خانه / اخبار بصیر / قصه روشندلان شهر و مسئولانی که جواب نامه نمی دهند

قصه روشندلان شهر و مسئولانی که جواب نامه نمی دهند

بازدید: 270

 مهد تمدن – المیرا جلیلی ! مانند یک ربات نفس می کشیم.هستند انسان هایی که با دیدگانشان دنیا را نظاره نمی کنند، اما هر سپیده دم دست در دست نسیم می نهند و نفس معطر زمین سبز را بو می کشند و در این دنیا عاشقانه زندگی می کنند.چند سالی است که با موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر تبریز آشنا شده ام، برای یکبار و به طور اتفاقی به آنجا رفتم، خیابان امام خمینی (ره) – ایستگاه بالاحمام- روبروی ساختمان کاچیران- جنب چاپ ناصر؛ همان یکبار کافی است که از این مکان باصفا دل نکنی…البته منظورم از باصفا انسان هایش است…فضای صفا و صمیمیت، شور و نشاط در این جا موج می زند…کودکان، دختران و پسران نابینا و کم بینا از هر شهراستان به این موسسه برای شرکت در کلاس های آموزشی موسیقی، زبان انگلیسی، عربی، هنری وغیره می آیند..

موسسه ای که هنوز سرپاست

علی رغم مشکلات فراوان، این موسسه با همدلی اعضاء پا بر جاست، مامنی است برای روشندلانی که امید به زندگی در قلبشان هر روز بیشتر می شود.

روح الله ساعی ، نائب رئیس موسسه بصیر در جمع خبرنگاران اظهار کرد :  ۲۳ مهرماه مصادف با روز جهانی عصای سفید است و موسسه بصیر در سال ۱۳۸۸ به شکل یک تشکل مردم نهاد ایجاد شده است و این موسسه دارای هفت نفر عضو هیئت مدیره و ۶۷۰ نفر عضو نابینا و کم بینا است.

وی با اشاره به اینکه اکثر نابینایان این موسسه دارای سطح سواد کارشناسی و مقاطع بالاتر هستند ، افزود:   تعداد نابینایان بی سواد این موسسه زیر ۵ درصد و در این موسسه سعی بر کاهش بی سوادان نابینا بوده است و از اهم اهداف این موسسه شکوفایی استعداد ها و توانمندی نابینایان و تامین و تجهیز نیازهای توانبخشی چون تامین کتب بریل، گویا، عصای سفید و نیازهای ارتباطی مانند گوشی کامپیوتر و حرفه اموزی و اشتغال زایی برای نابینایان است.

 وی با بیان اینکه مطالبات این موسسه جزو مطالبات عمومی نابینایان در سطح ملی است بیان کرد:   با توجه به اینکه تنوع فعالیت های این موسسه گسترده است با بحران های مالی مواجه بوده که با حمایت برخی از خیران به حیات و فعالیت خود ادامه می دهد و ریالی از ارگان های دولتی و سازمان های عمومی دریافت نمی کند. ساعی خاطرنشان کرد:  این تشکل به نیازهای نابینایان در زمینه های علمی فرهنگی پاسخگوست.

برکات یک موسسه

نائب رئیس موسسه بصیر گفت :  به برکت وجود موسسه بصیر دانش اموزان نابینا با کمبود منابع مطالعاتی مواجه نبوده چرا که استودیو مجهز در این مرکز راه اندازی شده و افراد هم دل و دواطلب را در زمینه تهیه منابع درسی و مطالعاتی به صورت صوت جذب کرده است و حدود ۵۵ نفر گوینده در این بخش فعالیت می کنند.

وی اعلام کرد:   در این موسسه افراد هنرمند نابینا با فعالیت در حوزه صنایع دستی و اموزش هنری درامدزایی می کنند.نائب رئیس این موسسه گفت:   اداره کل بهزیستی استان با این موسسه تعامل سازنده ای دارد و از نابینایان حمایت می کند.

وی متذکر شد:  تشکل های مردم نهاد اغلب دچار مشکل هستند چرا که از سوی دولت حمایت نمی شوند باید از نظر اقتصادی افراد معلول مورد حمایت دولت قرار بگیرند.

وی اعلام کرد:   اگر در تبریز سازمان های دولتی قانون سه درصد حق اشتغال معولین را رعایت کنند و در تلفنخانه های خود از افراد نابینا به عنوان اپراتور بهره مند شوند مشکل بیکاری این قشر مرتفع می شود.

ساعی گفت:   محیط فیزیکی شهر و معابر برای حمایت از معلولان و تردد انها مناسب سازی نشده است و چرا که کف پوش های حسی ایمنی نابینایان را به خطر می اندازند و ارتفاع سکوی ایستگاه های اتوبوس مناسب این افراد نیست و طرح گویاسازی اتوبوس ها به صورت ناقص نیز اجرایی می شود.

وی بیان کرد:   قشر نابینایان به عنوان قشر تحصیل کرده موفق شناخته می شوند و در سال تبریز ۲۰۱۸ می توان از نابینایان به عنوان راهنمای گردشگری بهره مند شد.

وی اعلام کرد: ساختمان این موسسه استیجاری است چندین سال است که اعضای مختلف شورا برای فراهم کردن ساختمانی برای موسسه وعده هایی می دهند شهردار قبلی نیز دستور ارائه ۱۰۰ میلیون اعتبار داده بود با این حال هیچ کدام از این وعده ها عملی نشد و اعتباری نیز برای این موسسه تعلق نگرفت.

نائب رئیس این موسسه گفت:  تفاهم نامه ای بین انجمن نابینایان ایران و نهاد کتابخانه های کشور امضا شده است تا در کتابخانه های عمومی کتاب خوانی برای افراد نابینا فراهم شود و موسسه بصیر با تفاهم نامه ای بین کتابخانه مرکزی تبریز جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین افراد نابینا امضا کرده است.

وی خبر داد:  اولین همایش کتابخوانی در ۲۷ مهرماه در محل کتابخانه ی تبریز با مشارکت موسسه بصیر و کتابخانه مرکزی انجام می شود.

مهدی رفعتی، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر تبریز با تاکید بر اینکه باید عزت نفس افراد نابینا در جامعه نادیده گرفته نشود و حقوق شهروندی انها حفظ شود گفت: باید موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر, کارت منزلتی برای افراد نابینا همچون کلانشهر تهران در تبریز نیز فراهم شود. فضاهای شهری کلانشهر تبریز برای عبور و مرور نابینایان مناسب سازی نشده است.

وی با اشاره به قانون عصای سفید که به رعایت حقوق شهروندی نابینایان تاکید می کند گفت: باید تمام خدماتی که شهر برای شهروندان ارائه می شود باید برای افراد نابینا نیز مناسب سازی و مهیا شود به عنوان مثال روی داروها با خط بریل مشخصات داروها هک شود.

وی در خصوص عملکرد این موسسه گفت:دست اندرکاران این تشکل تلاش و همت خود را بر آن داشته اند تا با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب با توجه به اهداف و ریز فعالیت های مندرج در اساسنامه خدمات مناسبی را برای نابینایان و کم بینایان عضو این موسسه ارایه نمایند .

رضا گل محمدی نیز یکی از اعضای هیئت مدیره این موسسه نیز بیان کرد: انتظار همکاری مسئولینی که عهده دار مسئولیتی می شوند با موسسه داریم.دو سال پیش تمامی نمایندگان وعده هایی می دادند با این حال بعد از انتخابات حتی به نامه های ما پاسخ هم نمی دهند.

حسین پورعلی نیز یکی از اعضای هیئت مدیره انتقاد کرد: برخی از مسئولین نه تنها پاسخگوی نامه های ما نیستند بلکه حتی از درب ورودی دفتر خود ما را پذیرش نمی کنند. وی افزود: شورای شهر به فکر اهداف سیاسی خود هستند و هیچ حمایتی از قشر نابینا نمی کنند. وی گفت: خواستار اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی معولین هستیم.توانمندی نابینایان در جامعه مورد توجه قرار بگیرد.

حسین پورعلی بیان کرد: طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، قانون عصای سفید در کشور اجرا می شود و زمانی که نابینایی در حین عبور از خیابان عصای خود را بالاببرد و راننده ای به ان توجه نکند جریمه ۱۰۰هزار تومانی به رانندگان اعمال می شود.

وی گفت: نابینایان نمی توانند در مکان های عمومی تردد کنند و برخی از داربست های تبلیغاتی در شهر موجب اسیب رساندن به نابینایان می شوند رعایت حقوق شهروندی جزوی از دیانت ما است و همگی در قبال ان مسئول هستیم.

محمد بلالی نیز یکی از عضو هیئت مدیره ی موسسه بصیر با بیان اینکه همواره به معلولان حس قلبی و عاطفی داشته ام افزود: باید همگی حس ترحم را نسبت به این قشر حذف و به حس احترام تبدیل کنیم که این امر نیز مستلزم فرهنگ سازی وسیع است.وی گفت:در راستای اطلاع رسانی برنامه و فعالیت های موسسه بصیر کانال تلگرامی bassir-mehrgosta @  و صفحه ی اینستاگرامی bassir.1388 راه اندازی شده و اخبار مهم نابینایان در دسترس عموم قرار می گیرد.

افسانه پور منصوری نماینده­ی هیئت امنای موسسه بصیر نیز با بیان اینکه باید مناسب سازی فضاهای بازی برای کودکان فراهم شود افزود: اخیرا در تهران پارکی برای کودکان نابینا راه اندازی شده و در استان ما نیز راه اندازی پارک های تفریحی با وسایل بازی ایمن جزو ضروریات است چرا که کودکان نابینا با توجه به محدودیت بینایی نمی توانند انرزی درونی خود را تخلیه و مانند سایر کودکان کودکی نمی کنند و دچاربیش فعالی و کمبود اعتماد به نفس و فشارهای روحی و روانی می شوند.

منبع : روزنامه مهد تمدن

درباره ی zahrabi

همچنین ببینید

اولین نشست هیئت امنای موسسه نابینایان #بصیر با حضور هیئت مدیره و هیئت امنای موسسه در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲ برگزار گردید.

بازدید: 429

بمنظور مناسب سازی استفاده از سامانه های شهرداری تبریز برای کاربران آسیب بینایی

بازدید: 373

یک دیدگاه

  1. سلام!
    واقعا عالی بود.زنده باد بصیر. امیدوارم مسئولین توجه بکنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 17 =