خانه / اخبار / آموزشي / بازی کودکان نابینا و کم بینا

بازی کودکان نابینا و کم بینا

بازدید: 1095

تلاش مربیان و معلمان کودکان نابینا و کم بینا براین است که با تقویت سایر حواس این افراد توان یادگیریشان را بالا ببرند، در این راستا به تعدادی از بازی ها اشاره می شود که برای نیل به این هدف نقش عمده ای دارند.


آموزش مهارتهای حرکتی همراه بازی ها:

– بازی وسطی(با توپ زنگدار)

– بازی با بادکنکهای زنگدار

– استخر توپ

– تاب بازی

– منچ نابینایی

– یویو

– لی لی کردن

بازی وسطی

 تفاوت این بازی با بازی وسطی کودکان بینا دراین است که خطوط تیم ها برجسته میباشد و توپ هم زنگدار است.خطوطی را که باید در دو طرف زمین به عنوان خط پرتاب توپ باشد باید توسط نخ و چسب برجسته کرد و همینطور وسط زمین را که تیم باید بایستد را نیز خط کشی کرد. این بازی بسیار هیجان انگیز است و تحرک وشادی زیادی را برای کودکان به دنبال دارد در این بازی با صحبتی که بچه ها میکنند مسیر توپ را نیز تشخیص میدهند.

بازی بادکنک های زنگدار

 کودکان این بازی را بسیار دوست دارند. ولی به دلیل اینکه پس از پرتاب بادکنک به هوا کودک نابینا مسیر آن را گم میکند انگیزه ای برای بازی ندارد. اگر ما بتوانیم بادکنک را با زنگ همراه کنیم کودک نابینا میتواند پس از پرتاب بادکنک به دنبال صدا برود و بادکنک را پیدا کند البته گاهی بادکنک خیلی زود میترکد سعی کنید که کودک از این کار ناراحت نشود ونترسد.

استخر توپ

بازی و تفریحی بسیار شاد برای کودکان می باشد و اگر بتوان دیوارهای آن را به شکلهایی پوشاند که در هنگام برخورد کودک نابینا به او آسیبی نرساند بسیار مناسب است و او در محیطی امن می تواند به بازی بپردازد. سعی در حفظ تعادل در هنگام راه رفتن روی توپها در استخر توپ از جمله ویژگیهای خوب این بازی می باشد.

 تاب بازی

برای این بازی در زیر تابها از تشک استفاده می کنیم. به یاد داشته باشیم که کودک نابینا از حرکت و نوسان در محیط ناشناخته ترس دارد پس حرکت او را در تاب با حمایت و به آرامی شروع کنیم تا او از این فعالیت دلزده و آزرده نشود و این بازی برایش مفرح و شاد باشد.

منج بازی

بازی با منچ برای کودکان بسیار لذت بخش است. منچهای نابینایی نیز جهت استفاده افراد نابینا وجود دارد. این بازی به دلیل قوانین ساده ای که دارد آموزش بسیار ساده ای نیز دارد و ما می توانیم آنرا به کودکان نابینا یاد بدهیم.

یویو

در این بازی علاوه بر بالا بردن هماهنگی در عضلات ریز انگشتان کودک نابینا حرکات ظریف را نیز به او یاد می دهیم تا او با حرکات آرام و حساب شده از عضلات کل دستش استفاده نماید. بعد از آموزش کامل به کودک نابینا و لمس حرکت بازی از او می خواهیم این کار را با دست دیگرش نیز انجام دهد تا از عضلات هر دو دستش با دقت استفاده نماید. بعضی از یویوها در هنگام حرکت آهنگ نیز می زنند. استفاده از این نوع یویوها برای کودکان نابینا می تواند لذت بخش تر باشد.

لی لی کردن بر روی خطوط برجسته

برای این که کودک نابینا از خطوط لی لی آگاه شود ما این خطوط را به صورت برجسته در کف حیاط درست می کنیم و یا میتوان با نوار چسب و نخ در سالن درست کرد. چون قبلا به کودکان به روی یک پا بودن و حرکت کردن (لی لی کردن) را آموزش داده ایم از او می خواهیم تا اول با خطوط لی لی آشنا شود و بعد شروع به بازی کند. (برجستگی خطوط در زیر پا باید به اندازه ای باشد که برجستگی آن در زیر پا با کفش احساس شود ولی مانع پرش نشود).

روانشناسی مشاوره کودکان استثنایی اسلامی


درباره ی fekri

همچنین ببینید

BlueStacks 0.9.0.4049 اجرای برنامه های اندروید در ویندوز

بازدید: 354BlueStacks 0.9.0.4049 اجرای برنامه های اندروید در ویندوز

خواندن لمسی خط بریل

بازدید: 3116خواندن خط بریل در تمامی زبان ها از سمت چپ می باشد.

یک دیدگاه

  1. You’re a real deep thinekr. Thanks for sharing.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =