خانه / اخبار / شیوه‌های الکترونیک در آموزش نابینایان

شیوه‌های الکترونیک در آموزش نابینایان

بازدید: 337

یک طراح سیستم‌های رایانه‌یی نابینایان با تاکید بر نقش کلیدی شیوه‌های الکترونیک در آموزش نابینایان توجه بیش از پیش مراکز آموزشی فرهنگی کشور به استفاده از تجهیزات رایانه‌ای ویژه‌ی این گروه را خواستار شد

مهندس آرمان بحری، مدیر فنی شرکت “پکتوس” در گفت و گو با خبرنگار سرویس IT خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، اظهار داشت: آموزش الکترونیک در نابینایان علاوه بر مزایای کاربردهای عام آن، به عنوان تنها روش آموزش گسترده و موثر از اهمیتی کلیدی برخوردار است. زیرا افراد غیرنابینا علاوه بر منابع و نشریات الکترونیکی امکان استفاده از انبوهی از کتاب‌ها و انتشارات نوشتاری و دیداری را نیز دارند در حالی که امکان دسترسی نابینایان به چنین منابعی وجود ندارد.

وی، افزود: در حال حاضر شمار کتاب‌های تهیه شده به خط بریل در کشور تنها حدود یک هزار و ۸۰۰ عنوان است، که این امر ناشی از طولانی و هزینه بر بودن روند تولید این قبیل کتاب‌ها می‌باشد، مشکلات زیادی برای نابینایان کشور ایجاد کرده است. در حالی که با استفاده از تجهیزات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای ویژه‌ی نابینایان این مساله به سادگی قابل رفع می‌باشد.بحری، خاطرنشان کرد: سیستم‌های رایانه‌یی نابینایان که نمونه‌های فارسی آن نیز در کشور تهیه شده‌اند می‌توانند هزاران کتاب الکترونیکی عادی را به صورت بریل یا گویا در اختیار نابینایان قرار دهند. این سیستم‌ها هم‌چنین قادرند امکان دسترسی ساده‌ این گروه از کاربران را به تمامی سایت‌ها و بانک‌های اطلاعاتی موجود در شبکه‌ی اینترنت و سایر شبکه‌ها فراهم کنند.

مدیر فنی شرکت پکتوس، با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی تولیدی یازده ساله‌ این شرکت در ساخت سیستم‌های رایانه‌ای ویژه‌ی نابینایان با مزیت گویایی فارسی، اظهار داشت: پژوهشگران شرکت برای نخستین بار در ایران تجهیزاتی نظیر نمایشگر لمسی بریل، مبدل رایانه‌ی نابینایان، سامانه‌ی کمک آموزشی لمسی گویا، رایانه و یادداشت الکترونیکی بریل گویا و دستگاه تایپ هوشمند و چاپگر بریل را تولید و در اختیار نابینایان کشور قرار داده‌اند.علاوه بر این نمونه‌های متعددی از نرم‌افزارهای ویژه‌ی نابینایان با قابلیت منحصر به فرد پشتیبانی زبان‌های فارسی و عربی در این شرکت طراحی و ارائه شده‌اند.

بحری در مورد میزان استقبال نابینایان کشور از این محصولات، گفت: با توجه به تخصصی و گران بودن این قبیل تجهیزات رایانه‌یی، با وجود اینکه محصولات ایرانی به مراتب ارزان‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی می‌باشند، بخش عمده‌ای از نابینایان کشور امکان خرید انفرادی این قبیل تجهیزات را ندارند. البته برخی سازمان‌ها و نهادهای دولتی مربتط با نابینایان بنابر وظیفه‌ی خود نسبت به خرید این سیستم‌ها و ارائه‌ی آن‌ها به نابینایان اقدام کرده‌اند.

وی با تقدیر از سیاست مناسب وزارت علوم در تجهیز تدریجی تمامی دانشگاه‌های دارای دانشجویان نابینا به حداقل یک سیستم رایانه‌یی ویژه، خاطرنشان کرد: با همکاری مناسب صندوق رفاه دانشجویان، تاکنون شش دانشگاه اصفهان، تهران، شیراز، علامه طباطبائی، الزهرا (س) و شهید بهشتی به سیستم‌های رایانه‌ای نابینایان مجهز شده‌اند و طرح تجهیز سایر دانشگاه‌های دارای حداقل شش یا هفت دانشجوی نابینا نیز در برنامه‌ریزی آتی قرار دارد.

وی با اشاره به همکاری سازمان بهزیستی و وزارت ارشاد در تجهیز تعدادی از مراکز نابینایان و کتابخانه‌های کشور به دستگاه‌های ویژه‌ی نابینایان، اظهار داشت: با وجود مساعدت‌های سازمان بهزیستی، تعداد دستگاه‌های تهیه شده توسط آن سازمان حتی پاسخگوی نیازهای مراکز مربوط نیز نمی‌باشد از طرف دیگر در حال حاضر تنها معدودی از کتابخانه‌ها نظیر کتابخانه‌ی ملی، کتابخانه پارک فدک و کتابخانه‌ی مرکزی سنندج به سیستم‌های ویژه‌ی نابینایان مجهز شده‌اند که مسلما وجود تنها دو کتابخانه در شهر تهران و یک کتابخانه در شهرستان‌ها پاسخگوی نیازهای تعداد انبوه نابینایان کشور نیست.

وی، در پایان با اشاره به مساعدت شهرداری تهران در تجهیز فرهنگسرای اندیشه به این سیستم، توجه بیشتر مسئولان امور شهری به گسترش دسترسی نابینایان شهرهای مختلف کشور به سیستم‌های رایانه‌ای را خواستار شد.وی، تصریح کرد: علاوه بر نهادهای یاد شده ، مدارس نابینایان کشور مهمترین مراکز نیازمند این قبیل تجهیزات می‌باشند. با این حال سازمان آموزش و پرورش استثنائی همکاری چندانی در ارائه‌ی سیستم‌های رایانه‌ای به دانش‌آموزان نداشته و با وجود ابراز تمایل فراوان مدارس صرفا به گرفتن دو نمونه‌ی آزمایشی و تایید آن‌ها اکتفا کرده است

درباره ی zahrabi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دو =