خانه / اخبار / اجتماعی / امیدی که در تاریکی ذهن دیگران پرپر می شود/ نابینایان نیاز به توجه دارند نه ترحم

امیدی که در تاریکی ذهن دیگران پرپر می شود/ نابینایان نیاز به توجه دارند نه ترحم

بازدید: 86

مصاحبه  جمعی از خبرنگاران خبرگزاری مهر به سرپرستی آقای شاهین بدرحیدری با چند تن از اعضای دانش آموز نابینای موسسه نابینایان بصیر

دانش آموزان هادی حیدری ٰ فریده بیو ٰ مریم جبرئیلی ٰ رضا حسینی و حسن مقصودی بودند.
تبریز – خبرگزاری مهر: توانمندی استثنایی نابینایان موجب عملکرد فوق العاده از سوی آنان می شود اما همواره این عملکرد از سوی برخی ها نادیده گرفته شده و موجب دل آزردگی روشندلان می شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، نابینایان گاه و بی گاه کارنامه ی شگفت انگیزی از خود به جای می گذارند که حتی افراد بینا از انجام چنین کارهایی ناتوان هستند؛ اما در گاهی اوقات بی توجه ای برخی از مردم و مسئولان به توانمندی های این قشر از جامعه موجب دل آزردگی آنان می شود.

دیگر مسئله ی مشترکی که همه نابینایان به نوعی از آن دل خوشی ندارند، حس ترحم برخی از افراد جامعه نسبت به آنان است که ترک این عادت غلط بارها و بارها از سوی خود نابینایان تأکید شده که رسانه ها نقش مؤثری در فرهنگ سازی این امر مهم خواهند داشت.

 با آغاز سال تحصیلی جدید و با نزدیک شدن به روز جهانی عصای سفید، چندی از نابینایان موفق در عرصه های علمی و ورزشی از جامعه ۱۲ هزار نفری نابینایان آذربایجان شرقی، علل موفقیت و دیدگاه های خود از جامعه را با خبرگزاری مهر در میان گذاشتند.

ترحم را برای همیشه کنار بگذارید

بازیکن ۱۸ ساله ی تیم ملی گلبال نابینایان و دارنده ی رتبه ۶۲۵ کنکور سراسری در سال ۹۲، با بیان اینکه نگاه ترحمی به این قشر از جامعه، تنها مسئله ای است که وی را همواره دل آزرده کرده، اظهار داشت: تصحیح این فرهنگ غلط در جامعه، تنها به دست مطبوعات و رسانه ها و در رأس آنها صدا و سیما صورت خواهد پذیرفت ولی فکر نمی کنم این فرهنگ سازی به این زودی ها نتیجه بخش باشد.

وی در خصوص قبولیش در رشته حقوق دانشگاه تبریز به خبرنگار مهر گفت: مرور کتاب های درسی و شرکت در کلاس های عربی و ادبیات در یکی از آموزشگاه های تبریز، آن هم تنها در عرض شش ماه از علل موفقیتم در کنکور سراسری بوده و موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر تبریز در ضبط برخی از کتب کمک آموزشی در استادیو این موسسه نقش بسزایی در تحقق این امر ایفا کرد.

هادی حیدری با بیان اینکه دروس و علوم یاد گرفتنی هستند نه حفظ کردنی، ادامه داد: منشی های کنکور از سواد بالایی برخوردارند ولی در گاهی اوقات کلمات را غلط تلفظ می کنند که تشخیص این کلمات به توانایی خود افراد نابینا مانده است؛ حال که با توانایی خودم وارد دانشگاه شدم از مسئولان و اساتید دانشگاه تبریز می خواهم رسیدگی به مسائل مرا در اولیت نخست کاریشان قرار دهند.

حیدری از شهرداری تبریز خواست تا فضاهای شهری را مناسب سازی کند و افزود: هر روز که پا به خیابان می گذاریم، پیاده روهای شهر دچار دگرگونی عجیبی می شود و رفت و آمد نابینایان با مشکل روبرو می شود که چندی پیش یکی از دبیران نابینای مدرسه مردانی آذر در یکی از پیاده روهای شهر دچار آسیب دیدگی شدید شد که مسئولان شهری باید توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشند.

لزوم ایجاد فرصت های اشتغال زایی برای نابینایان

دانش آموز ممتاز علمی و دارنده چندین مقام در رشته احکام قرآنی و بیش از ۱۰ مدال رنگارنگ در مسابقات شنای فدراسیون نابینایان کشور، امسال تمام برنامه های خود را به شرکت در کنکور سال آینده معطوف کرده که در این خصوص گفت: هم اکنون درحال خواندن کتاب های آموزشی و تستی هستم ولی این کتابها کافی نبوده و از مسئولان امر خواستاریم تا کتاب های زیادی در خصوص کنکور در اختیار نابینایان قرار دهند.

وی افزود: لحظه لحظه ی زندگی انسان ارزشمند و گرانقدر است به خصوص افرادی که با محدودیت زندگی می کنند باید قدر زمان را بدانند و در تأمین آینده ی زندگی خود کوشا باشند.

مریم جبرئیلی در ادامه با بیان اینکه نباید با دیده ترحم به قشر نابینا نگاه شود، افزود: با دید خوش بینانه ۱۰ درصد از مردم جامعه با دیده ی ترحم به نابینایان نگاه می کنند که باید این فرهنگ غلط اصلاح شود.

وی در ادامه بر لزوم ایجاد فرصت های شغلی برای جامعه نابینایان اشاره کرد و گفت: متأسفانه به رغم توانمندی های این قشر از جامعه تنها شغل هایی مانند تلفنچی ، مشاور یا دبیر مدرسه در نظر گرفته شده که باید از استعدادهای ما به نحو احسن استفاده شود.

عصر حجر نیست، ترحم را کنار بگذارید

دیگر دانش آموز نابینای موفق، این بار در مسابقات مقامی آواز و چندین جشنواره موسیقی دیگر همچون سایر دوستان خود، نگاه ترحمی را به هیچ وجه قبول نمی کند که در این باره به خبرنگار مهر گفت: مردم باید در رفتار خود با نابینایان تجدیدنظر کنند و روشنفکرانه تر از قبل با آنان رفتار کنند چرا که دیگر در عصر حجر زندگی نمی کنیم و دنیای ما، دنیای مدرنی است.

وی در خصوص فرهنگ سازی صحیح این مسئله در جامعه تصریح کرد: مسئولان بهزیستی، شهرداری و صدا وسیما باید به موضوع فرهنگ سازی اهمیت بسزایی دهند که صدا و سیما می تواند روزانه با یک برنامه نیم ساعته از رادیو در این خصوص اقدام کند.

حسن مقصودی در ادامه در خصوص موسسه بصیر تبریز که از جمله نهادهای تأثیگذار این قشر از جامعه در کشور محسوب می شود، اظهار کرد: این موسسه بزرگترین امتیازی که به نابینایان تبریز داشته این بوده که آنان را از انزوا خارج کرده و نابینایان در کنار هم مشغول فعالیت های فرهنگی، هنری و ورزشی هستند ولی به دلیل کوچک بودن فضای این موسسه، امکان استفاده ی همه نابینایان از این محیط وجود ندارد.

وی که در شش دوره از مسابقات قرائت قرآن نابینایان نیز صاحب رتبه ی نخست کشوری بوده، از مسئولان امر خواست تا با در اختیار گذاشتن فضای مناسب به این موسسه، در کشف استعدادهای نابینایان نقش مهمی ایفا کنند.

مناسب سازی فضای شهری خواسته نابینایان

فریده بیو، محصل کم بینایی که پنج سال نخست تحصیلی خود را در نهضت سوادآموزی و مقطع راهنمایی را در مدرسه عادی گذارنده، به خبرنگار مهر گفت: پس از تلاشهای فروان برای تحصیل در مدرسه عادی توانستم این مقطع را به خوبی بگذارنم ولی هنگامی که در مقطع دبیرستان وارد مدرسه نابینایان شدم به دلیل نا آشنا بودن با خط برل کمی با مشکل مواجه شدم که با کمک دبیران این مدرسه موفق به ادامه تحصیل شدم.

وی در ادامه خواستار مناسب سازی فضای شهری از سوی شهرداری شد و گفت: در گاهی اوقات پیاده روهای شهر دارای پله های مختلفی است که شهرداری می تواند با تدابیری نابینایان و کم بینایان را از وجود چنین پله هایی مطلع سازد.

بیو همچنین از مسئولان امر به خصوص از سازمان بهزیستی خواست تا فکری به حال اشتغال نابینایان کنند.

دلم شکسته از بد و بیراهی که شنیدم

دانش آموز روشندل ۱۵ ساله که مسلط به کار با کامپیوتر است، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بازکردن ایمیل، وبلاگ و کار با برنامه نوشت افزار (word) از جمله کارهایی است که می توانم با رایانه انجام دهم.

رضا حسینی که کلاس های زبان، کامپیوتر و ریاضی را در موسسه فرهنگی هنری بصیر گذرانده از فضای کوچک این موسسه ناراضی است و از مسئولان خواستار درنظر گرفتن فضای مناسب برای این موسسه است.

وی که از رفتار نامناسب برخی افراد نسبت به نابینایان گلایه مند بود، در ادامه افزود: روزی که برای دریافت عصای سفید به سازمان بهزیستی مراجعه کرده بودم، در راه با فردی برخورد کردم که متاسفانه با فحش و بد و بیراه مرا بدرقه کرد که این رفتارها هم باید اصلاح شوند.

حال باید دید، نابینایان با اینکه دارای توانمندی های استثنایی در زمینه های مختلفی هستند و تنها خواسته هایشان که البته انگشت شمار هم هست، کنار گذاشتن حس ترحم مردم نسبت به آنان، اشتغال، حمایت مسئولان و مناسب سازی فضای شهری است، مسئولان بهزیستی، شهرداری، صدا و سیما و سایر سازمان های مرتبط چه اقدامات در خصوص خواسته های این قشر کوچک جامعه خواهند کرد.

گزارش از شاهین بدرحیدری

منبع : خبرگزاری مهر

درباره ی madadi

همچنین ببینید

اطلاعیه:

بازدید: 360

نابینایانی که چشم انتظار وعده ی مسئولین هستند

بازدید: 212