خانه / اخبار / اجتماعی / نمایشنامه خوانی روشندلان در تبریز

نمایشنامه خوانی روشندلان در تبریز

بازدید: 254

موسسه نابینایان بصیر برنامه های هنری را برای نمایش استعدادهای روشن دلان در دستور کار قرار داده است

مهد تمدن – المیرا جلیلی| نمایشنامه خوانی پدیده ی جدیدی است که در سال های اخیربه صورت یک شیوه ی اجرایی در کنار سایر شیوه های نمایشی خود نمایی می کند. در نمایش نامه خوانی تمامی عوامل تئاتری مانند لباس، دکور، گریم و حرکت حذف می شود و بازیگربدون استفاده از حرکات بدن، با بیان خود نقش آفرینی می کند.شکل صحیح در نمایش نامه خوانی انتقال تمامی موقعیت ها و حال و هوای کار و حس کاراکترها از زبان و بیان است وقتی وارد سالن می شوی با شروع اجرا و نمایش در ابتدا می پنداری اجرای این نمایش توسط افراد بینا و بازیگران مجرب تئاترانجام می شود  و باور آن سخت است که اجرای این نقش ها توسط افرادی انجام می شود که حتی متن نمایش نامه را نمی بینند. افراد نابینایی که با تسلط کامل بر نقش و فضا به صورت حرفه ای نمایش نامه خوانی می کنند.با  شنیدن بیانات و لحن صداهای خاص بازیگران حس می کنی در دنیای واقعی نمایش غرق شده ای و هر بازیگر حس کاراکتررا به صورت واقعی به تماشاگر انتقال می دهد. در آذربایجان شرقی برای نخستین بار دو نمایشنامه خوانی توسط نابینایان اجرا شده است. کارگردان تئاتر، در گفت و گو با مهدتمدن در خصوص اجرای دو نمایشنامه خوانی سرزمین آفتاب و تنبل مرو به سایه توسط نابینایان آذربایجان شرقی اظهار می کند: در حدود هشت ماه گذشته به صورت حرفه ای کلاس های آموزشی برای افراد نابینا برگزار شد که نتیجه ی آن دو اجرای سرزمین آفتاب توسط بانوان روشندل و تنبل مرو به سایه توسط آقایان در یک سانس همزمان در تئاتر تبریز به روی صحنه رفت. مینا اکبری ادامه می دهد:متاسفانه در جامعه ی ما نابینایانی که استعداد دارند به صورت محدود هنرنمایی می کنند، برای افراد نابینا علی رغم توانمندی های آنها، فرصت شغلی کمتری ایجاد می شود.چرا که شغلی برای این قشر تعریف نشده است یا به صورت محدود شغلی برای این افراد وجود دارد و با توجه به اینکه هنر تئاتر ارتباط تنگاتنگی با مخاطب و جامعه داردمی توان بدین وسیله بسترمناسب شغلی برای این عزیزان فراهم کرد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این گروه، تئاتردرمانی اعضای موسسه است، می گوید: در ابتدای کار هدف ما، تئاتردرمانی اعضای موسسه بود چرا که افراد به دلایلی روحیه ی منزوی پیدا کرده بودند ولی در ادامه ی  کار باشکوفایی استعداد اعضا در کار بازگیری و نمایش نامه خوانی تصمیم گرفتم دامنه ی اجرای فعالیت این عزیزان را گسترش دهم. همچنین برای ایجاد انگیزه و اشتغال و حمایت از این قشر با همکاری موسسه ی فرهنگی بصیربیست و پنج نفر از نابینایان در گروه سنی ۷تا ۳۵ آموزش داده شد و تست بازگیری گرفته شد و به این گروه نمایشی جهت اجرا دعوت شدند. مسئول گروه هنری اوج می گوید: در مدت ۱۰ روز اجرا، استقبال مردم  خیلی خوب بود.در این مدت سالن نمایش پر از تماشاگر بوده و بلیط های این نمایش نامه خوانی به نفع اعضای موسسه ی بصیر به فروش رسید. وی در خصوص برنامه های آینده ی هنری برای افراد نابینا اعلام می کند: برای برنامه های آینده تصمیم داریم در جشنواره ی نابینایان طلوع، نمایش نامه نخوانی افراد نابینا را در صحنه به اجرا در آوریم.هدف اصلی ایجاد فرصت شغلی برای نابینایان است و حضور افراد نابینا در جامعه باید پر رنگ تر شود چرا که افراد معلول زیادی علی رغم توانایی های و استعداد زیاد در خفا باقی مانده اند و کسی استعداد یابی نکرده است. در حالی که فرد نابینا شاید بهتر از فرد بینا بتواند با این استعداد نقش آفرینی کند. یکی از بازیگران نمایش نامه خوانی سرزمین آفتاب در گفت و گو با مهد تمدن می گوید: خیلی خوشحالم در کنار هم نوعان خود واستادی که ما را درک می کند در این عرصه ی هنری فعالیت می کنم. فعالیت خود  را از شش سالگی در کار تئاتربا یک فیلم کوتاه شروع کردم ولی در ادامه به دلیل نبود پیشنهاد کاری متوقف شد.آموزش های تکمیلی و پیشرفته تئاتر را به مدت سه ماه توسط خانم اکبری یاد گرفتم.

تئاتر یک حس وصف نشدنی و دوست داشتنی

آنیتا سرتیپی بیان می کند: تئاتر به عنوان یک هنر وحس وصف نشدنی در زندگی من تاثیر زیادی داشته است.شاید خدا برای ما توانایی بینایی نداده است ولی استعدادهای خاص دیگری داده است.برای روشن دلان توصیه می کنم به خاطر یک مشکل، توانایی های دیگر خود را نادیده نگیرند و در جامعه حضور داشته باشند. خودشان را در محدودیت حس نکنند. خدا اگر یک در را به روی ما بسته باشد در عوض چندین در برای  ما باز کرده است.یکی دیگر از بازیگران سرزمین آفتاب می گوید: ا ز کودکی علاقه ی  زیادی به نقش آفرینی در صحنه داشتم ولی زمینه ای برای فعالیت در هنربرایم فراهم نبود. افسانه بارضا با بیان اینکه نابینایان نیز می توانند در جامعه فعالیت داشته باشند بیان می کند:هدف دیگر من از فعالیتم در هنر این است، برای کسانی که توانایی های ما را محدود و ضعیف می پندارند نشان دهیم ما نیز می توانیم در جامعه فعالیت داشته باشیم.همچنین توصیه ام به خانواده های روشندلان این است که اجازه دهند کودکانشان در جامعه حضور داشته باشند تا استعداد هایشان شکوفا شودچرا که افراد نابینا دارای استعدادهای خاص هستند. این بازیگر تئاترمی گوید: وقتی در صحنه تئاتر نقش اجرا می کنم احساس رضایت و خوشایندی دارم و حس اینکه ما هم می توانیم روی پای خود بایستیم و در جامعه نقش داشته باشیم. از مسئولان می خواهم از قشر نابینا حمایت کنند و برای این افراد فرصت شغلی ایجاد کنند، افراد نابینایی که مدارک تحصیلی ارشد و دکترا دارند ولی کاری برای این افراد در این جامعه در نظر گرفته نمی شود. بارضا در خصوص مشکلات تحصیل نابینایان می گوید: من یک سال است برای تحصیل از شهرستان خود به تبریز آمده ام چرا که در شهرستان من همچین امکانی برای تحصیل افراد نابینا وجود ندارد.مسئولان در شهرستان ها امکانات آموزشی و تحصیل فراهم کنند. ما نیز مانند افراد عادی از تحصیل برخوردار شویم.

نابینایان حرف دلشان را در حین اجرا و نمایش بیان می کنند

یکی دیگر از بازیگران در خصوص تئاتر می گوید: از قبل به تئاترعلاقه داشتم و اگر زمینه ای برای ادامه ی فعالیت و حمایت این قشر خاص  فراهم شود تصمیم دارم ادامه دهم. مریم احمدیان در ادامه می گوید:ما نباید کم بینایی و نابینایی را محدودیت بدانیم چرا که در تئاتر با حس کار می کنیم. نابینایان حرف دلشان را در حین اجرا و نمایش بیان می کنند. موسسه ی بصیر به عنوان کشتی نجات ما را به ساحل جامعه کشانده است. توصیه ام برای دوستان هم نوع خودم این است اگر در سکون بمانید تبدیل به مرداب می شوید ولی اگر حرکت کنید تبدیل به یک رود آب روان خواهید شد. بهنام حسینی دانشجوی علوم اجتماعی هم می گوید: از کودکی به نمایش و نقش بازی علاقه داشتم ولی به دلیل نبود حمایتی فکر نمی کردم همچین استعدادی داشته باشم. تئاتر برای من خیلی راحت بود وباعث شد ارتباط مان با مردم نزدیک تر شود و با اجرای نمایش حس هایی را دریافت می کنیم که در زندگی واقعی مردم با آن مواجه هستند. وی در ادامه اظهار می کند: انتظار داریم کار تئاتر نابینایان ادامه پیدا کند و حمایت های لازم برای آموزش تئاتر پیشرفته و حرکتی برای افراد نابینا انجام گیرد.در مدت این ده روز نابینایان توانستند مسئولیتی قبول کنند.

یکی دیگر از بازیگران تنبل مرو به سایه می گوید: دانشجوی ارشد روانشناسی عمومی هستم وارد شدن من به تئاتر اتفاقی بود و چه اتفاق خوشایندی بهتر از این. در حین اجرا حس ناب و وصف نشدنی دارم و این  نمایش در روحیه ام تاثیر مثبتی داشته است. شهرام حسن زاده نظری در ادامه با اشاره به مشکلات نابینایان در حین آموزش تئاتر می گوید: مسیرهای رفت و آمد برای کسب آموزش  مناسب نبود، تامین هزینه های ایاب و ذهاب برای برخی نیزمشکل بود. اگر مناسب سازی مسیرهای رفت و آمد برای افراد نابینا انجام گیرد، افراد می توانند به راحتی از این امکانات آموزشی استفاده کنند.معلولیت محدویت نیست از دوستان می خواهم یک جا نشینند و در این بستر مناسبی که برای آموزش و اجرای هنرهای خود می توانند استفاده کنند و خود را به جامعه نشان دهند. این بازیگر تئاتر در خصوص مشکلات نابینایان در جامعه می گوید: در اکثر جاها با دلسوزی های بی جای مردم در جامعه روبرو می شویم و این باعث اذیت ما می شود. ما نیز انسان عادی هستیم معلول کسی است که چشم بینا داشته باشد ولی درک و فهم نداشته باشد وی ادامه می دهد: همچنین خانواده هایی که فرزندان نابینا دارند تحت تاثیر حرف افراد جامعه شده و زجر می کشند و فرزندان خود را ضعیف می پندارند و در محدودیت قرار می کنند و برخی نیز برای خود ننگ می دانند چرا که جامعه و حرف های مردم دلیل اصلی این پیامدها می شود.برخی مردم حتی به نابینا پول می دهند فکر می کنند گدا هستند و این طرز فکر باعث رنجیدن دل روشن دلان می شود. مهدی آقایی نیز یکی از بازیگران تئاتر است که حدود سه سال از دوره ی مدرسه به کار تئاتر مشغول بوده، می گوید: ما می توانیم در زمینه هنری برای خود اشتغال زایی کنیم علی رغم اینکه دوستان نابینایمان که دارای تحصیلات عالی هستند ولی کاری برای این افراد وجود ندارد.

نمایش صحنه ای با حرکات افراد نابینا

مدیر موسسه بصیر در خصوص فعالیت های موسسه بصیر می گوید: ابعاد فعالیتی موسسه ی نابینایان بصیر در سه شاخه فرهنگی، آموزشی و علمی است.در طی سال ها ی اخیر برگزاری کلاس ها ی آموزشی و حرفه آموزی و اشتغال زایی برای افراد نابینا در این موسسه انجام می شود . روح الله ساعی ادامه می دهد: امسال با حضور افراد متخصص و هنرمند مانند کارگردان اکبری و ۱۳ نفر از همکارانشان به مدت ۸ ماه ۲۵ نفر از افراد نابینا را برای نمایش نامه خوانی آموزش دادندکه حاصل این آموزش ها برگزاری دو نمایش نامه خوانی بود و در آینده ی نزدیک برنامه ی صحنه ای انجام خواهد شد و نمایش با حرکات افراد نابینا انجام خواهد شد. وی با اشاره به اینکه افراد نابینا در جامعه نقش کم رنگی دارند  اظهار می کند: نابینایان نمی توانند در زندگی واقعی همه نقش هارا به عهده بگیرند ولی در این نمایش ها می توانند این نقش ها را ایفا کنند. از زحمات هیت مدیره ی موسسه ی بصیر و گروه نمایشی اوج و گروه  موسیقی و برخی نهادهای دولتی که در تهیه ی بلیط ها حمایت کرده اند قدردانی می کنم.

منبع :  روزنامه مهد تمدن

درباره ی zahrabi

همچنین ببینید

گزارش تصویری از اولین اجرای نمایش خوانی تنبل مرو به سایه و سرزمین آفتاب

بازدید: 145

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − نه =