خانه / اخبار / اجتماعی / نابینایان بی‌خانه می‌شوند/مکان موسسه بصیر در گرو بانک است!

نابینایان بی‌خانه می‌شوند/مکان موسسه بصیر در گرو بانک است!

بازدید: 116

تبریز- مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر گفت: ساختمان این موسسه استیجاری بوده و اخیرا مطلع شده ایم که در گرو بانک سامان است و این بانک برای دریافت طلب خود از مالک قصد تملک این مکان را دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استانها- زهرا ناصران: خبرنگار خبرگزاری مهر به مناسبت هفته نابینایان گفتگویی با مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر ترتیب داده است که در ادامه می خوانید:

 موسسه نابینایان بصیر از چه سالی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد؟

این موسسه در سال ۸۶ راه اندازی شد و از سال ۸۸ نیز به صورت رسمی فعالیت خود را شروع شد و نزدیک ۱۰ سال است که برای نابینایان و کم بینایان استان در زمینه های مختلف خدمات ارایه می دهد و گستره فعالیت این موسسه در کشور بی نظیر است و علت نام گذاری بصیر برای این موسسه نشان دادن بینایی درونی نابینایان است.

 چه تعدادی از نابینایان و کم بینایان در موسسه نابینان بصیر عضو هستند؟

ششصد و ۷۰ نابینا در موسسه نابینایان بصیر عضو هستند و تعداد خیران بیشتر از اعضای موسسه نابینایان بصیر است.

لطفا در خصوص اقدامات اساسی و چشمگیر موسسه نابینایان بصیر در طول مدت فعالیت این موسسه را توضیح دهید؟ 

در اسفند ماه سال گذشته برای نخستین بار دو گروه نمایش نابینایان و کم بینایان به مدت ۱۰ روز متوالی در تئاتر شهر تبریز اجرا داشتند و هر روز ۷۰ بلیط به فروش می رسید و نابینایان و کم بینایان در زمینه اجرای تئاتر اقدام ارزشمندی کردند، به طوریکه تمام فعالان عرصه تئاتر از استقبال بی نظیر مردم شگفت زده و متعجب شده بودند.

موسسه نابینایان بصیر در راستای برگزاری دوره های آموزشی برای نابینایان و کم بینایان قدم های موثری را برداشته است و یکی از دوره های تاثیرگذار این موسسه برای کودکان نابینای زیر شش سال آموزش تصویرسازی ذهنی جهت آماده سازی آنها برای حضور در اجتماع است تا با حس لامسه اشکال را در ذهنشان تصویرسازی کنند.

برگزاری کلاسهای درسی برای نابینایان و کم بینایان با تدریس اساتید مجرب و متخصص شهر انجام می شود و با توجه به اینکه رشته‌های ریاضی، فیزیک، شیمی و عربی دروس تخصصی هستند که نابینایان و کم بینایان با توجه به کم بودن ارتباط استاد با دانشجو و یا معلم با دانش آموز، این قشر این دروس را به خوبی یاد نمی گیرد و در این موسسه برای رفع اشکالات این آنها کلاسهای خصوصی رایگان برگزار می شود.

برگزاری دوره های هنری یکی از اقدامات تاثیرگذار موسسه نابینایان بصیر است و هدف از برگزاری دوره های صنایع دستی توسط این موسسه اشتغالزایی برای نابینایان و کم بینایان است.

یکی دیگر از خدمات موسسه نابینایان بصیر ارایه مشاوره  برای نابینایان و کم بینایاندر زمینه های مختلف به خصوص در زمینه ازدواج است.

برگزاری دوره های آموزشی برای نابینایان در رشته های تئاتر، معارف اسلامی، حفظ قرآن و درک و تدبر در آیات قرآن از دیگر اقدامات اساسی این موسسه به شمار می رود.

حمایت خیران از موسسه نابینایان بصیر به چه صورت است؟

 هشتصد و ۵۰ نفر عضو همدل و داوطلب برای خدمات رسانی به این قشر به صورت رایگان و داوطلبانه عضو این موسسه هستند و هر خیری با تخصص خود به این قشر خدمات رایگانی ارایه می دهد، موسسه نابینایان بصیر این افراد را استخدام نکرده است، بلکه خود آنها با نیت خالصانه برای خدمت رسانی به هم نوعان خود پای کار شده و ما حتی با یک لوح تقدیر خشک و خالی نیز نتوانستیم از خیران تقدیر و تجلیل کنیم.

افراد خیر در بخش اجرایی این موسسه نیز کمک می کنند، اگر در بخش اجرایی خیران دست یاری به سوی این موسسه دراز نکند باید هزینه های هنگفتی برای انجام اقدامات لازم در این بخش پرداخت می کردیم، خیران حتی با  نظافت این موسسه و با از خودگذشتگی شان ما را شرمنده خود کرده اند.

 لطفا در خصوص فعالیتهای نابینایان و کم بینایان در موسسه نابینایان بصیر توضیح دهید؟

در این موسسه نابینایان و کم بینایان دوره های هنری گلسازی، شمع‌سازی، شمع‌های زینتی، سبدبافی و مروارید بافی و همچنین آموزش ساز ناغارا، پیانو، ارگ، گیتار و سه تار یاد می گیرند و نمونه کارهای نابینایان به صورت کیلیپ ۱۰ دقیقه ای در حاشیه نمایشگاه های صنایع دستی به معرض نمایش گذاشته شد و مردم قبل از دیدن این کیلیپ تولید این صنایع دستی توسط نابینایان را باور نمی کردند و این فیلم باعث پی بردن مردم به توانایی هنری هنرمندان نابینا و کم بینا شد.

 آیا ادرات و یا سازمانها برای خدمات رسانی به نابینایان و کم بینایان با این موسسه همکاری می کنند؟

موسسه نابینایان بصیر قراردادی با اداره کل فنی و حرفه ای استان در راستای شرکت نابینایان و کم بینایان پس از یادگیری دوره های کامپیوتر در دوره های icdl  منعقد کرده که با انعقاد این تفاهم نامه نابینایانی که در موسسه نابینایان بصیر دوره های کامپیوتر را پشت سر می گذارند با شرکت  در آزمون های این اداره کل مدرک icdl را دریافت می کنند.

نابینایان زیادی برای یادگیری دوره های کامیپوتر علاقه دارند و برگزاری دوره های کامپیوتر هشت سال است که توسط موسسه نابینایان بصیر برگزار می شود و در حال حاضر ششمین دوره کامپیوتر در قالب دو کلاس درسی به صورت همزمان برگزار می شود و این امر نشان دهنده علاقه نابینایان و کم بینایان برای یادگیری کامپیوتر است.

دویست و ۶۰ نفر نابینا و کم بینا در هشت دوره برگزار شده در رشته کامپیوتر این موسسه شرکت کرده اند و آنها پس از اتمام دوره و اخذ مدرک خود از فنی و حرفه ای، مدرک Icdl خود را به محل کار خود جهت کار در زمینه های کامپیوتری ارایه می دهند و نابینایان بیکار نیز با معرفی به بهزیستی از وام خود اشتغالی بهره مند می شوند تا مرتبط با مدرک کامپیوتری شغلی را برای خود ایجاد کنند.

همچنین موسسه نابینایان بصیر تفاهم نامه ای با کتابخانه مرکزی تبریز منعقد کرده که با انعقاد این تفاهم نامه کتابها با عنوان‌های مختلف به صورت خط بریل و گویا برای بهره مندی نابینایان و کم بینایان تولید و به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد.

مطالبات اصلی نابینایان و کم بینایان از مسئولان چیست؟

مطالبات این قشر از مسئولان به خصوص مسئولان بهزیستی، شهرداری و سایر ارگان ها است و سازمان بهزیستی به عنوان متولی معلولان وظیفه دارد مطالبات قانونی نابینایان را که شامل امکانات سخت افزاری و نرم افزاری است، تامین کند و برای ادامه تحصیل آنها حمایت مالی کند.

مطالبه دیگر نابینایان از نمایندگان مردم در مجلس و قانونگذاران کشور است، زهرا ساعی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس وهمچنین رئیس فراکسیون معلولان مجلس است و اصلاحیه قانون جامع حمایت از معلولان بیش از یک سال است که در مجلس در حال بررسی است و در این خصوص کمپین های مختلفی تشکیل شده، اما تاکنون هیچ خبری از تصویب این لایحه به نابینایان ارایه نشده است، در این لایحه مطالبات معلولان و نابینایان به صورت کامل نوشته شده و ما از نمایندگان انتظار داریم با دفاع از حق این قشر با تصویب این لایحه در راستای زندگی راحت معلولان قدم بردارند.

 شهرداری در خصوص مناسب سازی محیط های شهری برای تردد نابینایان چه اقداماتی انجام داده است؟

مناسب سازی محیط های شهری برای افراد معلول و نابینا جزو وظایف شهرداری محسوب می شود، اکثر نابینایان در انتخابات شورای شهر تبریز در پای صندوق های رای حضور داشتند، اما اعضای شورای جدید حتی یکبار هم برای مشاهده مشکلات نابینایان موسسه نابینایان بصیر به این موسسه نیامدند.

فعالیت تشکل های مردمی همچون موسسه نابینایان بصیر برای پیگیری مطالبات قشر نابینا ضروری است و هیئت مدیره این موسسه برای مطالبه نیازهای نابینایان به صورت رایگان و داوطلبانه فعالیت می کنند و تمام مشکلات نابیناها از طریق تشکل های مردمی حل می شود، اگر این تشکل ها فعالیت مستمری داشته باشند بدون شک با پیگری مطالبات از مسئولان مشکلات آنها را حل می کنند.

فرهنگسرای الغدیر برای فعالیت موسسه نابینایان بصیر از سوی شهرداری تبریز پیشنهاد شده، اما اکثر نابینایان در مرکز شهر زندگی می کنند و با انتقال مکان این موسسه به فرهنگسرای مذکور رفت و آمد برای استفاده از امکانات این موسسه برای آنها مشکل خواهد بود.

 آیا اعضای شورای شهر از وجود موسسه نابینایان بصیر مطلع هستند و برای حل مشکلات این قشر اقداماتی انجام داده اند؟

حق و حقوق شهروندی به خصوص نابینایان باید به رسمیت شناخته شود،  از اعضای شورای شهر و شهرداری درخواست مناسب سازی شهری برای نابینایان را داریم، متاسفانه در سالهای اخیر اقدام های نمادی در راستای مناسب سازی شهری در سطح شهر انجام شده که آخر کف سازی ها به کیوسک‌های مطبوعاتی، دیوار و جوی می رسد و نتیجه اقدامات شهرداری فاجعه ای را برای نابینایان به بار آورده است، اگر مسئولان شهرداری در راستای مناسب سازی شهری برای این قشر اقدامی انجام ندهند در این خصوص چه چیزی را به گردشگران ۲۰۱۸ ارایه خواهند داد؟

منبع : خبرگزاری مهر

درباره ی zahrabi

همچنین ببینید

بمنظور مناسب سازی استفاده از سامانه های شهرداری تبریز برای کاربران آسیب بینایی

بازدید: 373

قرعه کشی مسابقه آنلاین کشوری قانون خوانی

بازدید: 457با حضور نماینده بهزیستی استان آذربایجان شرقی و جمعی از هیئت مدیره موسسه نابینایان …

یک دیدگاه

  1. واقعا برای مسئولین استانی و شهری عمیقا متاسفم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =