خانه / اخبار / آموزشي / معرفی کتاب

معرفی کتاب

بازدید: 136

توانبخشی و آموزش و پرورش دانش آموزان آسیب دیده بینایی …

کتاب: توانبخشی و آموزش و پرورش دانش آموزان آسیب دیده بینایی در مدارس عادی

نویسنده: جی کرک هرتن  ترجمه عباس میکانی

آموزش و پرورش استثنایی از پر هزینه ترین و پیچیده ترین آموزشهاست، زیرا طیف وسیعی از کودکان استثنایی از نابینایان گرفته تا ناشنوا، عقب مانده ذهنی ناسازگاران عاطفی، معلولین جسمی حرکتی را دربر می گیرد. در بین آموزشهای این طیف گسترده آموزش و پرورش کودکان آسیب دیده بینایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا به جرأت می توان گفت که با توجه به نوع معلولیت و روشهای آموزشی نابینایان و با توجه به شرایط خاص این گروه از کودکان استثنایی از موفقیتهای زیادی برخوردار بوده است و در جهان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

نویسنده کتاب جی کرک هرتن در معرفی کتاب نکاتی را جهت فهم مناسب کتاب برای خوانندگان متذکر می شود. اصل این کتاب به صورت جزوه، زمانی که من در گویان جدید کار می کردم فراهم آمده است.مطالب جهت کمک به معلمان آموزش و پرورش استثنایی کودکان اسیب دیده بینایی که در برنامه های آموزشی تلفیقی کار می کردند، نوشته شده است. این جزوه بعد از چند سال مورد توجه یونسکو قرار گرفت و از طرف این سازمان بصورت کتابچه های راهنما که برای آموزش و پرورش استثنایی منتشر می کنند، قرار دهند و از آن استفاده کنند.

هدف و منظور اصلی این کتاب آن است که حمایت از دانش آموزان آسیب دیده بینایی را در مدارس عادی توسعه و تکامل بخش بنا بر این اطلاعات، مهارتها و فعالیتهایی که فرا گرفته می شوند، برای معلمانی که در جایگاه آموزشهای استثنایی قرار می گیرند بسیار ارزشمند هستند.کتاب حاضر در ۱۰ فصل تدوین شده و بصورت مختصر در زیر محورهای مهم آورده می شود. فصل اول به انواع روشهای آموزشی که شامل برخی از محاسن روش آموزش در مدارس خاص و انواع برنامه های آموزشی به روش تلفیقی برای کودکان نابینا و کم بینا می پردازد.

فصل دوم به شرح مسئولیتهای معلمان در کلاس عادی و مسئولیتهای معلمان آموزش و پرورش استثنایی می پردازد. فصل سوم به بحث در رابطه با حمایت از معلم کلاس عادی، که در کلاس خود دانشآموز آسیب دیده بینایی دارد، می پردازد. فصل چهارم به بررسی آموزش برنامه های درسی به همراه مهارتها که شمال فعالیتهای خاص، تربیت توجه (دقت)، فعالیتهای خاص، برنامه درسی به علاوه تحرک و جهتیابی، تربیت حواس (شنوایی، حس لامسه، بویایی) توسعه مفاهیم، مفهوم چیست و مفاهیم چگونه شکل می گیرند و مفهوم بدن چیست؟، فعالیتهای خاص برنامه درسی به علاوه چرتکه، برنامه درسی به علاوه خواندن و نوشتن بریل (فعالیتهای لامسه ای قبل از بریل، صفحه کاری قبل از یادگیری بریل، خواندن مکانیکی بریل و الفبای بریل)

فصل پنجم مناسب سازی مواد است که به در رابطه با وسایل مورد استفاده کودکان نابینا مانند مهره، کارت و صفحه کار، نقشه برجسته کتابهای بریل، مدل هواپیما خانه و… می پردازد. فصل ششم پیرامون تجهیزات و تدارکات مورد نیاز کودکان نابینا که توسط معلم به مدیر یا مسئول مدرسه جهت تهیه پیشنهاد می شود. مانند کاغذ و نوشت افزار بریل، لوح و قلم، خطکش و نقاله بریل، نوار کاست، ضبط و صوت عصای بلند، ماژیک برای کودکان کم بیناو کاغذ با خط برجسته و… می پردازد.

فصل هفتم به بررسی فعالیتهای اصلاحی یا جبرانی که معمولا در اثر محدودیت دید برای کودک نیاز به کارهای اصلاحی و جبرانی از سوی معلم است. فصل هشتم به بررسی حلقه اتصال بین خانه و مدرسه می پردازد. فصل نهم به شرح روشهایی که کار معلم یا مربی کودکان آسیب دیده بینایی را آسان می کند، مانند جمعآوری مواد و وسایل، ملاقات با دانش آموزان خود در یک الگوی منطقی و… می پردازد.

فصل ده به توضیح در رابطه با مواد و وسایل کمک آموزشی که در صفحه ۱۵۸ کتاب بطور کامل آمده است برای کودکان نابینا می پردازد. این کتاب در ۱۶۰ صفحه از سوی انتشارات آوای نور در سال ۱۳۸۹ در هزار جلد به چاپ رسیده است.

 تهیه کننده: روح ا… ساعی

درباره ی fekri

همچنین ببینید

تاریخچه آموزش و پرورش کودکان نابینا در ایران

تاریخچه آموزش و پرورش کودکان نابینا در ایران

بازدید: 2779روز ۱۵ اکتبر مصادف با (۲۴ مهرماه) از سوی سازمان علمی و فرهنگی یونسکو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 6 =