خانه / اخبار / آموزشي / افراد نابینا چه کارهایی را می توانند انجام دهند؟(۴)

افراد نابینا چه کارهایی را می توانند انجام دهند؟(۴)

بازدید: 181

ممکن است جورج بلک استون نابینا باشد اما می تواند دوچرخه تعمیر کند.

 او می گوید هر کاری راه خود را دارد . جای صدها ابزار و قطعات یدک  دوچرخه را در مغازه حفظ کرده است . از آنجا که مداد و کاغذ برای او ابزار بی فایده ای هستند ، تمامی سفارشات تعمیر را در یک کاست ضبط می کند و آن را به صندلی دوچرخه وصل می نماید .

زمانی که مشغول تعمیر است ، طول مدت تعمیر و نیز اجزای بکار رفته را ضبط می کند . وقتی مشتری برای تحویل دوچرخه می آید ، او به نوار گوش داده و قطعات بکار برده اش را در ماشین حساب محاسبه می کند .

بلک استون مردی لاغراندام و ۵۴ ساله است که از عینک به خاطر زیبایی و نه برای دیدن استفاده می کند . او قادر است بدون کمک دیگران دوچرخه تعمیر کند. وقتی می خواهد به یک تایر باد بزند ، تیوب آن را با مشت امتحان می کند . او می گوید ضربه ها نوعی لرزش تولید می کنند که پنچر بودن آن را نشان می دهند.

 بلک استون کار خود را به عنوان تعمیر کار دوچرخه حدود ۱۸ سال پیش شروع کرد ، یعنی زمانی که قدرت بینایی خود را از دست داد . آن موقع درکشتی سازی به کار مکانیکی مشغول بود . وقتی نابینایی وی شدیدتر شد ، تعمیر دوچرخه را نیز رها کرد . پس از چندی کاملا بینایی خود را از دست داد  و واقعا درمانده شده بود .  بالاخره دو سال پیش فهمید که تسلیم نابینایی شده ، با وامی که از دوستش گرفت ، مصمم شد تا کارش را دوباره شروع کند .

او دوست دارد به جای نشستن در خانه کار کند . خود را عضوی از اجتماع می داند و بر این باور است که باید خود را وقف مردم نماید . مثلا همین امروز عصر به یک دختر آموزش داد که چگونه تایر دوچرخه اش را جا بیندازد . در هر فرصتی دوچرخه سواری و یادگیری نحوه تعمیر آن را توصیه می کند و می گوید ” کسی که خودش دوچرخه اش را تعمیر می کند  ، زودتر به قطعات جایگزین و همینطور دوچرخه نو نیاز پیدا می کند.

از نظر او نشستن یک نابینا در خانه و متکی بودنش به دیگران درست نیست . به کمک سگ راهنمایش به محلهای مختلف می رود . گاهی اوقات پسر همسایه در مغازه به او کمک می کند . بلک استون دنبال کودکانی است که آرام باشند . دوست دارد همه وسایلی که برداشته می شوند سر جایشان قرار گیرند .

منبع:Future Reflections Fall 1988, Vol. 7 No. 3

مترجمان: خانم خلیلی- آقای وکیل زاده

درباره ی fekri

همچنین ببینید

اطلاعیه روابط عمومی موسسه نابینایان بصیر

بازدید: 139اطلاعیه روابط عمومی موسسه نابینایان بصیر

روز خبرنگار مبارک

بازدید: 276نوشته هایتان طلوع حقیقت و بیان دردهای کسانی است که نمی توانند بگویند و …

۲ دیدگاه

  1. سلام. بنظر من انجام دادن کار ربطی به نابینایی یا بینایی نداره آدم اگه امکانات داشته باشه هر کاری میتونه بکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 1 =