خانه / اخبار / آموزشي / گزارش عملکرد ۶ ماهه موسسه نابینایان بصیر درسال ۱۳۹۶

گزارش عملکرد ۶ ماهه موسسه نابینایان بصیر درسال ۱۳۹۶

بازدید: 111

گزارش حاضر بر اساس ترتیب زمانی رخداد فعالیت ها و برنامه های صورت گرفته از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۶است لذا با اهتمام به چهار هدف پیش بینی شده در اساسنامه این سمن ،

۱-    شناسایی و پرورش استعدادها و توانمندیهای نابینایان

۲-    تأمین نیازهای فرهنگی هنری و آموزشی نابینایان از قبیل کتب بریل ، گویا و…

۳-    حرفه آموزی و با رویکرد اشتغال زایی برای نابینایان و کم بینایان

۴-    تامین نیازهای توانبخشی و تجهیزات کمک توانبخشی

دست اندرکاران این تشکل تلاش و همت خود را بر آن داشته اند تا با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب با توجه به اهداف و ریز فعالیت های مندرج در اساسنامه خدمات مناسبی را برای نابینایان و کم بینایان عضو این موسسه ارایه نمایند . در زیر بطور مختصر فعالیت های انجام گرفته جهت مطالعه آورده می شود:

۱-  هیئت مدیره موسسه با استفاده از امکانات موجود در این تشکل اقدام به چاپ کارت تبریک به خط بریل به مناسبت فرا رسیدن سال نو (۱۳۹۶) و ارایه تقویم زمانی برنامه های پیش بینی شده ی سال ۱۳۹۶ به منظور اطلاع رسانی و آگاه سازی عزیزان نابینا و خانواده هایشان از طریق پست ارسال نمود .

۲-  موسسه نابینایان بصیر به مناسبت هشتمین سالگرد تاسیس خود و بزرگداشت اعیاد شعبانیه اقدام به برگزاری مراسمی با شکوه در تالار معلم در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه با حضور نابینایان و خانواده هایشان و جمعی از مسئولین شهری و استانی با هدف تجلیل و تقدیر از نابینایان موفق در عرصه های علمی ، فرهنگی و ورزشی نمود . در این مراسم که بیش از ۷۰۰ نفر از اعضای موسسه حضور داشتنند ، از ۴۵ نفر از روشندلان موفق در عرصه های مختلف با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی تجلیل به عمل آمد.

۳-  تشکیل گروه جدید تواشیح موسسه با حضور ۹ نفر از جوانان نابینا و اجرای برنامه های متعدد در مراسم های گوناگون برای سازمانهای مختلف می باشد.

۴-  دوره های آموزشی برگزار شده ویژه پوشش های تحصیلی در کلیه مقاطع آموزشی یعنی مدرسه ای و دانشگاهی در فصل بهار به شرح زیر است :

الف) کلاس های ریاضی برای دانش آموزان دبستان (کلاس پنجم) روزهای یکشنبه – سه شنبه – پنج شنبه

دبیرستان دور اول: روزهای شنبه – دوشنبه ( کلاس هشتم )و روزهای دوشنبه – پنج شنبه (کلاس نهم)

ب) آموزش خط بریل در قالب کلاس های خصوصی برای هفت نفر از نابینایان در طول هفته ( هر کدام از نابینایان که قادر به خواندن و نوشتن این خط نبودند ) لازم به ذکر است مدرسین این افراد به صورت کاملا رایگان به این عزیزان آموزش داده اند.

پ) کلاس های زبان انگلیسی برای تمامی سال های تحصیلی از هشتم دور اول تا سال آخر دبیرستان دور دوم ( کاملا به صورت رایگان برای ۱۸ نفر از نابینایان و کم بینایان )

ت) برگزاری دوره های ویژه دانشجویان برای دروس ریاضی پایه انگلیسی عمومی و انگلیسی تخصصی برای ۱۴ نفر از دانشجویان نابینا به صورت رایگان با حضور مدرسین دانشگاهی به تعداد ۴۸ جلسه

۵- در راستای پوشش نیازهای هنری نابینایان و کم بینایان در سه سطح ویژه بانوان نابینا و آقایان دوره های آموزشی صنایع دستی( شمع های زینتی ، گل های شیشه ای ، سبد بافی ، عروسک های دست ساز و…) دوره های آموزش آوا خوانی و آواز با آموزش سازهای کوبه ای برای کودکان و نوجوانان به صورت رایگان برای ۲۴ نفر که البته این دوره ها همچنان ادامه دارد . سطح سوم از آموزش های هنری مربوط به کلاسهای سفالگری برای کودکان و نوجوانان نابینا برای ۱۸ نفر در دو روز هفته با هدف ارتقاء سطح مهارت های دستی و تقویت حس لامسه و همچنین تصویر سازی ذهنی با استفاده از مدرسین خانه سفال در فصل بهار انجام پذیرفت.

۶-در راستای ارتقاء سطح مهارتهای زندگی بانوان نابینا  و کم بینا این تشکل اقدام به برگزاری دوره های مختلف ویژه این عزیزان نموده است که از این رو چهارمین دوره آموزش آشپزی برای بانوان به صورت کاملا رایگان در ۱۲ جلسه از ابتدای اردیبهشت هر هفته دو جلسه برای ده نفر از بانوان نابینا برگزار گردید.

۷-  به رسم هر ساله به مناسبت میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج الله ) مراسمی در محوطه ساختمان موسسه با حضور جمع زیادی از نابینایان و با مولودی خوانی و مداحی ذاکرین اهل بیت برگزار می گردد. امسال نیز مورخه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ این مراسم با شکوه و پر از نشاط و نورانیت اهل بیت  برگزار گردید.

۸-  موسسه نابینایان بصیر با همکاری هیئت ورزشهای نابینایان و کم بینایان استان به رسم هر ساله برنامه کوهنوردی همگانی در ماه مبارک رمضان به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع) چهارده رمضان مصادف با ۱۸ خرداد با حضور بیش از ۲۷۰ نفر به قصد صعود به قله کوه عون ابن علی و ارایه افطاری برگزار نمود.

۹-  هشتمین مراسم انس با قرآن و افطاری به مناسبت شهادت امیرالمومنین (ع) در بیست و یکم رمضان مصادف با ۲۶ خرداد با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از نابینایان و خانواده هایشان در مراسمی با شکوه و نورانی که توأم با تجلیل از قاریان و حافظان نونهال و نوجوان نابینا و کم بینا و همچنین سوگواری در عزای شهادت مولی الموحدین برگزار گردید.

۱۰-یکی از مهم ترین فعالیت های صورت گرفته و در حال انجام موسسه بصیر برای تأمین نیازهای اطلاعاتی عزیزان نابینا و کم بینا ،ضبط و تولید محتواهای صوتی بر اساس نیازهای درسی و غیر درسی ایشان و با سفارش خود عزیزان می باشد. این امر بسیار مهم در استدیوی تخصصی ویژه همین موضوع انجام می پذیرد که در سه ماهه اول سال ۱۳۹۶ ، بیست ونه کتاب و بیست جزوه توسط ۱۴ نفر گوینده افتخاری و تخصصی هر منبع ضبط و ویرایش صوتی صورت گرفته و در اختیار عزیزان در خواست کننده قرار گرفته است که گزارش مبسوط آن در سایت موسسه به آدرس www.bassir.ir  در لینک مربوط به استدیو موجود است .

۱۱-دوره های آموزشی ویژه فصل تابستان به شرح ذیل است : که البته از آوردن نام مدرسین در این گزارش اجتناب شده و در صورت نیاز می توان از طریق سایت موسسه به اطلاعات دقیق دسترسی پیدا نمود و همچنین لازم به ذکر است تمامی این دوره ها به صورت  کاملا رایگان برگزار گردیده است.

کامپیوتر – روزهای شنبه و یکشنبه

ریاضی – روزهای شنبه و دوشنبه

آشپزی و اورگ– روزهای شنبه

بریل – روزهای یکشنبه و سه شنبه

قرآن – روزهای یکشنبه

ادبیات فارسی و آرایه های ادبی – روزهای یکشنبه و سه شنبه

آموزش کار با سامانه های بانکی ویژه نابینایان از طریق دستگاه برجسته نگار

تئاتر – روزهای شنبه و چهارشنبه

آموزش لوح ریاضی و کار با بریل – روزهای یکشنبه

زبان انگلیسی کودکان و بزرگسالان ( تاک شو ) – روزهای دوشنبه و پنج شنبه

آموزش شعر سرایی – روزهای دوشنبه

فلسفه و منطق – روزهای دوشنبه

دوره های مشاوره روانشناسی – روزهای سه شنبه

مشاوره گروهی ویژه اولیاء نابینایان – روزهای پنج شنبه

۱۲- اردوی فرهنگی تفریحی یک روزه منطقه سیاحی آمقان در ۱۹ تیر باحضور ۱۷۰ نفر از نابینایان و کم بینایان برگزار شد . معمولا این اردوها با هدف ایجاد محیطی شاد و شاداب سازی اعضا و خانواده هایشان و با دریافت بخشی از هزینه های اردو از شرکت کنندگان برگزار می گردد.

۱۳- کارگروه روانشناسی موسسه برای ارایه مساوره های تحصیلی ، خانوادگی ، ازدواج و آموزش مهارت های ارتباطی و زندگی برای نابینایان و خانواده هایشان به طور مستمر در طول سال دوره هایی را برگزار می کند که کلاس های مشاوره به صورت خصوص در روزهای سه شنبه و کلاس های گروه درمانی با حضور والدین نابینایان به ویزه کودکان روزهای پنج شنبه  هر هفته با حضور اساتید مجرب و متخصص انجام   می گیرد . در این راستا در تابستان امسال دوره گروهی مشاوره به منظور ارتقاء سطح عزت نفس و اعتماد به نفس نوجوانان و جوانان نابینا (دختر و پسر) در ده جلسه روزهای یکشنبه برگزار گردید.

۱۴- براساس اهداف پیش بینی شده یکی از فعالیت های هنری، آموزش نمایش تئاتر برای نابینایان می باشد که در این راستا این موسسه توانسته با همکاری اساتید مجرب این حوزه در اسفند ۱۳۹۵ به مدت ده روز در تئاتر شهر دو نمایشنامه خوانی با عناوین سرزمین خورشید و تنبل  مرو به سایه برگزار نماید که با استقبال بی نظیر شهروندان تبریزی مواجه گردید .

در سال جاری نیز این تشکل با همکاری گروه نمایش اوج ، اقدام به برگزاری کلاس آموزشی در فصل بهار و تابستان به صورت تخصصی برای ۱۶ نفر از هنرآموزان برگزار نمود که در این زمینه سه نفر از نابینایان به نام شهرام حسن زاده ، بهنام حسینی و مهدی آقایی با شرکت در نمایشنامه خوانی چاه مکن بهر کسی در قالب گروه نمایش اوج به مدت یک هفته در تئاتر شهر شرکت کردند.

۱۵-یکی از افتخارات به دست آمده در تابستان ۱۳۹۶ کسب مقام برگزیده جشنواره سراسری آیین سنتی در بخش نقالی جوانه ها توسط نونهال نابینا ، اسماء رنجبری از هنر آموزان تئاتر و دکلمه خوانی موسسه بصیر در تهران بود .

۱۶ –  همکاری با سازمان فنی و حرفه ای برای برگزاری دوره­های کامپیوتر در سطوح ICDL در قالب دو کلاس

۱۷- برگزاری کلاسهای آموزش قرآن در چهار سطح قرائت ،روانخوانی ، حفظ و تجوید برای دوازده نفر هر هفته دو جلسه بوده است که خروجی آن حفظ دو جزء توسط دو نفر از نونهالان و همچنین آموزش صحیح خواندن قرآن برای شرکت کنندگان بوده است البته آموزش دوره های معارف اسلامی و قرآنی موسسه به طور مستمر در طول سال ادامه دارد.

درباره ی zahrabi

همچنین ببینید

بمنظور مناسب سازی استفاده از سامانه های شهرداری تبریز برای کاربران آسیب بینایی

بازدید: 373

قرعه کشی مسابقه آنلاین کشوری قانون خوانی

بازدید: 457با حضور نماینده بهزیستی استان آذربایجان شرقی و جمعی از هیئت مدیره موسسه نابینایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + چهار =