خانه / علمي / کامپیوترهای هوشمند سخنگو، جهشی در جهت مناسب سازی محیط کامپیوتر برای نابینایان و کم بینایان

کامپیوترهای هوشمند سخنگو، جهشی در جهت مناسب سازی محیط کامپیوتر برای نابینایان و کم بینایان

بازدید: 298

 

چکیده:

در حال حاضر برای اینکه به کامپیوتر بگوییم چه کاری انجام دهد باید فرمانها را با صفحه کلید تایپ کنیم، از منوها استفاده کنیم و یا برنامه ها را در یک زبان برنامه نویسی بنویسیم. برای بکارگیری صحیح یک کامپیوتر، ما باید فرمانها، زبانها و اصطلاحات فنی نامأنوس زیادی را یاد بگیریم. این کار زمان و هزینه زیادی را برای همه، بخصوص برای نابینایان و کم بینایان تحمیل می کند. بنابراین برای اینکه کامپیوتر را برای نابینایان و کم بینایان دوستانه کنیم و محدودیت های استفاده از آن را برای آنان به حداقل برسانیم، می توانیم از پردازشگرهای زبان طبیعی (NLP) و سیستم های شناخت گفتار استفاده کنیم. البته این کار نیازمند تحقیقات فراوان در زمینه NLP و سیستم های شناخت گفتار است که هر کشور می تواند برای زبان رسمی خود انجام دهد.

پردازش زبان طبیعی (NLP) و سیستم های شناخت گفتار یک فناوری عملی هوش مصنوعی (AI) است. NLP به ارتباط با یک کامپیوتر به زبان انگلیسی و یا هر زبانی که شما صحبت می کنید، اشاره دارد. NLP تلاش می کند عبارتهای عادی که به زبان طبیعی انسان بیان می شوند، را تفسیر کند، فرآیند شناخت کلام سعی دارد صدای انسان را به واژه ها و جمله های مجزا که برای کامپیوتر قابل فهم است، تبدیل کند. برای اینکه کامپیوتر بتواند به شیوه های عادی با انسان گفتگوکند نیاز دارد شناخت گفتار و NLP را ترکیب کند.

اگر ما بتوانیم با کامپیوتر به زبان خودمان ارتباط برقرار کنیم، بعضی از مسائل و مشکلات برای نابینایان حذف می شوند و یا به حداقل می رسند. یعنی ما بجای صفحه کلی و ماوس از صدای خودمان برای فرمان دادن به کامپیوتر و ارتباط با آن استفاده می کنیم و این یعنی یک گام به جلو در جهت توانمند سازی نابینایان و کم بینایان در استفاده از کامپیوتر و سایر امکانات مرتبط با آن همچون اینترنت، خدمات مجازی، تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیک و … است.

ما در این مقاله روش های پردازش زبان طبیعی و همچنین چند کاربرد عملی نرم افزار NLP را بررسی کرده ایم و در نهایت پیرامون موضوع سیستم های شناخت گفتار، مطالبی چند آورده شده است. امید است این مطالب راهگشای استفاده بهتر نابینایان و کم بینایان از کامپیوتر و فن آوریهای نوین مرتبط با آن در راستای توانمند سازی آنان باشد.

توسط: خباز صمد- کارشناس ارشد مدیریت اجرایی (MBA)- کارشناس مهندسی صنایع- ساعی روح اله- کارشناس ارشد جامعه شناسی- کارشناس برنامه ریزی اجتماعیemail: saei.bani@gmail.com

email.: khabbaz.samad@gmail.com

علاقمندان با ارسال پست الکترونیکی می توانند متن کامل مقاله را دریافت نمایند.

درباره ی saei

۸ دیدگاه

  1. سلام مطالب سایت داره خوب میشه. اما آنچه که من فکر می کنم باید بیشتر باشه مطالب آموزشی و قابل کاربرد برای نابینایان در همه زمینه ها باشه، حالا فرق نمیکنه این در مورد کامپیوتر باشه یا در مورد آموزش آماده کردن و پخت غذا و یا برخورد با همنوع ویا با افراد بینای جامعه. ولی در کل از شما ممنونم و تا یادم نرفته بگم که خود موسسه نابینایان بصیر د این سایت ناشناس مانده و مقرفی خوبی از فعالیتهاش نشده است.

  2. ضمن عرض سلام ضمن عرض سلام ار سلیقه و دقت نظر شما قبلا از همکاری و بذل توجه شما کمال تشکر را دارد.

  3. AGE MISHE BI ZAHMAT YE PDF DAR MORED FANAVARI HAI JADID BARAY ZENDEGI NABINAYAN RO BARAM BEFREST.

    • با سلام
      در مورد فناوری های جدید برای نابینایان پی دی افی که خواسته بودین براتون ارسال شد. چنانچه پی دی اف این پست نیز تحت عنوان کامپیوترهای هوشمند سخنگو جهشی در مناسب سازی ….مورد نیازتون باشه از طریق ایمیل اعلام فرمایید.
      با تشکر ، آدرس ایمیل بصیر: Info@bassir.ir

  4. سلام ممنوم از سایت خوبتون چند ماهه دارم تو سایتهای مختلف میرم بلکه یه چیزی پیدا کنم ولی به درد کار من نمی خوردتا الان که سایت شما را باز کردم خیلی خوبه من پروژه ای دارم در مورد پردازش زبان طبیعی برای کمک به معلولین می تونید مقاله کاملشو را بفرستید ممنون می شم

    • سلام
      دوست عزیز
      ایمیل نویسندگان مقاله در پست مربوطه موجود می باشد لطفا از طریق این ایمیل مکاتبه کنید.

  5. سلام ممنون از مقاله خوبتون میشه خواهش کنم کاملشو برام بفرستید

  6. سلام
    خسته نباشید
    میشه متن کامل مقاله رو برام بفرستید و راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − دو =