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ آﻧﺎن ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﺸﻐﻮل ﺷﻮﻧﺪ ﻣﺴﺌﻮﻻن دوﻟﺘﯽ ﻫﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ ﺑﺎﯾﺪ روز ۱۵ اﮐﺘﺒﺮ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﺰرﮔﺪاﺷﺖ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن و ﻗﺎﻧﻮن ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ، ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ارج ﻧﻬﻨﺪ و از ﻣﺮدم ﺑﺨﻮاﻫﻨﺪ ﮐﻪ رﻓﺘﺎر ﻣﻌﻘﻮﻻﻧﻪ ای ﺑﺎ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﮔﺎﻣﻬﺎی ﺻﻤﯿﻤﺎﻧﻪ و ﻣﻮﺛﺮی ﺑﺮای آﻧﺎن ﺑﺮدارﻧﺪ.

۱۰- اقامه اذان توسط موذن برجسته آقای حسن مقصودی

۱۱- تجلیل از اعضای فعال در سایت بصیر

سایت موسسه بصیر نیز بعنوان یکی دیگر از توانمندی های موسسه بصیر در زمینه های آموزشی و خبررسانی فعالیت دارد که طی این مراسم از عزیزانی که در این قسمت فعالیت دارند تقدیر و تشکر شد.

۱۲- قرعه کشی و اعطای جوایز به برندگان

در انتهای مراسم، قرعه کشی صورت گرفت و از بین حضار به تعدادی از آنها جوایزی تقدیم شد. 

لازم به ذکر است که غرفه کارهای دستی عزیزان نابینا و کم بینای موسسه بصیر نیز در پارک ائل گلی دایر بود که سرپرستی این قسمت به عهده خانم نیک رفتار بود.

برگزاری چنین مراسم های در کنار گرامی داشت این روزها، موجب اطلاع رسانی هرچه بیشتر به سایر اقشار جامعه می شود که می توان خاطرنشان کرد خیلی از آنها به دلیل اطلاع رسانی کم از حقوق و فعالیت های افراد نابینا و کم بینا در عرصه های مختلف اجتماعی بی خبر هستند. از طرفی این مراسم برگ زرین دیگری در دفتر فعالیت های موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر بود. باشد که این مراسم ها زمینه ساز توجهات بیشتر به این قشر از جامعه باشد و آنها نیز از حق و حقوق لازم خود برخوردار باشند.

 

درباره ی madadi

همچنین ببینید

اجرایی شدن قانون عصای سفید / رانندگان در مقابل عصای سفید توقف کنند

بازدید: 103

وجود ۱۵۰ هزار نابینا در کشور و مشکلات صاحبان عصای سفید

بازدید: 88وجود ۱۵۰ هزار نابینا در کشور و مشکلات صاحبان عصای سفید | به ازای …

۴ دیدگاه

  1. سلام عالی و متفاوت بود متفاوت بودنش بخاطر برگزار شدن در فضای باز بود

    • سلام
      ممنون،یکی از اصلی ترین هدف های موسسه بصیر حضور هرچه پررنگ تر عزیزان نابینا و کم بینا در جامعه می باشد.

  2. سلام من پارسال در این مراسم بودم. خیلی خوب و عالی بود. اخبار بصیر را دنبال می کنم به همین خاطر چرخی توسایت بصیر زدم تا گزارش سال گذشته را پیدا کنم, واقعا این عالی بود. چرا باز هم این مراسم را اجرا نمی کنید؟ حداقل فیلمهای این مراسم را تو سایت آپلود کنید.
    باور کنید جشن سال ۹۱ خیلی خوب و عالی بود…

    • سلام دوست عزیز
      خوشحال هستیم که مراسم بزرگداشت روز جهانی عصای سفید سال گذشته در پارک ائل گلی مورد توجه شما قرار گرفته است.
      برای امسال مراسم گرامیداشت این روز در تالار پتروشیمی تبریز برگزار خواهد شد.
      فیلم های این مراسم بعد از تغییر قالب سایت و اختصاص دادن قسمت آپلود فیلم ها امکان پذیر خواهد بود.
      ممنون از حسن توجهتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 3 =