بازدید: 175
نابینایی و کودکان / رویکرد افتراقی
دراین بخش کتابی به شما معرفی می شود که به بحث پیرامون فرایندهای تحول روانی در نوزادان و کودکان نابینا می پردازد .
تالیف : دیوید . اچ . وارن
مترجمان : دکتر پرویز شریفی در آمدی ( دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی ) و محمد رضا شاهی
این کتاب از سوی انتشارات آوای نور تهران با شمارگان ۱۰۰۰ جلد برای نخستین بار در سال ۱۳۹۰ با قیمت ۱۱۰۰۰ تومان و در ۴ بخش و ۱۳ فصل در ۳۸۴ صفحه به شرح زیر منتشر شده است:
بخش اول : تعامل با جهان فیزیکی
فصل اول : درک جهان فیزیکی
فصل دوم : تعامل حرکتی و تحرک و جابجایی با جهان فیزیکی
فصل سوم : ادراک و جهان فیزیکی
فصل چهارم : درک فضا و رفتار در فضا
بخش دوم : اکتساب مهارتهای شناختی
فصل پنجم : زبان ، شکل دهی مفهوم و طبقه بندی زبان
فصل ششم : کارکردهای اجرایی
فصل هفتم : سبک شناختی ، خلاقیت و هوش
بخش سوم : سازگاری با جهان اجتماعی
فصل هشتم : تحول اجتماعی – هیجانی و ارتباطی در نوزادی
فصل نهم : زبان به عنوان مهارت اجتماعی
فصل دهم : تحول و سازگاری اجتماعی
فصل یازدهم : تحول درک خود
بخش چهارم : خلاصه
فصل دوازدهم : مطالعات بلند مدت
فصل سیزدهم : تفاوتهای فردی
مولف اچ وارن در مقدمه کتاب می گوید :
هدف این کتاب کاوش دانسته های ما از متغیرهایی است که بر تحول کودکان دارای آسیب های بینایی تاثیر میگذارد. جهان کودکان را در موقعیتهایی قرار میدهد که باید رفتارهای سازشی خاصی را ایجاد کنند.
به عقیده وی در رویکرد مقایسه های تواناییها و ویژگیهای کودکان نابینا و دارای آسیب های بینایی در مقایسه با تواناییها و ویژگی های همانند در کودکان بینا ارزیابی می شود و همه مقایسه ها بر اساس سن تقویمی است و مزیت اصلی آن است که چارچوب مرجع آشکار است ، در حالی که جایگزین اصلی روی رویکرد مقایسه ای رویکرد افتراقی نامیده شده است ، زیرا در جستجوی آن است که تفاوتهای درون یک جامعه را شرح دهد .
پس همانطور که عنوان کتاب نشان می دهد این تحلیل و خلاصه ادبیات بر پایه این فرضیه است که تنوع درون جمعیت کودکان دارای آسیب های بینایی است که باید مطالعه شود نه گروه معیا و پیامی که این تحلیل حاوی آن است خوشبینی از سوی محققان ، شاغلین و به ویژه والدین که کودکان دارای آسیب های اجتماعی آنها می توانند از یک دوره تحولی کاملا بهینه بهره مند شوند.
به عقیده مترجمان این کتاب آنچه در این اثر بیش از حد جلب توجه می کند نقش بی بدیل محیط کودک در تحول اوست . والدین چنین کودکانی باید در سازگانی با شرایط فرزند خود کوشیده و او را به همین شکل بپذیرند و با پرهیز از مراقبت بیش از حد به او کمک کنند شرایط متفاوت را تجربه کند. بنابراین مطالب ارائه شده در این کتاب با تکیه بر پیشرفتها و تاخیرهای غیر معمول کودکان نابینا در تحول ، سعی در ریشه یابی آنها دارد تا بتواند تحول این کودکان را در مسیری بهینه قرار دهد.
در پایان میتوان گفت که بخش عمده کتاب به بخش هایی تقسیم شده است که بر حیطه های اساسی تکالیف سازشی منطبق است . درون هر بخش ، هر یک از چند فصل موجود به یک حیطه اصلی از تحول اشاره می کند و هر فصل با خلاصه ای کلی از دستاوردهای گوناگون تحول آغاز می شود که کودک باید حاصل کند.
دروود
بنده به همراه چند تن از همکاران و دانشجویان خود ، سایتی را ایجاد نموده ایم که در آن آموزش زبان های مختلف (انگلیسی ، آلمانی ، فرانسه …) را قرار می دهیم. البته در حال حاضر بخش انگلیسی و آلمانی سایت راه اندازی شده است. برای هر پست زحمت زیادی کشیده می شود و وقت زیادی صرف می شود. منت می گذارید اگر به سایت ما نگاهی بیاندازید و نظر خود را بفرمایید. همچنین باعث افتخار و دلگرمی ماست که اگر قابل دانستید سایت ما را با نام “آموزش سریع زبان” لینک کنید. با تشکر از شما
آدرس سایت یادتون رفته بدین.
سلام
اسامی کتب معرفی شده رو نوشتم و سعی میکنم حتما مطالعه کنم و یک مقاله درباره نابینایان بنویسم
ویژگی قشنگ سایت شما به روز بودن مطالبتون هست