JAWS 16

بازدید: 169

JAWS 16 این بار با Mathml آمد

شرکت Freedom Scientific، یکی از قدیمیترین شرکتهایی است که در عرصه تولید نرم افزارها و سخت افزارهای ویژه افراد نابینا و کم بینا فعالیت میکند. این شرکت که در کارنامه بیش از ربع قرن فعالیت خود، صفحه خوان JAWS را به عنوان محبوبترین صفحه خوان میان نابینایان دنیا ثبت کرده است در روز سه شنبه ۲۸ اکتبر ۲۰۱۴ نسخه جدیدی از این صفحه خوان را روانه بازار کرد.

این نسخه که دو ماه پیش به شکل Beta در اختیار کاربران قرار گرفته بود ویرایش ۱۶ این صفحه خوان محسوب میشود. در JAWS 16 تغییراتی اعمال شده که نابینایان را هرچه بیشتر به آینده دنیای رایانه امیدوار میکند. علاوه بر برطرف شدن اشکالاتی که در جاوز ۱۵ مشاهده میشد، پشتیبانی از زبان Mathml یکی از عمده ترین تغییراتی است که در این نسخه اتفاق افتاده است. Mathml زبان نوشتن کدها و فرمولهای ریاضی است. چیزی شبیه HTML که کاربران در محیطهای اینترنتی با آن سر و کار دارند.به کمک این امکان کاربران قادر خواهند بود متون تخصصی ریاضی را به راحتی و درست با استفاده از همان اصطلاحاتی که معلمان این رشته استفاده میکنند مطالعه کنند.

این امکان از طریق نرم افزار اینترنت اکسپلورر در اختیار کاربران قرار گرفته است. به این ترتیب نابینایان همپای سایر افراد قادر خواهند بود در کلاسهای ریاضی شرکت کنند و از این دانش جذاب بهره ببرند. امکان Command Search یکی دیگر از قابلیتهایی است که به جاوز اضافه شده است. به کمک این امکان، کاربران خواهند توانست در قسمت فرمانها و کلیدهای ترکیبی جاوز جستجو کنند. به این ترتیب که فرض کنید کاربری میخواهد تمام فرمانهای مربوط به کِرسِرها را مشاهده کند. کافی است در قسمت Command Search کلمه Cursor را وارد کند تا تمام فرمانهای مربوط به JAWS, PC و Touch Cursor در اختیارش قرار گیرد.

همچنین در این نسخه از جاوز، نسخه OCR یا نویسه خوان موجود در این بسته نرم افزاری هم بهبود یافته؛ به گونه ای که کاربران قادر خواهند بود ظرف چند ثانیه، متون PDF نگاشته شده به زبانهای لاتین را به متونی قابل دسترس برای کاربران نابینا تبدیل کنند. همچنین این قابلیت در پنجره هایی که به هیچ شکل برای کِرسِرهای جاوز قابل خوانده شدن نیست این امکان را به کاربر نابینا میدهد که از محتوای آن پنجره مطلع گردد. با توجه به رشد روز افزون لپتاپهای دارای صفحات لمسی، امکان استفاده از دستگاههایی از این دست نیز برای نابینایان تقویت شده است.

لذا کاربران نابینا برخلاف قبل، میتوانند هنگام خرید لپتاپ، با خیالی آسوده تر به سراغ لپتاپ هایی بروند که صفحه نمایشگر آن از قابلیتهای مربوط به صفحات لمسی برخوردار است. نسخه نمایشی JAWS 16 از وبسایت www.freedomscientific.com برای کاربران قابل دانلود خواهد بود.

منبع: سایت روزنامه ایران سپید

درباره ی fekri

همچنین ببینید

آموزش استفاده از موتورهای صوتی آکاپلا در جاوز ۱۵

بازدید: 254برای اینکه بتونید از موتورهای  صوتی آکاپلا استفاده بکنید

اطلاعیه روابط عمومی موسسه نابینایان بصیر

بازدید: 141اطلاعیه روابط عمومی موسسه نابینایان بصیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =