خانه / فناوري / شهرداری الکترونیکی در خدمت شهروندان نابینا

شهرداری الکترونیکی در خدمت شهروندان نابینا

بازدید: 213

شهرداری الکترونیکی در خدمت شهروندان نابینا

امروزه دیگر به سختی میتوان ضرورت وجود و استفاده از رایانه را در جهت بهبود زندگی جامعه بشری نادیده گرفت و در واقع به همین دلیل روز به روز شاهد افزایش و گسترش کمی و کیفی این قویترین ابزار پیشرفت بشر در دنیای کنونی هستیم.

با توجه به ویژگیهای شهرداری الکترونیکی در خصوص حذف پرونده‌های کاغذی، ارتباط الکترونیکی با شهروندان، پرداخت عوارض، اطلاع‌رسانی الکترونیکی و … شهروندان نابینا نیز همانند تمام اقشار جامعه به منظور پیشبرد اهداف خود، زندگی روزمره، تحصیل و کار  نیازمند به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات میباشند.

در مقاله حاضر ضمن  بررسی نیازهای شهروندان دارای معلولیت بینایی، امکاناتی را که شهرداری الکترونیکی میتواند برای این گروه فراهم نماید، بررسی میگردد. همچنین اشاره‌ای به الزامات قانونی در ارتباط با محورهای کنفرانس خواهیم داشت.

محصولات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و تجهیزات جانبی که در ایران تولید شده، حاصل ۱۵ سال تحقیق و تولید محصول بوده و دارای ۹ گواهینامه ثبت اختراع و جوایز معتبر علمی داخلی و خارجی است. به وسیله این تجهیزات و رعایت استانداردهای لازم دسترسی به خدمات الکترونیکی شهرداریها برای نابینایان فارسی زبان نیز کاملا مهیا میباشد

 

۱- مقدمه:

بدیهی است که ظهور فن آوری اطلاعات و ارتباطات تحول عظیمی را در دنیای بشر امروز ایجاد کرد. بر کسی پوشیده نیست که هدف دستیابی به این تکنولوژی، بالا بردن سرعت و دقت انجام امور در عصر ماشین و همچنین فراهم نمودن امکان ارتباط و یکپارچه سازی سایر دستاوردهای نوین بشری میباشد، آنچه مسلم است با گذشت زمان، روز به روز بر تعداد اختراعات و نو آوریهای افراد علاقمند به مقوله ی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در سراسر جهان افزوده میشود و این فن آوری نیز با سرعت در حال رشد و پیشرفت میباشد. اکنون آنچه پیش روی ماست جهانی است که تنها با فشردن یک دکمه انسان را از مرز زمان و مکان عبور میدهد و همه ی دانسته ها و داشته های بشری را همانند جعبه ی جادویی در پیش روی ما مینهد.  حال تصور کنید که آب در خانه باشد و ما همچنان گرد جهان بگردیم. خوشبختانه امروزه دیگر استفاده از فن آوری روز اطلاعات و ارتباطات دیگر منوط به کشور و یا دولتی خاص نبوده و در تمام نقاط دنیا، چه کم و چه زیاد همه ی افراد بشر میتوانند بر سر این سفره بنشینند و بهره ها برند. آنچه می ماند فراهم نمودن بستر مناسب، مدیریت و برنامه ریزی دقیق کشورها و دولتها به منظور استفاده ی بهینه از این اتفاق عظیم است.

 

۲- شهروند و شهرداری الکترونیک

اگر بخواهیم  بحث را به طور خاص تر و در مورد  کشور عزیزمان، ایران پیش ببریم. شکی نیست که درباره ی تواناییهای روز افزون ایرانیان هوشمند، اندیشمند و با پشتکار سخنها بسیار گفته شده و حقیقتی انکار ناپذیر است که هر روزه مخترعین و مهندسین ایرانی بسیاری در کار ابداع و ساخت بهترین ها در ارتباط با تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات هستند. اما پس پاسخ این سوال را چگونه میتوان داد که چرا با این وجود هنوز که هنوز کشور عزیز ما نتوانسته است پا به پای کشورهای پیشرفته ی دنیا در این راه قدم بردارد و حداکثر استفاده را از این ضرورت عصر حاضر ببرد. البته پاسخ به این سوال نیازمند بحث و بررسی دقیق میباشد که در اینجا تنها اشارات مختصری به موضوع جایز به نظر میرسد.

مدیریت و برنامه ریزی، این دو همزاد جهان صنعت و تکنولوژی، موجزترین پاسخ برای سوال ذکر شده به نظر میرسد بدین معنی که دولتمردان کشورمان میبایست همت گمارده و با مطالعه و برنامه ریزی حساب شده و با تخصیص بودجه ی مناسب تمامی تلاش خود را در راستای استفاده ی بهینه ی افراد و سازمان های مختلف از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به انجام برسانند. بحث شهرداری الکترونیک هم که یکی از محورهای بحث ما میباشد در واقع کودکی است که از دل فن آوری اطلاعات و ارتباطات زاده میشود و میتواند تحولات عظیمی را در زندگی هموطنان ایرانی ایجاد کرده و کشور و دولت ایران را در شاهراه پیشرفت بیندازد.

شهروند الکترونیک واژه ای است که در کنار دولت الکترونیک معنا پیدا میکند و در واقع حلقه ی اتحاد دولت و ملت است که هیچگاه از هم جدا نبوده و نیستند.

اهمیت این بحث در جایی مشخص میشود که بتوانیم منافع حاصل از دستیابی و کاربرد این تکنولوژی را در سطح جامعه مشاهده کنیم. بحث امکان صرفه جویی در وقت و هزینه، حذف پرونده های کاغذی و تبدیل آن به اطلاعات دیجیتالی .حذف بخش های مربوط به پاسخگویی تلفنی در سازمان.ایجاد محلی برای تبادل نظرات شهروندان درباره عملکرد شهردار و سازمان شهرداری. پرداخت عوارض های مربوط به نوسازی و … از طریق اینترنت.حذف روند های مربوط به پرونده های شهرداری و کاهش افزایش رفت وآمد فیزیکی به سازمان.اطلاع رسانی روزبه روز  فعالیت های شهرسازی وامور مربوط به شهر تنها بخشی از مزایا و فواید دنیای الکترونیک و شهرداری الکترونیک است.

۳-  نابینایان به عنوان شهروندان معلول

در میان همه ی موارد ذکر شده قصد داریم توجه همه را به مورد خاصی که متأسفانه همواره در چنین بحثهایی یا از قلم افتاده و یا به طور کامل از ذهنها پاک شده است جلب نمایم و آن چیزی نیست به جز در نظر گرفتن افراد معلول به عنوان شهروند ویژه و در نظر گرفتن نیازهای خاص ایشان در کنار نیازهای سایر افراد جامعه.

آیا به نظر خوانندگان گرامی اختصاص دادن فصلی از مباحث فوق به افراد معلول و کم توان جامعه یک حق مسلم محسوب نمی شود؟ گروه های مختلف معلولین در کشور ما، ایران که تعدادشان نیز کم نیست آیا تا چه حد در رابطه با مسئله ی فوق  و به چه اندازه باید به بر طرف ساختن نیازهای آنان توجه کرد؟ با اطمینان باید گفت که در مورد تمامی محورهای مطرح شده در رابطه با نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود وضعیت اداره ی شهرها و فراهم نمودن رفاه شهروندان بحث های فراوانی مطرح خواهد شد اما قصد داریم در این مجال به بررسی امکان بهره مندی افراد معلول از حقوق شهروندی  صحبت کنیم.

با توجه به اینکه افراد معلول بسته به نوع معلولیتشان در گروه های مختلف نابینایان، ناشنوایان، جسمی – حرکتی و کم توان ذهنی قرار میگیرند و این گروه ها از لحاظ نیازهایشان قدری با هم تفاوت دارند و بحث در مورد هر یک فرصت بسیار می طلبد لذا در این میان گروه معلولین بینایی را برگزیده و با توجه به سابقه ی کار بر روی مسائل مربوط به ایشان باب بحث را در این زمینه میگشاییم.

۴- نیازهای شهروندان دارای معلولیت بینایی

با توجه به اینکه تعداد افراد دارای معلولیت بینایی در کشور ما کم نیست، میتوان با فراهم نمودن بعضی امکانات ویژه از قبیل نرم افزارهای گویا و صفحه خوان فارسی، سخت افزارهای ویژه از قبیل نمایشگرهای بریل و نقشه های برجسته که همگی قابل نصب بر روی رایانه های شخصی افراد نابینا و کم بینا میباشند و همچنین نصب تجهیزات رایانه ای مجهز به صفحه خوانهای فارسی ، نمایشگرهای بریل و راهنماهای صوتی امکان برخورداری افراد نابینا از حقوق شهروندی را فراهم کرد.

با توجه به اینکه تردد نابینایان در سطح شهرها با مسائل و مشکلات خاص خود همراه است و با توجه به اینکه مناسب سازی محیط جهت تسهیل تردد این عزیزان نیز مستلزم وقت، هزینه و برنامه ریزی بلند مدت میباشد  هرچقدر رفت و آمدهای غیر ضروری در سطح شهر کاهش یابد نه تنها به کاهش بار ترافیک کمک خواهد کرد بلکه در مورد افراد نابینا باعث کاهش خطرات ناشی از برخورد با موانع، سقوط و آمار تصادفات میشود.

شهرداری الکترونیک میتواند به فرد نابینا کمک کند تا کلیه ی امور اداری خود را بدون نیاز به کمک و به صورت کاملاً مستقل انجام دهد و از این طریق اعتماد به نفس خویش را تقویت و عزت نفس خویش را حفظ نماید. در عین حال موجب کاهش هزینه های شخصی تردد و نیز هزینه های دولت میباشد.

در زیر به امکاناتی که شهرداری الکترونیک میتواند برای شهروندان نابینا و کم بینا فراهم کند به صورت فهرست وار و مختصر اشاره میگردد.

۱- دستیابی آسان به کتابخانه های سطح شهر بدون نیاز به مراجعه ی حضوری به وسیله ی کتابخانه های الکترونیک که با کمک نرم افزارهای صفحه خوان فارسی و نمایشگرهای بریل به راحتی بر روی رایانه های شخصی افراد نابینا قابل دسترس است. امکان جستجوی کتب و مقالات مورد نظر با صرف کمترین وقت و هزینه، همانند سایر شهروندان.

۲- همانگونه که همه روزه کلاسها و دوره های آموزشی مختلف هنری در تمام فرهنگسراهای شهرها برگزار میشود افراد نابینا نیز میتوانند با استفاده از نرم افزارهای صوتی و نمایشگرهای بریل و با استفاده از روش های آموزش الکترونیک و نرم افزارهای خودآموز در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری پا به پای افراد عادی جامعه گام بردارند.

۳- امکان انجام امور بانکی از طریق رایانه های شخصی، پرداخت مالیات، عوارض شهرداری و کلیه ی قبوض.

۴-  پی گیری نامه های اداری از طریق رایانه های شخصی مجهز به نرم افزارها و سخت افزارهای ویژه بدون نیاز تردد در سطح شهر، ارسال مدارک مورد نیاز اداری از طریق اینترنت و رفع نواقص پرونده ها.

۵- آموزش تحرک و جهت یابی از طریق نرم افزارها و سخت افزارهای ویژه از جمله نقشه های برجسته و گویا که به شناخت محیط و تسلط در عبور و مرور و شهرشناسی و تشخیص موقعیت افراد نابینا کمک میکند.

۶- استفاده از جهت یابهای ماهواره ای که میتواند برای یافتن آدرس های مورد نظر به افراد نابینا کمک کند.

۷- دسترسی به دستگاهی که بتواند تابلوهای نصب شده در سطح شهر اعم از نام خیابان، کوچه و پلاک و نام فروشگاهها، بانکها، ادارات، دانشگاهها و اسامی سایر اماکن را بصورت گویا و یا بریل اعلام کند.

۸- شناسایی نقشه ی ساختمانهای مراکز  و سازمانهای دولتی از طریق نقشه های برجسته و گویا

۹- نصب ای تی ام های گویا و بریل و تلفن های عمومی گویا و چراع های راهنمایی گویا

۱۰- اطلاع رسانی شهری اعم از اخبار همایشها و گردهمایی ها و نمایشگاهها که از طریق رایانه های شخصی مجهز به نرم افزارها و سخت افزارهای ویژه ی نابینایان و اینترنت پر سرعت و یا گوشی های همراه گویا و بریل و طریق پیامک انجام میپذیرد

۵- معرفی نرم افزارها و سخت افزارهای ساخته شده در ایران [۱,۴ ]

( کامپیوتر در خدمت نابینایان)

در مورد تجهیزاتی که به طور مختصر به ضرورت فراهم نمودن آنها برای افراد نابینا اشاره شد باید گفت که خوشبختانه برخی از این تجهیزات در داخل کشور تولید شده و امکان تهیه ی آنها با کمی تحقیق و بررسی و ارائه ی بودجه ی لازم وجود دارد و در مورد تجهیزاتی هم که در داخل کشور موجود نیست میتوان با برنامه ریزی همه جانبه به ساخت و تولید آنها همت گمارد تا اینکه بتوان بخش اعظمی از مشکلات هموطنان نابینا و کم بینایمان را برطرف کرد.

برای تکمیل بحث مطرح شده و جهت آگاهی خوانندگان محترم از کیفیت و کمیت تجهیزات رایانه ای ویژه ی نابینایان در زیر به توضیحی در رابطه با موارد فوق میپردازیم.

_ مجموعه ی نرم افزاری نوید ۴ و ۵

_ نرم افزار پکجاز

_ نمایشگر لمسی بریل (برجسته نگار)

– سروش( انتقال مفاهیم تصویری به نابینایان)

 

توضیحات تکمیلی:

مجموعه های نرم‌افزاری نوید ۴ و ۵، شامل ۶ مورد نرم‌افزار ذیل می‌باشد که در ادامه مختصراً در مورد هر یک توضیحی ارائه خواهد شد.

 

۱-کتابخانه الکترونیکی بریل و گویا

نرم‌افزار کتابخانه در مجموعه نوید  ۴ و ۵ دارای ۲۲۰۰ عنوان کتاب بوده  و امکان افزایش و غنی‌تر ساختن این تعداد براحتی وجود دارد، همچنین ارائه خروجی صوتی (از طریق TTS) و خروجی بریل (از طریق دستگاه برجسته نگار) این برنامه را به یکی از کاربردی ترین برنامه های این مجموعه بدل ساخته است.

در این نرم‌افزار علاوه بر امکانات فوق، جستجوی مطالب به شیوه‌های گوناگون و دستیابی ساده وسریع به مطالب مورد نظر، براحتی امکان‌پذیر است.

۲- ویرایشگر

این نرم‌افزار که یک واژه‌پرداز فارسی- لاتین است، کاربر نابینا را قادر می سازد اعمالی از قبیل تایپ متون، تصحیح آنها، آرشیو نمودن و … را همانند کلیه ویرایشگرها (ویرایشگرهای بینایی) انجام دهد، ضمن آنکه خروجی بریل (با استفاده از دستگاه برجسته‌نگار ) و خروجی صوتی (با استفاده از TTS) و قابلیت تهیه نسخه چاپی به دو صورت بریل و بینایی از وجوه تمایز این ویرایشگر می باشد.

۳- بانک اطلاعات فردی

این برنامه که یکی از امکانات جدید مجموعه نرم افزاری نوید ۴ می‌باشد با هدف انجام امور خاص شخصی یک فرد نابینا طراحی شده است و در این راستا اعمال ذیل را انجام می‌دهد:

۱-  دفترچه تلفن: این نرم افزار دفترچه تلفن بصورت خصوصی (شخصی) و عمومی می‌باشد.

۲- سررسید: در این بخش که مانند یک تقویم و سررسید روزانه عمل میکند شخص میتواند کلیهقرارهای روزانه خود را با توجه به تاریخ روز درج نماید .همچنین میتواند قرارهای روزهای بعد و قبل خود را همراه با امکان جستجو مرور نموده و تغییراتی در انها اعمال نماید .و یا قرار انجام شده را چک نماید.

نرم افزار پکجاز

وقتی که جاز بر روی سیستم نصب می شود، اطلاعات صفحه نمایش را برای کاربر نابینا می خواند. کاربر با استفاده از صفحه کلید، فرمان های مورد نظر را وارد می کند. این برنامه فرمان های ورودی را اعلام کرده و پیام های صادره ی برنامه را  می خواند. شرکت پکتوس در راستای بهینه سازی و تکمیل نرم افزار های موجود، طرح تکمیل برنامه ی جاز را تحت عنوان پکجاز آغاز کرد. هدف این است که به کمک این نرم افزار، کاربر نابینا بتواند به محیط استاندارد فارسی ویندوز هم دسترسی پیدا کند. مزایای برنامه ی پکجاز، عبارتند از : خروجی بریل فارسی و انگلیسی بر روی دستگاه برجسته نگار، خروجی فارسی و انگلیسی ی گویا، همسانی فرمان های آن با برنامه ی جاز.

 

برجسته نگار – نمایشگر لمسی بریل

این سخت افزار ویژه  شامل دو نوع نمایشگر بیست کاراکتری و چهل کاراکتری تقسیم میشود و امکان تأمین خروجی بریل با نرم افزارهای جاز، پکجاز، نوید و سروش را دارد. برجسته نگار دارای صفحه کلید تایپ بریل بوده و چندین کلید دیگر که قابلیت تعریف شدن را داشته و در محیط ویندوز قابل استفاده است. از این سخت افزار، چندین نسخه، قابل استفاده عمومی و شخصی با ویژگی حمل آسان و بدون نیاز به کابل برق میباشد.

 

سروش – انتقال مفاهیم تصویری

سروش دستگاهی برای کامپیوتر است که به‌همراه نرم افزارهای گویا، آموزش لمسی- صوتی را تحقق می بخشد. این دستگاه قادر است مفاهیم تصویری را به نابینایان انتقال دهد. در این روش پس از تهیه تصاویر برجسته و تدوین موضوع آموزشی توسط مربیان و نرم افزارهای طراحی، این تصاویر بر روی دستگاه سروش قرار داده میشود و کاربر در گام اول تصویر را لمس نموده و تصوری ذهنی از مورد را برای خود ایجاد می نماید، سپس با فشار دادن بر سطح تصویر در محلهایی که نیاز به اطلاعات دارد، توضیحات بیشتری را بصورت گویا و یا بریل، بر روی دستگاه برجسته نگار، دریافت میدارد.

 

۶-  حمایت قانونی از معلولین

خوشبختانه طی سالهای اخیر در کشور جمهوری اسلامی ایران، قانون  ۱۶ ماده ای حمایت از حقوق معلولان به تصویب رسید که بر اساس ماده دوم آن کلیه وزارتخانه ها، سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد. [۲ ]

علاوه بر این با توجه به بند «۲» صورتجلسه سی و پنجمین نشست شورای اجتماعی کشور، مورخ ۲۰/۴/۱۳۸۳ (پیوست ۱) و همچنین سهم ۳ درصدی معلولین برای همکاری با مؤسسات و سازمان ها، وجود چنین تجهیزاتی برای راحتی کار آن ها ضروری به نظر می رسد. اما با گذشت یک سال از ابلاغ این صورتجلسه به سازمان های مجری، هیچ گونه پیشرفتی در این زمینه ایجاد نشده است در حالی که چه در کنوانسیون بین المللی حمایت از حقوق معلولان و چه در قانون ۱۶ ماده ای فوق الذکر مکرراً به اهمیت ایجاد فرصتهای برابر برای افراد معلول تأکید گردیه است. در زیر به اختصار به برخی از مواد کنوانسیون بین المللی حمایت از حقوق معلولان اشاره می نماییم. [۱,۲ ]

ماده ۹- باید اطمینان حاصل کرد که افراد معلول نیز همچون سایر افراد اجتماع به محیط فیزیکی، حمل و نقل عمومی و تردد و همچنین فن آوری اطلاعات و ارتباطات و کلیه ی سرویسهای خدماتی عمومی دسترسی داشته باشند و دچار محدودیت نگردند. افراد معلول می بایست در سنین کودکی به منظور کاربری رایانه و اینترنت آموزش ببینند و همواره این تجهیزات را  با بالاترین کیفیت در اختیار و دسترس داشته باشند. کلیه ی معابر شهری و ساختمانهای مختلف باید مجهز به امکانات ویژه ی معلولین باشد. [۳ ]

ماده ۱۹- افراد معلول باید بتوانند بدون کمک گرفتن از دیگران و آنگونه که خود انتخاب میکنند بدون محدودیت زندگی فردی و اجتماعی کاملی داشته باشند. افراد معلول نیز مانند سایر افراد باید بتوانند در اجتماع ظاهر شوند و نقشهای اجتماعی خود را ایفا کنند. معلولیت نباید در زندگی آنها محدودیت ایجاد کند. معلولین باید تسهیلات لازم را در انجام امور اداری خود داشته باشند و شرکتهای خصوصی نیز موظفند به معلولین همچون افراد عادی خدمات بدهند. [۳ ]

ماده ۲۰- افراد معلول نیز مانند افراد عادی باید بتوانند به راحتی تردد کنند و امکان جا به جایی ایشان باید با استفاده از جدیدترین امکانات و بالاترین کیفیت فراهم شود. باید توجه داشت که دولت موظف است اصول اطمینان از حداکثر تحرک مستقل معلول را رعایت کند.تسهیل تحرک فردی معلول بر مبنای روش و زمانی که خودش انتخاب میکند و با هزینه ای که قابل پرداخت است از وظایف دولت است. تسهیل دسترسی معلول به وسایل کمک حرکتی با کیفیت لوازم و تکنولوژی های کمکی و انواع مساعدتهای حضوری و واسطه ای به وسیله ی در دسترس در آوردن آنها با هزینه قابل پرداخت نیز از دیگر موارد ضروری میباشد. [۳ ]

ماده ۲۱- دولت موظف است امکان آزادی بیان و ابراز عقیده ی افراد معلول را فراهم کند بدین ترتیب که افراد معلول نیز نسبت به افراد غیر معلول برای ابراز عقیده شان شرایط مساوی داشت باشند. این فراهم ساختن شرایط مساوی میتواند از طریق های مختلف از جمله زبان اشاره، خط بریل و تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات ایجاد شود. در این صورت افراد معلول نیز میتوانند همانند سایر افراد جامعه اطلاعات مورد نیاز را به دست آورده و عقاید خود را نیز از همین طرق به دیگران ابراز کنند. تسهیل امکان ارتباط فرد معلول در تمام زمینه ها و به کمک کلیه ی وسایل و تجهیزات موجود وظیفه ی دولت میباشد. در اختیار قرار دادن اطلاعات نیز بدون تحمیل هزینه ی اضافه بر فرد معلول از جمله وظایف دولت است. [۳ ]

 

۷- نتیجه گیری:

همان طور که اشاره شد دسترسی به رایانه مزایای بیش تری را برای شهروندان نابینا نسبت به افرد بهره مند از نعمت بینایی فراهم می کند چرا که با وجود ابزارهای کمکی رایانه همانندچشم برای ایشان کارایی خواهد داشت. بنابراین با توجه به ضرورت دسترسی نابینایان به فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداریها و تاثیرات مثبتی که این فناوری بر زندگی آن ها می گذارد و همچنین با توجه به امکانات تولید تجهیزات در داخل کشور، ضروری است که تمام نابینایان کشورمان از این امکانات بهره مند شوند لذا با توجه به قوانین و الزامات قانونی پیشنهادات زیر ارائه می گردد:

۱-     آموزش رایانه به نابینایان همانند شهروندان دیگر بمنظور دسترسی به خدمات شهرداری الکترونیکی.

۲-     تجهیز کتابخانه‌ها، فرهنگسراها، خانه‌های سلامت و مراکز اطلاع‌رسانی به تجهیزات ویژه نابینایان (برجسته‌نگار و نرم‌افزارهای بریل و گویا).

۳-     رعایت استانداردهای طراحی سایتها و نرم‌افزارهای خدمات الکترونیکی و محتوای الکترونیکی شهرداریها، بمنظور دسترسی شهروندان نابینا.

 

در پایان باید گفت که  تجهیز اماکن مختلف شهری و رایانه های شخصی افراد نابینا به آنچه پیش از این ذکر شد میتواند گامی مؤثر در راستای دستیابی افراد نابینا به حقوق شهروندیشان محسوب شود.

 

۸- مراجع

۱- گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، نابینایان و فناوری اطلاعات و ارتباطات، شماره مسلسل: ۷۹٫۹، مردادماه ۱۳۸۵٫

۲- قانون جامع ۱۶ ماده‌ای حمایت از حقوق معلولان.

۳- کنوانسیون بین المللی حمایت از حقوق معلولان.

۴- راهنمای نرم‌افزارهای نوید۵ و پکجاز ۸، شرکت پکتوس.

آرمان بحری۱، سعید صادقپور وجدی، رامین فرجاد، سارا پرتو ، حامد زاهدی، مهدی گلزارنیا، شیدا روحانی، سمیه باقربیگی

۱- کارشناس ارشد مهندسی برق

 

۳  “ موفقیتهای علمی و کاربردی که طی سال‌های گذشته

توسط شرکت پکتوس‌اخذ گردیده “

*رتبه سوم ابتکار از یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی خوارزمی‌(بهمن ماه‌ ۱۳۷۶)

*واحد تحقیق و توسعه نمونه کشور   (دی مــاه۱۳۸۰)

*واحد تحقیق و توسعه نمونه کشور   (آذرماه۱۳۸۲)    اولین واحد تحقیق و توسعه ممتاز کشور (آذرماه ۸۴)

*واحد تحقیق و توسعه نمونه کشور    (آذرمــاه۱۳۸۴)

*دریافت لوح تقدیر ویژه هیات داوران دومین جشنواره نرم‌افزارهای ‌چند رسانه‌ای رشد(بهمن ۱۳۸۱)

*دریافت لوح تقدیر پنجمین دوره جایزه ترویج علم ایران ( اسفند ۱۳۸۱)

*دیپلم افتخاراز نخستین جشنواره نرم افزارهای چندرسانه‌ای‌رشد(اردیبهشت۱۳۸۱)

*برگزیده ویژه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی اطلاع رسانی وفرهنگ(دی‌ماه‌ ۱۳۷۹)

*کسب مقام اول در زمینه خدمت به نابینایان از کمیته بزرگداشت مقام دکتر‌محمدخزائلی (آذرماه ۱۳۸۱)

* مبتکر برگزیده در ارائه خدمات کامپیوتری ویژه نابینایان نمایشگاه‌بین‌‌المللی تهران(مهرماه ۱۳۷۸)

* دریافت تندیس بلورین اقتصاد سبز (بهمن ماه ۱۳۸۲)

* دریافت ۷ مورد گواهینامه تائیدیه طرح ابتکاری از سازمان پژوهشهای‌علمی و‌صنعتی ایران

* دریافت ۹ مورد گواهینامه ثبت اختراع

* صادرات ۹ دستگاه مجموعه سیستم برجسته نگار به کشورهای افغانستان و آلمان

* دریافت لوح تقدیر از دومین جشنواره ملی اقتصاد سبز(بهمن ۱۳۸۳ )

* انتخاب مجموعه سیستم برجسته نگار بعنوان بهترین محصول R&D واحدهای تولیدی (مرداد ماه ۱۳۸۴)

* نرم افزار جاز فارسی (پکجاز) منتخب طرح تکفا (بهمن ماه ۱۳۸۳)

* واحد نمونه تولید ملی   ( اسفند ماه ۱۳۸۴)

* لوح تقدیر واحد تحقیق و توسعه نمونه کشور (تیرماه ۱۳۸۵)

* لوح سپاس از نخستین همایش توسعه صادرات نرم افزار (دی ماه ۱۳۸۶)

* لوح سپاس از دومین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال (آبانماه ۱۳۸۷)

* مدال طلا و تقدیر ویژه جام جهانی اختراعات تکمیلی کامپیوتر (چین آبانماه ۱۳۸۷)

* جایزه ویژه نخستین جشنواره مهر آفرین (اسفند ماه ۱۳۸۷)

درباره ی saei

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + نه =