خانه / اخبار / اجتماعی / مأموریت دفتر پیشگیری از نابینایی چیست؟

مأموریت دفتر پیشگیری از نابینایی چیست؟

بازدید: 105

مأموریت دفتر پیشگیری از نابینایی چیست؟

با نابینایی و بازتوانی ارتباط دارد، دفتر پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم است.  دکتر فرزاد محمدی،  متخصص قرنیه که از یک سال ونیم پیش عهده دار مسئولیت این دفتر است،  در گفتگو با ایران سپید از سیاستهای وزارت بهداشت در خصوص برنامه ملی پیشگیری از نابینایی میگوید :  بینایی  نقش  قابل توجهی در توانمندی فردی و اجتماعی دارد و  بازتوانی نابینایی هم  از دیگر سو،  یک مسئولیت اجتماعی و وظیفه ای دولتی است.  با توصیه سازمان بین المللی بهداشت و  آژانس بین المللی  پیشگیری از  نابینایی، کشورها  باید در زمینه پیشگیری از  نابینایی و بازتوانی نابیناییهای ناشی از بیماریها  فعالیت ستادی و دولتی داشته باشند.  امروزه در بسیاری  از نقاط دنیا،  این گونه خدمات در بیمارستانها ارائه می­شوند.

ما در دفتر پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم تلاش می­کنیم با راهنماییها و تبیین الگوهایی که از طرف سازمان جهانی بهداشت توصیه می­شود کاستیها را شناسایی و حمایت طلبی داشته باشیم، برنامه­هایی را پایلوت کنیم و اطلاعاتمان را در این زمینه به روز کنیم. الف: دردفتر شما چه سیاستهایی پیگیری می­شود؟ ب:  ما از برنامه سازمان بهداشت جهانی پیروی می­کنیم.  برنامه سازمان بهداشت جهانی، در زمینه سلامت چشم تا سال ۲۰۲۰، بر روی سه برنامه اصلی تمرکز دارد. فلسفه این برنامه این است که نابینایی­هایی که قابل اجتناب هستند تا سال ۲۰۲۰ کنترل شوند و از آن پس با چنین نابینایی­هایی مواجه نباشیم.

این برنامه در دهه اول بیشتر بر روی بیماریهای عفونی مانند تراخم تمرکز داشت که خوشبختانه در کشور ما کنترل شده اند، اما به تدریج از ۲۰۰۵ به سمت خطاهای انکساری و آب مروارید متمایل شد. خطاهای انکساری درمان نشده در کشورهای در حال توسعه مانند کشور ما، بسیار زیاد هستند. از طرفی انجام نشدن به موقع عمل آب مروارید باعث شده دسته قابل توجهی از شهروندان سالها و ماههای زیادی از زندگیشان را در شرایط نامناسبی از بینایی تا نابینایی بگذرانند. می­دانیم که تعریف نابینایی این نیست که فرد لزوماً هیچ نوری نبیند، بلکه یک کاستی قابل توجه در بینایی که سبب شود فرد نتواند زندگی روزمره خود را به صورت مستقل و مولد، مدیریت کند اختلال بینایی محسوب می­شود. در این زمینه در ایران شاهد یک بی­عدالتی هستیم، به طوری که در شهرهای بزرگ نابینایی ناشی از آب مروارید نداریم.

حتی گاه با درخواست بیمار یا جراح، عمل جراحی آب مروارید زودتر از معمول انجام شده است، در حالی که در شهرستانها، به دلیل دسترسی کمتر بیمارانی با آب مروارید، در شرایط کم­بینایی روزگار به سر می­برند. از طرفی برخی تصور می­کنند از دست دادن بخشی از بینایی، به علت گذر عمر و غیر قابل برگشت است. در حال حاضر با اجرای طرح تحول سلامت عمل آب مروارید در مراکز دولتی دیگر با هزینه اندکی انجام می­شود و هزینه از حدود ۵۰ هزار در روستا تا ۱۰۰ هزار در شهر متغیر است.

بعلاوه فهرست انتظار عمل نیز دیگرخیلی طولانی نیست. همچنین برای پاسخ به نیازهای درمانی مردم، بحث ماندگاری پزشکان و بومی گزینی آنها در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد و امیدواریم تا ۲۰۲۰ شاخصهای برنامه در خصوص بیماری آب مروارید خیلی بهتر شود. بخش دیگر برنامه به اصلاح خطاهای انکساری چشم می­پردازد. در این زمینه ما دو کاستی بزرگ داریم. یکی اینکه کارشناسان بینایی سنجی که عهده دار خدمات خطاهای انکساری هستند، به طور نامناسبی در کشور توزیع شده اند و اغلب در شهرهای بزرگ حضور دارند. بعنوان مثال حدود ۵۰۰ نفر بینایی سنج از دو هزار نفر در تهران هستند. متخصصان چشم­پزشکی نیز همین شرایط را دارند و از ۱۹۰۰ چشم­پزشک، ۷۰۰ نفر در تهران هستند؛ البته سرانه نیروی چشم­پزشکی و بینایی سنجی در ایران مطابق بهترین توصیه های سازمان جهانی بهداشت است. مشکل دیگر این است که خدمات بینایی سنجی از جمله خدمات خصوصی محسوب می­شوند و بیمه ها با آنها قرارداد نمی­بندند. راهکار ما این است که بیمه ها با کارشناسان بینایی سنجی که در خارج از شهرهای بزرگ کار می­کنند، قرارداد ببندند. به این ترتیب مردم برای خدمات اولیه چشم­پزشکی به بینایی سنج مراجعه می­کنند و در صورت نیاز برای عمل آب مروارید به چشم پزشک ارجاع داده می­شوند. از طرف دیگر، در حال حاضر عینک و فرم آن جزو اقلام استاندارد پوشش داده شده توسط سیستم دارورسانی دولتی قرار ندارد و میزان بازپرداخت بیمه در این زمینه قابل قبول نیست. (  راضیه کباری)

  منبع : روزنامه ایران سپید

 

درباره ی zahrabi

همچنین ببینید

محتواهای صوتی تولید شده در استدیوی بصیر به درخواست نابینایان و کم بینایان

بازدید: 618محتواهای صوتی تولید شده در استدیوی بصیر به درخواست نابینایان و کم بینایان

گزارش تصویری از پایان سومین دوره رایانه کار درجه ۲

بازدید: 176گزارش تصویری از پایان سومین دوره رایانه کار درجه ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =