خانه / اخبار / آموزشي / کودکان نابینا و اجسام جدید
کودکان نابینا و اجسام جدید

کودکان نابینا و اجسام جدید

بازدید: 282

کودک  نابینا، با دستانش به شناخت جهان می پردازد و برای این کودکان دانستن جزئیات اشیا بدون آن که آن ها را لمس کنند، دشوار است. لامسه، شنوایی و بویایی، مهم ترین ابزار شناخت برای کودکان کم بینا و نابینا به شمار می روند.

کودکان نابینا و اجسام جدید

 

هنگام بازی با کودک، همه حواس او را درگیر کنید، محیط و ابزار مختلف را برایش توصیف کنید تا به او در شناخت پیرامون کمک کنید. در این راستا با دو روش دست روی دست و دست زیر دست به کودک کمک کنید تا دنیای اطرافش را بهتر بشناسد.

– دست زیر دست (Hand Under Hand)

برای شروع، وقتی می خواهید چیزی را لمس کنید پشت سر کودک قرار بگیرید دستان خود را در زیر دستانش قرار دهید. به این ترتیب، او می تواند حرکت دستان شما را برای لمس دنبال کند. یادتان باشد لمس شی تازه را به آرامی آغاز کنید. از کودک بخواهید تا حرکت دستان شما را دنبال کند. دقت کنید که دست کودک بتواند جزئیات حرکت دست شما را بر روی شی دنبال کند. اگر شی برای کودک تازگی داشته باشد، ممکن است کودک از لمس مستقیم آن کمی بترسد. با استفاده از روش دست زیر دست، به کودک امکان می دهید تا با آرامش ناشی از حضور دست شما، به کشف و شناخت آن شی بپردازد. هنگام اجرای این روش، ویژگی های شی را برای کودک توصیف کنید.

– دست روی دست (Hand Over Hand)

در این روش، دستان شما بر روی دستان کودک قرار می گیرد و اول دستان کودک اشیا را لمس می کند. حرکت دستان شما نیز، به کودک کمک می کند تا تمام بخش های شی را لمس و کشف کند.  به تدریج که توانایی کودک برای لمس اشیا و درک آن ها بیشتر شد، می توانید هدایت با دستتان را کاهش دهید. بهتر است دست ها را در نزدیکی دستان کودک نگه دارید تا در هنگام نیاز دوباره به یاری او بروید.

 

نکات قابل توجه:

– پشت سر کودک قرار بگیرید و دست های شما و کودک تان در یک سو حرکت کند.

– پیش از انجام کار، خود با چشمان بسته آن را تمرین کنید. یک کودک نابینا برای یادگیری باید از حواس دیگرش استفاده کند. شاید لازم باشد تا یک شی را بارها و بارها همراه با کودک لمس کنید، بنابراین شکیبا باشید.

– ممکن است کودک آماده نباشد و دستان خود را عقب بکشد. در این حالت به کودک احترام بگذارید. اما یادتان باشد اگر او همواره از تجربه های جدید دوری کند، شناختی از محیط بدست نخواهد آورد.

منبع: سایت کتابک

درباره ی fekri

همچنین ببینید

اردوی یک روزه پارک ائل گلی برای کودکان نابینا و کم بینا

بازدید: 159موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر روز دوشنبه ۱۰ تیر در پارک بزرگ ائل گلی …

مهارت آموزی کودکان نابینا و کم بینا

بازدید: 446کودک نابینا و کم بینا نیز مثل بقیه کودکان برای برقراری ارتباط  و درک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =