خانه / علمي / ساختمان چشم

ساختمان چشم

بازدید: 1413

عصب بینایی

عصب چشم در واقع ادامه سلولهای حساس شبکیه است که تا بخشهایی از مغزادامه می یابد و امواج بینایی را از شبکیه به مغز انتقال می‏دهد.

بیماریهایی مانند مولتیپل اسکلروزیس یا همان MS می تواند آسیبهایی را در مسیر عصب بینایی ایجاد و سبب کاهش بینایی گردد. سمومی مانند الکل متیلیک (الکل چوب) سبب آسیب دائمی عصب بینایی وخشک شدن (آتروفی) عصب بینایی می گردد و نابینایی غیر قابل درمان ایجاد نماید.

شبکیه

شبکیه پرده حساس چشم می باشد که ته چشم را کاملا فرش نموده است. این پرده به مانند فیلم در دوربین عکاسی عمل می کند. در واقع قرنیه و عدسی چشم نقش متمرکز کردن تصویر اشیا را بر روی این پرده حساس دارند وسپس این پرده، تصویر تشکیل شده را به امواج عصبی تبدیل کرده و از طریق عصب بینایی به مغز ارسال می نماید.

مرکز بینایی یا ماکولا ناحیه ای از مرکز شبکیه است که حدود ۵/۱ میلیمتر قطر دارد و بیشترین میزان حدت بینایی در این قسمت از شبکیه متمرکز میباشد. در صورت آسیب این ناحیه، بینایی می تواند تا بیش از ۹۰ درصد کاهش یابد. بیماری دژنرسانس ماکولا ( به زبان عامیانه پوسیدگی مرکز بینایی) که در بعضی از افراد در سنین بالا پیش می آید وسبب کاهش متوسط تا شدید بینایی می گردد، در این ناحیه اتفاق می افتد.

زجاجیه

زجاجیه در واقع یک ماده ژله مانند شفافی است که محوطه پشت عدسی چشم را پر می‏کند. این ماده ژل مانند در سنین پایینتر قوام بشتری دارد و با افزایش سن تغییراتی در این ژل به وقوع می‏پیوندد که قوام آن را کاهش می دهد. همچنین در افرادی که نزدیک بین هستند بعلت اینکه محوطه پشتی چشم آنها بزرگتر از افراد دیگر می باشد، تغییرات در ژل زجاجیه سریعتر به وقوع می پیوندد. این تغییرات را افراد ممکن است بصورت اشکال متحرکی شبیه مو و یا بال مگس ( مگس ‏پران) در میدان بینایی خودشان ببینند. خصوصا در موقع نگاه به یک زمینه سفید و روشن این اشکال بیشتر جلب توجه می‏کند.

علت چسبندگی طبیعی زجاجیه به اطراف شبکیه، در هنگام بوجود آمدن مگس پران جدید یا دیدن جرقه نورانی، چشم باید مورد معاینه دقیق قرار گیرد تا از عدم پارگی و سوراخ شدگی شبکیه مطمئن گردیم.

عدسی

عدسی در پشت مردمک واقع شده است و عمل تطابق و متمرکز کردن نور بر روی شبکیه را انجام می دهد. در هنگام مطالعه، عدسی با تغییر انحنا خود این امکان را ایجاد می نماید که بتوانیم اجسام نزدیک را بخوبی ببینیم . این قابلیت از سن ۴۵-۴۰ سالگی به بعد، کاهش می یابد وبنابراین پیر چشمی عارض می گردد، بدین معنا که برای دید نزدیک و مطالعه نیاز به عینک جداگانه خواهد بود.

آب مروارید که یکی از شایعترین بیماریهای چشم میباشد بعلت کدر شدن عدسی چشم اتفاق می افتد.

مردمک

مردمک در واقع سوراخ گردی است که در مرکزعنبیه چشم تعبیه شده است. مردمک همانند دیافراگم دوربین عکاسی، میزان نور ورودی به داخل چشم را کنترل مینماید، بطوریکه روزها که نور محیط بیشتر است، مردمک کوچکتر و بالعکس شبها بزرگتر می‏شود

عنبیه

عنبیه قسمت رنگی چشم است که در پشت قرنیه قرار میگیرد و به رنگهای مختلف مانند آبی، سبز، قهوه‏ای، عسلی وغیره می‏باشد. بعلت شفافیت قرنیه، عنبیه از ورای آن بخوبی دیده میشود. خصوصیات و ساختمان عنبیه هر فرد مانند اثر انگشت وی منحصر بفرد میباشد بطوریکه اخیر در سیستم های امنیتی پیشرفته از عنبیه بعنوان شناسایی افراد استفاده می کنند.

منبع : سایت دکتر ارجمندی

درباره ی madadi

همچنین ببینید

حضور مسئولین ورزش نابینایان استان در موسسه نابینایان بصیر

بازدید: 44حضور مسئولین ورزش نابینایان استان در موسسه نابینایان بصیر روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲ و …

موسسه نابینایان بصیر برگزار میکند

بازدید: 46موسسه نابینایان بصیر برگزار میکند عنوان دوره سپاسگزاری از خدا با مراقبت از سلامتی …

یک دیدگاه

  1. I was looking eveyewhrre and this popped up like nothing!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 20 =