بازدید: 324
عنوان کتاب: استانداردهای ملی خدمات کتابخانه ای برای نابینایان
نویسنده: شیرین تعاونی
انتشارات: دبیرخانه هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور ۱۳۷۹
کتاب حاضر به بررسی استانداردهای کتابخانه ای برای ارائه خدمات اطلاع رسانی و کتابداری می پردازد.
استانداردهای ۹ گانه که در این کتاب بطور مبسوط به بررسی گذاشته شده است به شرح زیر می باشد.
۱- هدف و وظایف: به بحث درباره اصل ‹برابری دسترس پذیری› افراد بینا و نابینا می پردازد.
۲- سازمان ومدیریت: به بحث درباره کارآمد بودن مدیریت و رعایت استانداردهای حرفه ای عملکرد در آنها می پردازد.
۳- نیروی انسانی: به بحث پیرامون نیروهای انسانی متخصص که مسئول سازماندهی و بازیابی اطلاعات برای این قشر هستند می پردازد.
۴- کاربران: به بحث پیرامون نیازهای کاربران نابینا و کم بینا و چگونگی ارائه خدمات کتابخانه ای به این قشر می پردازد.
۵- مجموعه: به بحث درباره پاسخگویی نیازهای اطلاعاتی کاربران و مجموعه منابع قابل ارائه به این قشر می پردازد.
۶- خدمات: به بحث درباره ارائه خدمات بر اساس برنامه ریزی مناسب بر مبنای اصل همکاری و مشارکت می پردازد.
۷- ساختمان: بنا به استاندارد سازمان ملل متحد کتابخانه های جدید باید طوری طراحی شوند که کاربران نابینا بتوانند با دریافت کمترین کمک از دیگران از تسهیلات کتابخانه بهرمند شوند.
۸- تجهیزات: به بحث درباره امکانات و وسایل مورد نیاز افراد نابینا در محیط کتابخانه می پردازد.
۹- تبلیغ و ترویج: به بحث دربازه اطلاع رسانی و معرفی کتابخانه به عموم نابینایان و کم بینایان جهت استفاده از خدمات می پردازد.
در حالت کلی این با هدف ارائه استانداردهای مناسب جهت استفاده افراد نابینا و کم بینا تدوین شده است که این استانداردها برای آگاه کردن کتابداران و کتابخانه های ایران از خدمات مورد نیاز نابینایان و کم بینایان طراحی شده و در تمام کتابخانه هایی که در بین مراجعان آن افراد نابینا و کم بینا به هر تعداد وجود دارد، قابل اعمال است.
I’m out of league here. Too much brain power on diypsal!