خانه / اخبار / اجتماعی / تبریز، پیشقراول چاپ و نشر کتب روشندلان ایران

تبریز، پیشقراول چاپ و نشر کتب روشندلان ایران

بازدید: 170

 تبریز – ایرنا – ضرورت مطالعه برای تمام افراد جامعه همچون اکسیژن برای بدن است و در این بین روشندلان نیز در سایه خط بریل و فناوری های نو جایگاهی به مراتب ممتاز در کتابخوانی دارند، به طوری که آثار مرکز چاپ و نشر بریل کتابخانه مرکزی تبریزی برای روشندلان ۵۲ نقطه ایران ارسال می شود.

به گزارش ایرنا، باورش سخت است اینکه نابینایان همان کتابی را بخوانند که بینایان می خوانند، به همان میزان از اطلاعات پزشکی و خودمراقبتی آگاه شوند که بقیه افراد می دانند، همان رمان پرفروشی را بخوانند که در بین کتابخوانان دست به دست می شود، اما امروزه این امر به همت انسان های فرهیخته ، تلاشگر و ساعی عرصه فرهنگ که از قضا خود از خانواده بزرگ روشن بین روشندلان نیز هستند، میسر شده است تا در سایه تلاش این ها دوستان نابینا نیز با کتاب بیشتر مانوس شوند.
در سایه تلاش و همت بر اساس آمارها سرانه مطالعه کتاب نیز رشد یافته است که سهم کتابخوانی نابینایان نسبت به فراوانی جمعیت شان دو برابر کتابخوانان بینا است.
مهم تر از خواندن کتاب توسط نابینایان، چاپ زیبا، تنوع و تعدد موضوعی و با کیفیت کتاب های بریل در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز و ارسال آن به ۵۲ مرکز کتابخانه ای در سراسر کشور است.
مرکز چاپ و نشر کتاب های بریل از سال ۱۳۹۵ در کتابخانه مرکزی تبریز به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور راه اندازی شده است و توسط کتابداران روشندل در این نهاد اداره می شود.
از جمله عملکردهای قابل توجه این مرکز، تبدیل کتاب های روز در موضوعات گوناگون پزشکی، روانشناسی، تاریخ، جغرافیا، رمان و داستان و … و نیز کتاب های روز و پرفروش با کمترین اغلاط چاپی و زیباترین طراحی است.

 ارسال کتاب چاپ بریل به ۵۲ مرکز کتاخانه ای کشور

مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز از راه اندازی بخش چاپ و صحافی کتاب های نابینایان در این مرکز خبر داد و گفت: هم اکنون به ۵۲ مرکز کتابخانه ای کشور، کتاب چاپ بریل ارسال می شود.
دکتر روح الله ساعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از بهترین خدمات نهاد کتابخانه های عمومی کشور را راه اندازی بخش نابینایان در سطح کشور اعلام کرد و افزود: این مار منجز به افزایش مطالعه در بین جامعه نابینایان و به تبع آن باعث بالا رفتن نرخ مطالعه در کشور شده است.
وی با بیان اینکه چاپ و صحافی کتب به خط بریل نسبت به کتاب های معمولی هزینه زیادی دارد، اظهار کرد: از سال گذشته نرم افزارها و دستگاه های چاپ و صحافی کتاب نابینایان در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز راه اندازی شده است.
ساعی، کیفیت بسیار مناسب، تنوع موضوعی، مخاطب پسند بودن کتاب ها و کمترین اغلاط چاپی را از ویژگی های کتاب های چاپ شده در این مرکز اعلام و خاطر نشان کرد: تا کنون بیش از ۲ هزار جلد کتاب بریل در ۱۹ عنوان در کتابخانه مرکزی تبریز چاپ شده است.
مسئول بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز راه اندازی بخش نابینایان کتابخانه ها و توسعه و حمایت از این بخش را یکی از کارهای ارزشمند و ماندگار نهاد کتابخانه های عمومی توصیف کرد و گفت: این امر منجر به رشد ۶۰ درصدی کتابخانه ها و متعاقب آن افزایش دو برابری میزان مطالعه نابینایان نسبت به بینایان شده است.
ساعی تعداد کتاب های موجود در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز را یک هزار و ۵۸۰ نسخه کتاب بریل در تمامی رده های کتابداری با تمام موضوعات ذکر کرد و افزود: همچنین ۷ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب گویا در این مرکز وجود دارد.

کیفیت چاپ ممتاز و تنوع موضوعی کتاب های چاپ تبریز

مسئول کتابخانه نابینایان شهرستان آبادان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تبریز کتاب های بریل چاپ شده در کتابخانه مرکزی تبریز را از نظر کیفیت چاپ، صحافی و جلدبندی بسیار خوب توصیف کرد و گفت: کتاب هایی که از تبریز بای مان ارسال می شود هم از نظر محتوایی و هم به دلیل اغلاط بسیار کم مخاطب پسند است.
پریسا محمدی صحافی بهتر، طراحی شکیل را از جمله ویژگی های ممتاز کتاب های چاپی کتابخانه مرکزی تبریز عنوان و اظهار کرد: کتاب های تبریز بخاطر تنوع موضوعی و نیز استفاد از رمان های پرفروش و عام پسند خیلی مورد اقبال خوانندگان واقع شده و مرتب امانت گرفته می شوند.

 کتاب های تبریز نوع آوری در چاپ بریل

 مسئول بخش نابینایان کتابخانه شهرستان گرگان نیز با تائید کیفیت خوب کتاب های بریل چاپ تبریز نسبت به بقیه چای ها گفت: به جرات می گویم کتاب های مرکز تبریز خیلی قوی تر از سایر جاها است.
روحی خاطر نشان کرد: کتاب های بریل چاپ تبریز هم از نظر شکلی زیبا است که در چاپ بریل یک نوع آوری محسوب می شود و هم از نظر تنوع موضوعی و کیفیت مطالب کتاب ها بسیار مخاطب پسند است.

 کیفیت و تنوع موضوعی مشخصه ممتاز کتاب های تبریز

مسئول کتابخانه نابینایان شهرستان ساری نیز با تمجید از کیفیت خوب کتاب های بریل چاپ کتابخانه مرکزی تبریز اظهار کرد: به غیر از تبریز در کشور مراکز دیگری هم در کار چاپ و نشر کتاب برای نابینایان هستند، اما کتاب های چاپ تبریز از نظر کیفیت چاپ یک سرو گردن بالاتر است.
عادل اکبری افزود: از نظر تنوع موضوعات نیز کتاب های تبریز دارای تنوع موضوعی گوناگون و مخاطب پسند است و البته جا دارد در بخش رمان بیشتر کار شود.

 منبع : نعمت مرادپور خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

درباره ی zahrabi

همچنین ببینید

بمنظور مناسب سازی استفاده از سامانه های شهرداری تبریز برای کاربران آسیب بینایی

بازدید: 374

قرعه کشی مسابقه آنلاین کشوری قانون خوانی

بازدید: 457با حضور نماینده بهزیستی استان آذربایجان شرقی و جمعی از هیئت مدیره موسسه نابینایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − نه =