خانه / اخبار بصیر / مدیرعامل موسسه بصیر: روشندلانِ بصیر در حسرت مکانِ مناسب سازی شده/ اشتغال؛ مشکل سه درصد نابینایان

مدیرعامل موسسه بصیر: روشندلانِ بصیر در حسرت مکانِ مناسب سازی شده/ اشتغال؛ مشکل سه درصد نابینایان

بازدید: 225

مدیرعامل موسسه بصیر:

روشندلانِ بصیر در حسرت مکانِ مناسب سازی شده/ اشتغال؛ مشکل سه درصد نابینایان

رفعتی با گلایه از مهجوریت حقوق نابینایان در تبریز عنوان کرد: جایگاه اجتماعی معلولان به ویژه نابینایان از نظر حقوق شهری در تبریز مهجور مانده و نهادهای مختلف که مرتبط با حقوق شهری و شهروندی هستند با بهانه‌های مختلف از زیر مسئولیت شانه خالی کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، مهدی رفعتی، مدیرعامل موسسه بصیر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: افراد نابینا صرفا یک محدودیت بینایی دارند و در دیگر بخش‌ها توانا هستند و این مساله باید در جامعه جا انداخته شود.

وی ادامه داد: موسسه بصیر از سال ۸۸ شروع به عنوان سمن برای نابیانایان و کم بینایان شمالغرب کشور راه اندازی شد، البته از کل کشور نابینایانی از خدمات موسسه استفاده کردند اما بیشتر نابینایان تبریز از خدمات حضوری بصیر استفاده کردند.

مدیرعامل موسسه بصیر در خصوص تلاش‌‌‌های این مجموعه برای روشندلان توضیح داد: استعدادیابی و شناسایی استعدادها، آموزش و کمک توانبخشی از جمله کارهایی است که در بصیر صورت می‌گیرد که البته کمک‌های توانبخشی از ابعاد اصلی خدمات است.

وی ادامه داد: از نظر سخت افزاری ما نتوانسته‌ایم برای روشندلان کاری کنیم اما از نظر تجهیز به نرم افزارها، کتاب‌های گویا و خطی و تامین منابع کارهای زیادی انجام داده‌ایم و البته در نهایت تامین زندگی مناسب برای روشندلان از اهداف غایی بصیر است.

رفعتی با بیان اینکه در بُعد آموزشی موسسه چندین کار آموزشی انجام داده است، گفت: هیچ موسسه‌ای نمی‌تواند این آموزش‌ها را انجام دهد چون آموزش‌ها ویژه است. در بحث توانبخشی هم در ضبط کتب فعالیت‌هایی انجام شده است و در نهایت راه اندازی کارگاه صنایع دستی باعث اشتغالزایی پاره وقت و تمام وقت روشندلان شده است.

مهجور ماندن حقوق شهروندی معلولین در تبریز

وی با گلایه از مهجوریت حقوق نابینایان در تبریز عنوان کرد: جایگاه اجتماعی معلولان به ویژه نابینایان از نظر حقوق شهری در تبریز مهجور مانده و نهادهای مختلف که مرتبط با حقوق شهری و شهروندی هستند با بهانه‌های مختلف از زیر مسئولیت شانه خالی کردند.

رفعتی ادامه داد: مسئولین و سازمان‌ها به صورت تخصصی مشکلات نابینایان را زیر ذره بین نبرده اند و در شهر ما برخلاف کلانشهرها بسیاری از قوانین اجرایی نشده و اجباری هم برای مسئولین برای اجرای قانون وجود ندارد!

وی با گلایه از سد معبر برخی اصناف ابراز داشت: متاسفانه در تبریز اصناف مختلف سد معبر ایجاد می‌کنند و پیاده روها را اشغال کرده‌اند که باعث شده مشکل زیادی برای نابینایان در عبور و مرور می‌شود.

مدیرعامل موسسه بصیر با اشاره به فرهنگ غلط در برخی تولیدات صداوسیما گفت: موضوع بعدی در رابطه با فرهنگ غلط در رسانه ملی و ضرب المثل هایی است که استفاده می‌شود که موجب رنجش نابینایان می‌شود.

مشکلات روشندلان در استان

در ادامه روح الله ساعی، نائب رئیس موسسه بصیر هم با اشاره به شعار جهانی روز عصای سفید اظهار داشت: شعار سال روز جهانی عصای سفید دنیایی بهتر با آگاهی فراگیر و با مشارکت نابینایان با رفع موانع و قوانین است که این شعار چند بعدی نشان می‌دهد دنیای بهتر زمانی است که آگاهی فراگیر به وجود آورده شود.

وی با بیان اینکه بخشی از مطالبات کشوری و بخشی داخل استانی و شهری است، عنوان کرد: متاسفانه با گذشت ۱/۵ سال از مجلس جدید فراکسیون معلولین تشکیل نشده است در حالیکه در دوره‌های قبل این فراکسیون بود، فراکسیون‌ها برای چانه زنی در بودجه بیشتر در حوزه توانبخشی معلولین اهمیت دارند و پیگیر قوانین برای اجرایی شدن هستند چون بسیاری از قوانین ضمانت اجرایی ندارند.

نائب رئیس موسسه بصیر ادامه داد: موضوع بعدی که مطالبه عمومی‌است و ماهم از تمام مسئولین استان پیگیریم تشکیل کمیته فنی حرفه‌ای برای روشندلان است که اگرچه اردیبهشت ۹۸ این نظام نامه از سوی وزیر رفاه وقت ابلاغ شده اما تاکنون در استان ما اتفاقی نیفتاده است.

مشکلِ مکان مناسب سازی شده برای موسسه بصیر

وی با اشاره به مشکل جدی مکان برای موسسه بصیر گفت: مساله جدی که با آن مواجهیم مشکل مکان است که مشکل بسیار اساسی است؛ بصیر  تنها مرکزی است که در کرونا یار و یاور نابینایان عزیز بوده و خدمات آن ادامه داشته و حتی نگذاشتیم یک صفحه از درس و جزوه افراد روی زمین بماند و چاپ‌های بریل را پیش بردیم.

ساعی تاکید کرد: از آبان سال گذشته با حفظ پروتکل‌ها کلاس‌های آموزشی هم از سر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۰۰ نفر نابینا در این موسسه حضور دارند، توضیح داد: با کمک شما اصحاب رسانه از شهردار تبریز بخواهیم مکان موسسه بصیر را بعد از ۱۲ سال پاسکاری مسئولین به جای خوبی منتقل کنند تا خدمات بهینه به شهروندان روشندل این شهر بدهیم.

عضو هیئت مدیره موسسه بصیر ادامه داد: بحث دیگر مناسب سازی محیط است که در هر جلسه‌ای گفته می‌شود و به اعضای شورا مستندا هم نشان دادیم اما مشکل حل نشده است. بیش از ۱۰ درصد جامعه افراد دارای معلولیت هستند اما در سطح شهر آنها را نمی‌بینیم چون محیط برای افراد کم توان به ویژه نابینایان مناسب نیست.

وی با اشاره به ویدیو دلخراش سال گذشته عنوان کرد: سال گذشته ویدیویی پخش شد که یکی از نابینایان در چاه آب افتاد اما از این اتفاقات زیاد است و فقط بعضی از آنها ثبت می‌شود، چند سال قبل هم یکی از نابینایان ما در چاه آبی که درپوش نداشت افتاده بود و ساعت‌های کسی صدایش را نشنیده بود.

ساعی در خصوص برنامه‌های این موسسه در این هفته نیز اظهار داشت: از برنامه‌های امسال مسابقه قانون خوانی در حمایت از قانون معلولین است تا گروه‌های مختلف با این حقوق آشنا شوند، همچنین نشست مجازی با موضوع دکتر فضائلی از دانشمند شهیر نابینا برپا خواهد شد،برنامه دوچرخه سواری از بنیاد شهید تا مصلی امام خمینی و برنامه حضور نابینایان و خانواده‌ها در آمفی تئاتر ائل گلی از دیگر برنامه‌های موسسه بصیر است.

حمایت معیشتی از روشندلان در بصیر

عبدالصمدی، از اعضای هیئت مدیره موسسه بصیر هم اظهار داشت: از هزاران روشندل در استان خوشبختانه فوتی کرونایی نداشتیم و فقط یک مورد ابتلا به کرونا داشتیم، تمامی‌اعضا  هم واکسینه شدند که پیگیری موسسه در این خصوص موثر بود.

وی ادامه داد: از نظر معیشتی پوشش زیادی برای اعضا داشتیم و بحران معیشتی خیلی زیاد نداشتیم و روشندلان در حمایت ۱۰۰ درصدی ما بودند، همچنین در دوران کرونا هیچکدام از فعالیت‌های روانشناسی و پزشکی را تعطیل نکردیم.

تبعیض استخدامی‌در حق معلولین

در ادامه رضا گلمحمدی، قهرمان سابق جهان در ورزش نابینایان هم با اشاره به تبعیض‌ها گفت: سالهاست سه درصد استخدام معلولین رعایت نشده و مخصوصا شهرداری هم این مورد را رد کرده است و به همین دلیل چهار هزار نفر مورد ظلم واقع شده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه مسئولین در برنامه‌های یک چیزی می‌گویند و در عمل کار دیگری می‌کنند و پیگیری وعده‌های مسئولین از طریق رسانه‌ها و خبرنگاران امکانپذیر است.

روشندلان و زیرساخت‌هایی که وجود ندارد

بهزاد زادعلی اصغر، مسی فوتبال نابینایان هم در این جلسه با بیان اینکه در جامعه ما معلولین بخشی از جامعه هستند که نیاز به رفاه و حضور در جامعه دارند، گفت: من ۱۲ سال است عضو این موسسه هستم و خوشحالم که چنین تشکیلاتی در شهرم وجود دارد که در حد استاندارد اروپایی است.

وی با اشاره به مشکلات نابینایان در شهر توضیح داد: وقتی یک فرد بینا ببنید که درب فاضلاب نیست، راهش را عوض می‌کند اما یک نابینا نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد و باید زیرساخت‌های شهر را درست کرد و نباید منتظر روز عصای سفید و وعده مسئولین بود.

این دارنده مدال المپیک عنوان کرد: استعدادهایی در موسسه بصیر هستند که اگر خدمات بگیرند من در حد شاگرد آنها هم نیستم اما متاسفانه امکانات برای آنها فراهم نیست.

دغدغه اشتغال و استخدام

وی با اشاره به اینکه تمام نابینایان مشکل شغل دارند و اصلی‌ترین دغدغه اشتغال است، یادآور شد: من و آقای گلمحمدی کارمند شرکتی شهرداری هستیم، اگر سه درصد حق معلولین و مدال المپیک و قهرمانی جهانی و سابقه بیش از ۹ سال را در نظر بگیریم آیا حق ما هست که تبدیل وضعیت شویم یا خیر؟!

در پایان جلسه هادی حیدری، دانشجوی دکتر و عضو موسسه بصیر هم خاطرنشان کرد: کارهای بسیار خوبی به واسطه خیریندر بصیر انجام شده اما بخاطر کرونا برخی حمایت‌های مالی و معنوی کمرنگ شد، به همین دلیل از تمام ارگان‌ها برای تامین مکان و دیگر مسائل می‌خواهیم که این موسسه را یاری کنند.

منبع : شبکه اطلاع رسانی دانا

درباره ی zahrabi

همچنین ببینید

اولین نشست هیئت امنای موسسه نابینایان #بصیر با حضور هیئت مدیره و هیئت امنای موسسه در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲ برگزار گردید.

بازدید: 430

بمنظور مناسب سازی استفاده از سامانه های شهرداری تبریز برای کاربران آسیب بینایی

بازدید: 375

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 15 =