خانه / اخبار / صدای واژه ها را با ماهور بشنوید

صدای واژه ها را با ماهور بشنوید

بازدید: 152

افراد دارای آسیبهای بینایی با استفاده از نرم افزار هایی که به آنها اصطلاحاً صفحه خوان گفته میشود، قادر به کار با رایانه هستند.

شاید این سؤال برای هر شهروندی مطرح شود که با وجود پیشرفتهای فراوان در حوزه فنآوری رایانه، آیا نابینایان و کمبینایان می توانند با رایانه کار بکنند؟ اگر چنین است، چگونه این افراد از رایانه استفاده میکنند؟ پاسخ این پرسش چندان سخت نیست؛ افراد دارای آسیبهای بینایی با استفاده از نرم افزار هایی که به آنها اصطلاحاً صفحه خوان گفته میشود، قادر به کار با رایانه هستند.

این نرم افزارها قادرند تمام محیط رایانه و همچنین فضای وب را برای کاربر نابینا به صورت گویا بخوانند و کاربر مذکور هم از این طریق قادر به فعالیت و کار با رایانه خواهد بود. این نرم افزارها عموماً بوسیله کمپانیهای آمریکایی مثل فریدم ساینتیفیک تولید میشوند. بر همین اساس، این صفحه خوانها به زبان انگلیسی طراحی شده اند؛ اما از حدود بیست سال پیش، شرکتهای ایرانی اقدام به تولید و طراحی این نوع نرم افزار ها به زبان فارسی کردند. اغلب تولیدات این شرکتها بر مبنای صدای روباتیک طراحی شده است، اما اخیراً نمونه جدیدی از نرم افزار های صفحه خوان عرضه شده که بر اساس صدای طبیعی انسان طراحی گردیده است.

این نرم افزار که با عنوان (ماهور) از حدود یک ماه پیش عرضه آن آغاز شده، بوسیله شرکت (گاتا) که متشکل از طراحان و برنامه نویسان جوان است، تولید گردیده است. در صفحه خوان ماهور، علاوه بر این صدای طبیعی، امکاناتی مثل مترجم، تقویم تاریخ و زیرنویس خوان فیلمهای خارجی نیز دیده میشود. گفتنیست شرکت گاتا پیش از این، نرم افزار پیامک خوان (رسا) را ویژه تلفنهای همراه نابینایان طراحی کرده بود. (مجید سرایی)

منبع: روزنامه ایران سپید

درباره ی fekri

همچنین ببینید

ابتکار ماکروسافت برای افراد نابینا

بازدید: 220ابتکار ماکروسافت برای کمک به نابینایان

ایرانی نابینایی که عالی ترین سمت سیاسی آمریکا را دارد

بازدید: 171 ایرانی نابینایی که عالی ترین سمت سیاسی آمریکا را دارد

۲ دیدگاه

  1. hmm. سلام. عالی هست فقط من دموش رو تست کردم یکم آغیر سنگین بود نمیدونم دیگه نسخه کاملش چه جور هست.
    ممنون از اطلاع رسانیتان.

  2. A perfect reply! Thanks for taking the trluboe.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 10 =