خانه / مقالات / فوتبال نابینایان(۲)

فوتبال نابینایان(۲)

بازدید: 1371

فوتبال نابینایان نیز مثل فوتبال بینایی دارای قواعد بازی خود است از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 تعویض ها را می توان از منطقه تعویض مرکزی مقابل میز وقت نگهدار یا از محل خط دروازه  تیم مربوطه انجام داد البته چنانچه منطقه تعویض مرکزی وجود نداشته باشد. دروازه ها باید در وسط هر یک از خطوط دروازه قرار گیرند و باید به وسیله دوتیرک عمودی با فاصله ۳ متر از یکدیگر تشکیل شوند و در قسمت فوقانی به وسیله یک میله عرضی که باید دومتر از سطح زمین بالاتر باشد، به همدیگر متصل شوند .

 پهنا و ضخامت  تیرک ها و میله عرضی روی آنها باید ۸ سانتی متر باشد ،‌تیرک ها و میله عرضی روی آنها باید دارای پهنای یکسان باشند. تور دروازه باید به تیرک ها و میله عرضی در پشت دروازه ، بسته شود این تور باید در قسمت خود به لوله ها یا به یک شی ء نگهدارنده مناسب بسته شوند (محکم شود).

 توپ باید کروی و از جنس چرم یا جنس مناسب دیگری باشد. در ساخت توپ از به کار بردن موادی (ترکیباتی)که برای ورزشکاران نابینا مخاطره آمیز است باید پرهیز کرد. محیط توپ باید بین ۶۰ تا ۶۲ سانتی متر باشد. وزن توپ در موقع شروع مسابقه باید بین۴۱۰ تا ۴۳۰ گرم باشد. توپ باید دارای یک سیستم صوتی از داخل باشد تا مسیر توپ در موقع حرکت و چرخش برای بازیکنان مشخص باشد.

در مسابقه فوتبال ۵ نفره دو تیم شرکت دارند و هر تیم متشکل از ۴ بازیکن نابینای مطلق کلاس (B1)   و یک دروازه بان است. گلر هرتیم دید دارد و میتواند کم بینا و یا بینا باشد. اگر از گلر بینا استفاده شود، وی نباید در ۵ سال قبل عضو تیمهای تابع فیفا بوده باشد. حداقل تعداد بازیکن برای شروع بازی ۵ نفر است (یک گلر و ۴ بازیکن). البته ممکن است بخاطر شرایطی، در انتهای بازی تعداد بازیکنان به یک دروازه بان و دو بازیکن کاهش پیدا کند.

مربی میتواند یک گلر و ۴ بازیکن را تعویض نماید. این تعویضها پس از اشاره مربی به وقت نگهدار صورت میگیرد که وقت بازی نگه داشته شود. در هنگام پنالتیها نمیتوان دروازه بان را تعویض کرد مگر اینکه آسیب دیده باشد که باید به تأئید داور و پزشک مسابقات رسیده باشد.

در تعویضها اقداماتی انجام میشود: ۱- بازیکن جدید باید از کنار زمین که نزدیک خط مرکزی است و یا خط انتهایی نزدیک دروازه خودی وارد زمین شود. ۲- شماره بازیکنان داخل و خارج رفته و مدت زمان انجام تعویض باید از طریق بلنگو اعلام گردد. ۳- تعویضها در زمان توقف بازی صورت میگیرد. ۴- بازیکنی که دارای شرایط لازم نیست میتوان کسی دیگر را جایگزین او کرد، اما بازیکن اخراجی را نه. ۵- بازیکن اخراج شده میتواند روی نیمکت ذخیره ها بنشیند.

در هر تیم یک کاپیتان وجود دارد که طی مسابقه مسئولیت صحبت کردن با داور و سایر مسئولین و هدایت تیم را بر عهده دارد. وی بازوبند کاپیتانی را به یکی از بازوهایش میبندد و هنگام تعویض آن را به یکی از همبازیهای خود میدهد. هیچیک از بازیکنان نباید وسایلی حمل کنند که برای سایر بازیکنان خطر ناک باشد.

منبع: روزنامه ایران سپید و وبلاگ ورزش کلید تندرستی

درباره ی fekri

همچنین ببینید

گزارش کنفرانس بین المللی قرآنهای بریل

بازدید: 151قرار براین شده است که سازمان بین المللی خدمات قرآن های بریل به صورت …

فوتبال نابینایان(۱)

بازدید: 189در این سری از پست ها با فوتبال نابینایان آشنا می شویم

یک دیدگاه

  1. هابیل سیاحی

    دروازبان تیم اگر بینا باشد باید حتما معلولیت دیگری داشته باشد یا افراد کاملا سالم هم میتوانند شرکت کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =