خانه / اخبار / اجتماعی / حیات فرهنگی جامعه وابسته به کتاب است

حیات فرهنگی جامعه وابسته به کتاب است

بازدید: 112

تبریز- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: حیات فرهنگی جامعه وابسته به مقوله کتاب است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد محمدپور عصر پنجشنبه در نخستین نشست کتابخوان ویژه نابینایان استان ضمن گرامیداشت روز جهانی عصای سفید، اظهار کرد: روشندلان منشاء حرکات و خدمات ارزنده جامعه هستند و امروز این نشست به بهانه ارایه خدمات به این قشر تلاشگر شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه مقوله کتاب و کتابخوانی امری مهم است، افزود: کتاب به باور تمام اندیشمندان و عقلا یک مقوله حیاتی است و تولید کتاب و افزایش کتابخوانی جامعه را به سمت آگاهی ها و معرفت بیشتر سوق می دهد و مطالعه یکی از حلقه های مفقوده انسان با فلسه وجودی وی است، اگر انسان خود را بشناسد می تواند راه های تعالی را به شکل فردی و اجتماعی پیش گیرد و خود را به مرحله تکامل رسانده و در تکامل جامعه نیز اثرگذار باشد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه کسی که خود را شناخته خدای خود را می شناسد و نسبت خود را به هستی معین می کند، اظهار کرد: انسان با شناخت فلسفه وجودی خود می تواند یک فرد موثر و مثبتی در سرنوشتی که برای او رقم زده شده، باشد.

محمدپور همچنین در ادامه شناخت خود را توصیه پیامبران و امامان در احادیث و روایتهای مختلف عنوان کرد و گفت: طبق فرمایشات حضرت علی (ع) بزرگترین حکمت و انتهای معرفت شناخت خود است.

وی ابراز داشت: اگر انسانی مشکلی را سر راه خود مشاهده کند و وجود مشکلات را عدم رسیدن به موفقیت های خود تلقی کند و همچنین دیگران را مانع پیشرفت خود بداند، این امر نشان دهنده این است که وی به داشته های خود اشرافیت ندارد و با سر خم کردن در برابر مشکلات و ناگواری ها و احساس عجز مانع ترقی خود شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه انسان با شناخت خود می تواند راه شادابی را پیش بگیرد، افزود: انسان زمانی می تواند به مرحله ای از شادابی دست یابد که تجربه های دیگران و گذشته ها را آموزگاری برای پیشرفت خود بداند.

محمدپور با بیان اینکه روشندلان از نعمت چشم تن برخوردار نیستند، اظهار کرد: توجه به خود یکی از موهبت های الهی است، متاسفانه بسیاری از انسان ها چشم تن را دارند، اما قدرت بینایی و درک مسایل را ندارند.

وی توجه به کتابخوانی را یکی از ضروریت های جامعه دانست و تصریح کرد: شاخص مطالعه جامعه متناسب با پیشنیه، فرهنگ و دین ما نیست و این امر مشارکت تمام مردم را می طلبد تا با مانوس کردن خود با مقوله کتابخوانی در جامعه سرانه مطالعه را افزایش دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه کتابخوانی از نان شب و آب خوردن حیاتی است، بیان کرد: اگر وضعیت آینده کشور و فرزندان و نوادگانمان برایمان مهم است، باید بحث کتابخوانی را جدی بگیریم.

محمدپور خاطرنشان کرد: در زمینه کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در کشور و استان اقداماتی انجام گرفته است، اما این اقدامات قابل قبول نیست و تلاش زیادی را می طلبد.

وی با بیان اینکه تبریز در گذشته تمدن ساز بود، اظهار کرد: این شهر در زمینه فرهنگ افتخارات زیادی را به دست آورده و شهر تبریز امروز باید در مطالعه کتاب سرآمد باشد و جایگاه شایسته ای در کشور داشته باشد، هر چند که باشگاه های کتابخوانی از سال گذشته در این شهر راه اندازی شده و اهالی فرهنگی زیادی را در خود جمع کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از ارایه یارانه برای خرید کتاب خبر داد و گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز با هدف ارتقای سطح کتابخوانی و افزایش سهم کتاب و گنجاندن این محصول در سبد فرهنگی خانوار و افزایش مصرف این کالای مهم به صورت گسترده ای با حضور ناشران برگزار می شود و در این نمایشگاه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حمایت های خود را در قالب بن در اختیار خریداران کتاب قرار می دهد.

محمدپور بر ادامه نهضت کتابخوانی روشندلان استان تاکید کرد و افزود: نابینایان با مطالعه کتابهایی که توسط کتابخانه مرکزی تبریز با خط بریل چاپ می شود را به  علاقه مندان حوزه کتاب معرفی کنند.

منبع : خبرگزاری مهر

درباره ی zahrabi

همچنین ببینید

اولین نشست هیئت امنای موسسه نابینایان #بصیر با حضور هیئت مدیره و هیئت امنای موسسه در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲ برگزار گردید.

بازدید: 429

بمنظور مناسب سازی استفاده از سامانه های شهرداری تبریز برای کاربران آسیب بینایی

بازدید: 373

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 12 =