خانه / اخبار / اجتماعی / تقویت تشکل‌های مردمی نابینایان توسط بهزیستی آذربایجان شرقی

تقویت تشکل‌های مردمی نابینایان توسط بهزیستی آذربایجان شرقی

بازدید: 134

تبریز- مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی از تقویت تشکل‌های مردمی نابینایان توسط این اداره کل خبر داد.

محسن ارشدزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نابینایان به عنوان قشر توانمند و تلاشگر جامعه نیاز به حمایت تمام مسئولان دارند، اظهار کرد: هر مسئول به اندازه وسع و توانایی و امکانات سازمان خود می تواند از قشر نابینایان که بخشی از جمعیت کشور و استان را به خود اختصاص دادند، حمایت کنند و بنده از زحمات شهرام خدایی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و همکاری آنها در زمینه اختصاص دادن بخشی از کتابخانه مرکزی به نابینایان تقدیر می کنم.

وی ادامه داد: همچنین استخدام روح الله ساعی یکی از نابینایان تبریزی در مجموعه این کتابخانه و ارائه خدمات وی برای نابینایان اقدامی موثر در راستای جذب سه درصدی معلولان در ادارات و سازمان ها است و روح الله ساعی سفیر تمام نابینایان در مجموعه کتابخانه مرکزی تبریز است که قدم های خوبی را برای برطرف کردن نیازهای نابینایان برداشته است.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه اداره کل بهزیستی استان به دنبال جذب سه درصدی معلولان است، افزود: نابینایان جزو بهترین افراد جامعه بوده و حق دفاع از حقوق خود را دارند و در حال حاضر یکصد و ۳۰ دانشجوی نابینا در سطح دانشگاه های استان فعالیت می کنند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی ابراز کرد: وقتی صحبت از مناسب سازی امکانات برای بهره مندی نابینایان مطرح می شود، منظور از این بحث دسترسی کامل و استفاده از فضاهای فیزیکی است و افراد با معلولیت های جسمی و روحی از این فضاها استفاده می کنند و ضرورت دارد محیط شهری برای تردد این افراد مناسب سازی شود تا آنها در تردد با مشکل مواجه نشوند.

ارشدزاده همچنین در ادامه دسترسی ویژه به منابع و اطلاعات را یکی از نیازهای ضروری نابینایان دانست و افزود: مصداق این امر را در کتابخانه مرکزی تبریز شاهد هستیم که کتابهای عمومی را با خط بریل تهیه کرده و به صورت رایگان برای مطالعه در اختیار نابینایان قرار می دهند.

وی دسترسی به منابع و اطلاعات توسط کتابهای گویا را یکی از اصلی ترین نیازهای روشندلان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه اکثر نابینایان در سطح دکتری و کارشناسی ارشد تحصیلات می کنند، باید به منابع علمی و کتب درسی دسترسی داشته باشند و تبدیل این کتاب های درسی و ترجمه آنها اقدام ساده ای نیست و نیاز به زمان زیادی دارد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه یکی از آسان ترین راه ها ایجاد کتابخانه گویا در کتابخانه مرکزی تبریز است، خاطرنشان کرد: این نوع کتابخانه ها اگر به صورت تلفنی و یا حتی به صورت اینترنتی باشد نابینایان کتاب مورد نظر خود را پیدا کرده و دسترسی به آنها آسانتر خواهد بود.

وی همچنین در ادامه به ضرورت استعدادیابی نابینایان تاکید کرد و افزود: برای شکوفایی استعدادهای نابینایان به خصوص در زمینه قرآن و هنری باید استعدادیابی های آنها شناسایی شده و در خصوص رشد آنها تلاش شود.

منبع : خبرگزاری مهر

درباره ی zahrabi

همچنین ببینید

بمنظور مناسب سازی استفاده از سامانه های شهرداری تبریز برای کاربران آسیب بینایی

بازدید: 374

قرعه کشی مسابقه آنلاین کشوری قانون خوانی

بازدید: 457با حضور نماینده بهزیستی استان آذربایجان شرقی و جمعی از هیئت مدیره موسسه نابینایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 6 =