خانه / اخبار / برای اولین بار در جهان صورت گرفت.

برای اولین بار در جهان صورت گرفت.

بازدید: 132

برای اولین بار در جهان صورت گرفت

درمان نابینایی توسط چشم پزشکان ایرانی

دکتر محسن بهمنی کشکولی ، جراح، محقق و چشم پزشک ایرانی ، برای اولین بار در جهان روش جدیدی را برای درمان بیمارانی که به دلیل ضربات وارد به چشم و سر ، دچار کاهش بینایی شده اند و یا بینایی خود را از دست داده اند ابداع کرد.

به گزارش ایرنا، این جراح ، محقق و چشم پزشک ایرانی در زمینه چگونگی ابداع این روش گفت: این درمان جدید چشم را برای اولین بار درمجله «grafes arch exp ophthalmol» که یکی از مجلات معتبر چشم پزشکی دنیاست منتشر کردیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ضرورت علمی و پزشکی این تحقیق افزود: به طور کلی حداقل ۵ درصد از ضرباتی که به سر و صورت وارد می شود منجر به صدمه به عصب بینایی می شود که این صدمه باعث کاهش شدید دید می شود و هم اکنون در هیچ جای دنیا برای افرادی که به این عارضه دچار می شوند، درمان قطعی وجود ندارد.

وی اظهارداشت: برخی از پزشکان در زمینه این بیماری هیچ گونه درمانی را انجام نمی دهند و برخی نیز برای کاهش التهاب اعصاب اقدام به تجویز کورتن می کنند که دارای عوارض عمومی خطرناکی از جمله بیماری های خونی و کلیوی است اما روش دیگر این است که با یک جراحی سعی می کنند استخوانی در کنار عصب چشم در مغز را بر می دارند با تصور اینکه اگر عصب در آن ناحیه آزاد شود به بهبود بیماری کمک می کند که در این روش نیز دیده شده تنها برای افرادی که دچار شکستگی شده اند جواب داده است.

فوق تخصص جراحی های زیبایی چشم ، مجاری اشکی و حدقه، با بیان اینکه با مرورمقالات و کتاب ها در می یابیم هیچ درمان قطعی و بدون عارضه ای برای این بیماران وجود ندارد ، اظهار داشت: پیشتر دیده شده بود که ماده ای در بدن توسط کبد جنین و تمامی بالغین به نام «اریترو پوییتین» ترشح می شود که نقش اصلی این ماده تولید گلبول قرمز در بدن است. مطالعات انجام شده حاکی از آن است که هنگام وارد شدن ضربه به مغز و یا بروز سکته قلبی در فرد، سطح این ماده در بدن افزایش می یابد.

بهمنی کشکولی گفت که این مساله بیانگر این است که مکانیزم دفاعی بدن در موقع ضربه به مغز و اعصاب، افزایش ترشح این ماده است. این فرایند، ایده ای به ما داد که اگر این ماده را به طور مصنوعی به بدن وارد کنیم آیا می توانیم به بهبود اعصاب صدمه دیده در مغز کمک کنیم یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: با این روش با مطالعات انجام شده و کمک گرفتن از همکاران بخش های مختلف از جمله پزشک بیهوشی که نتایج خوبی را در تزریق این ماده به بیمارانی که به کما رفته بودند گرفته بود، تحقیقات چند ماهه ای را انجام دادیم.

دکتر بهمنی کشکولی خاطرنشان ساخت: یکی از ویژگی های تزریق این ماده این است که در تجویز دوزهای مختلف اریترو پویتین ، نمایان شد که این ماده درمان خوبی برای بیمار ایجاد می کند و عوارضی ندارد ؛ مکانیزم این ماده نیز به شکلی است که هم با خودکشی سلولی در بافت مقابله می کند، هم التهاب را کاهش می دهد و هم در نمونه های حیوانی نشان داده شده بود که موجب تولید سلول های عصبی جدید می شود که این فرایند به طور طبیعی در بدن ایجاد نمی شود.

این پژوهشگر و جراح چشم خاطرنشان ساخت: ما با این فرضیه از آذر ماه سال ۸۷ تا مرداد۸۹ تعداد ۷ بیمار را با گرفتن رضایت و معیارهای مطالعه ای که داشتیم تحت درمان با این روش قرار دادیم و خوشبختانه در همه این موارد بهبودی دید، حاصل شد این درحالی است که به طور سنتی عنوان می شود اگر بیمارصدمه دیده نتواند نور را تشخیص دهد، درمان، دیگر موثر نیست ولی در این مطالعه دریافتیم که این روش برای بیمارانی که نور را تشخیص نمی دادند نیز این روش موثر بوده است.

دکتر بهمنی کشکولی با بیان اینکه فرایند مطالعه وتکمیل این روش در ایران در حال انجام است، گفت: وقتی که این روش را با ۸ بیمار مشابهی که بدون درمان ذکرشده بودند، مقایسه کردیم، به این نتیجه رسدیم که تجویز این دارو تا چه حد در بهبودی بیماران دچار به این عارضه موثر است.

وی گفت: این روش پس از انتشار در مجله یادشده ، با استقبال بسیاری از سوی محققین و جراحان چشم پزشکی در سراسر جهان مواجه شد به این مقاله در اکتبر که وارد اینترنت شد و در دو هفته اول خود سومین مطلب پر بازدید در میان مقالات چشم پزشکی دنیا شد.

این جراح و پژوهشگر و چشم پزشک ایرانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فاز تحقیقاتی جدیدی پیرامون همین روش با مشارکت چند مرکز تحقیقاتی ایران به صورت یک مطالعه چند مرکزی در حال انجام است که سعی داریم در این فرایند به بهترین دوز برای تجویز این ماده برسیم.

وی با اعلام اینکه ابداع این روش، بازتاب گسترده ای از سوی مجامع چشم پزشکی جهان را در برداشته است گفت: در کنگره چشم پزشکی که در آذر ماه برگزار شد دو نفر از همکاران به نام های پرفسور «میلر» و پرفسور «هویت» که از استادان برجسته عصب بینایی در آمریکا هستند با تاکید فراوان اعلام داشتند، اگر آینده ای هم برای درمان این بیماری باشد همان روشی است که ایرانی ها ارایه کرده اند که برای ما به عنوان جزیی از جامعه علمی ایران، از اینکه اعتبار این روش به نام ایران در جهان، ایجاد شد، مفتخریم.

دکتر بهمنی کشکولی بیان داشت: در این به همکاران خود توصیه می کنیم که برای معالجه بیمارانی که عارضه ضربه به صورت و نواحی چشم و حدقه چشم و مشکلات بینایی دارند می توانند این روش را به عنوان یک روش جدید مورد بررسی قرار دهند، همکاران می توانند برای مطالعه دقیق این مقاله که هنوز به طور رسمی در کشور منتشر نشده است با جستجو در index pupmed با کلمه کلیدی traumatic optic nevropathy با نام این روش را به طور دقیق بررسی کنند.

این پژوهشگر و جراح چشم گفت: بیمارانی که به این عارضه دچار شده اند باید برای اینکه بتوان درمان بهتری را برای آنان انجام داد، در سریع ترین زمان، پس از عارضه و ضربه، خود را به چشم پزشکان مجرب معرفی کنند تا با این روش جدید بهبودی بهتری برای آنان حاصل شود.

جام جم آنلاین

 

درباره ی madadi

۴ دیدگاه

  1. مرسی دکتر بهمنی

  2. سلام آقای دکتر خداوند حافظ و نگهدار شما باشد واقعا مایه افتخار کشورمان میباشید عزت مستدام

  3. سلام،لطفا آدرس دکتر رو بهم بدید،واقعا نیاز دارم برای دیدن دکتر،خواهش میکنم،ممنون

    • با سلام
      این خبر از طریق خبرگزاری ایرنا منتشر شده و در سایت موسسه بصیر منعکس شده.
      برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر باید با خبرگزاری تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − پانزده =