خانه / اخبار / کفش هوشمند به جای عصای سفید

کفش هوشمند به جای عصای سفید

بازدید: 959

طی چند سال اخیر، دانشمندان در حال ساخت و توسعه‌ی دستگاه‌های آزمایشی بوده‌اند تا به نابینایان در عبور از خیابان‌ها و رسیدن به مقصد کمک کنند. دستگاه‌هایی که روی مچ دست بسته می‌شوند، روی عینک نصب می‌شوند، یا فرد نابینا می‌تواند آن را مثل جلیقه بپوشد و یا روی عصا نصب شود

به تازگی یک پژوهشگر جوان در هیولت پاکارد در بنگلور هند، کفش هدایت گری مخصوص نابینایان به نام Le Chal (جمله‌ای هندی به معنی “مرا آنجا ببر”) ساخته است که به کاربر کمک می‌کند به مکان جغرافیایی مورد نظر خود رسیده و از موانع سر راه دوری کند.Anirudh Sharma  نمونه اولیه‌ی این کفش را در کلاس‌های طراحی MIT و کارگاه نوآوری شهر پون هند در ماه ژانویه طراحی کرده است.

طرز کار Le Chal به گونه‌ای است که یکی از کفش‌های کاربر، بر اساس فیدبک لمسی کار می‌کند؛ بدین صورت که چهار سنسور لرزشی تعبیه شده در کفش به کاربر علامت می‌دهد به چه سمتی حرکت کند؛ با لرزش سنسور جلوی کفش کاربر باید مستقیم به جلو برود و با لرزش سنسورهای سمت چپ، راست و عقب کفش نیز به همین ترتیب عمل کند. در ابتدا کاربر باید با نصب برنامه کاربردی Le Chal – که مخصوص سیستم عامل آندروید است- بر روی تلفن همراه خود، مقصد خود را در نقشه‌های گوگل وارد کند. سپس تلفن همراه به وسیله‌ی بلوتوث با مدار LilyPad Arduino (واقع در پاشنه کفش) ارتباط برقرار کرده و گوگل با استفاده از داده‌ی محلی GPS خود، مسیرها را یکی یکی مشخص می‌کند و پس از آن تلفن همراه‌، هر کدام از چهار سنسور لرزشی را بر حسب نیاز روشن می‌کند. هنگام شروع حرکت، شدت لرزش ها کم است اما هنگام نزدیک شدن کاربر به نقاطی که باید تغییر جهت دهد، شدت لرزش‌ها افزایش میابد.

یک سنسور مجاورت نیز در جلوی کفش تعبیه شده است که زمان نزدیک شدن کاربر به موانع به او هشدار می‌دهد و می‌تواند آن‌ها را از فاصله ۳ متری تشخیص دهد. هنوز خبری مبنی بر عرضه‌ی این کفش در بازار نیست.

منبع سایت پیچگوشتی

درباره ی madadi

همچنین ببینید

گزارشی مختصر از استودیوی موسسه نابینایان بصیر

بازدید: 1062یکی از بزرگترین مشکلات نابینایان در تحصیل کمبود کتب صوتی است.در همین راستا در …

کارگاه آموزشی اصلاح سبک زندگی با تغذیه سالم

بازدید: 141 برگزاری کارگاه آموزشی “اصلاح سبک زندگی با تغذیه سالم” ویژه نابینایان

یک دیدگاه

  1. Thanks for sharing. Your post is a useful cooinibuttrn.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =