خانه / اخبار بصیر / مراسم روز جهانی عصای سفید

مراسم روز جهانی عصای سفید

بازدید: 402

نگاه زاده علاقه ست،اگر دو چشم عشق به تو نگاه کند

مراسم گرامیداشت روز جهانی عصای سفید پنج شنبه ۲۱ مهرماه سال ۹۰ در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد.

موسسه فرهنگی هنری نابینایان بصیر که از زمان شروع به کار در زمینه خدمت رسانی به افراد نابینا و کم بینا کارنامه درخشانی دارد، این بار نیز برای بزرگداشت روز جهانی عصای سفید دست به کار شد و مراسم تحسین برانگیزی را در تالار پتروشیمی تبریز برگزار کرد.

 علاوه بر افراد نابینا و کم بینا و خانواده های آنها که اعضای اصلی موسسه هستند، آقای دکتر صادقی مدیر کل محترم بهزیستی استان،حاج آقا اسماعیلی نماینده محترم مردم هشترود و چارویماق و تابعه و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، آقای دکتر صادق قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان،  خانم مهندس بدرآذر شهردار منطقه ۶ کلان شهر تبریز، حاج آقا خیراندیش قائم مقام هلال احمر استان، حاج آقا سلیمی نیا رئیس هیئت ورزش های نابینایان استان ، مسئولین محترم خانه نور شعبه استان آذربایجان شرقی ،اعضای شورای محترم شهر جدید سهند ، تعدادی از مسئولین محترم روابط عمومی های سازمان ها و ادارات دولتی ، جمعی از خیرین محترم شهر تبریز و تعدادی از نابینایان و کم بینایان مسئول در استان های مجاور از میهمانان ویژه مراسم بودند.

آنچه که در این مراسم بیش از همه به چشم می خورد حضور گرم میهمانان بود که صفای خاصی به محفل بخشیده بود.

در این مراسم برنامه های زیر برگزار شدند

۱- اجرای سرود ملی

۲- قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط آقای غلامی از قاریان برجسته کشوری

۳- اجرای تواشیح

که اعضای گروه تواشیح به این ترتیب می باشد: آقایان پورعلی، جمالی، حیدری، فردزینکش ، مقصودی، سابقی و حسینی

۴- سخنرانی مدیر عامل موسسه آقای مهدی رفعتی

مدیر عامل موسسه بصیر ضمن گرامیداشت و تبریک روز جهانی عصای سفید به همه حضار، گزارش کاملی از فعالیتهای انجام شده توسط موسسه بصیر طی یک سال و نیم گذشته را به حضور عزیزان رساند.

ایشان اهداف عمده موسسه را تامین نیازهای آموزشی افراد نابینا و کم بینا در تمام سطوح تحصیلی، کشف و پرورش استعدادها، ایجاد فرصت های شغلی و توانبخشی عنوان کرد.

در زمینه آموزش که هدف اصلی موسسه است طی دوره ذکر شده کلاس های مختلف آموزشی تقویتی (از ابتدایی تا دانشگاهی) برگزار شده است. که نمرات قبولی دانش آموزان بازتاب کامل این تلاش ها می باشد. کلاس های معارف، حفظ، قرائت، تجوید، کلاس های احکام(در دو بخش خواهران و برادران)، تواشیح(با حضور استادان بلاغی و پرتو) از دیگر کلاس های برگزار شده در موسسه می باشند.

کلاس های هنری نیز جزء کلاس های فعال موسسه بودند از جمله تئاتر ( با حضور استاد نورزاد)، گل سازی، کارت پستال و جعبه سازی.ایشان اضافه کردند که در کنار اینها آموزش کامپیوتر، زبان و خط بینایی برای اعضاء کم بینا و نابینا از دیگر فعالیتهای انجام شده در موسسه بصیر می باشد.

کارگروههای مختلف از جمله: آی تی، حقوق، روانشناسی، زبان انگلیسی، گرافیک در موسسه فعالیت دارند. سایت بصیر نیز همراه با سایر بخش ها به فعالیت مستمر خود جهت آموزش و اطلاع رسانی ادامه می دهد. بخش های سخت افزاری و نرم افزاری نیز جز کارگروه های موجود در موسسه هستند. همچنین کمیته ورزشی موسسه بصیر با هدف ترویج ورزش همگانی در بین نابینایان و خانواده های ایشان تشکیل شده است که در این رابطه می توان به برگزاری دوره های مستمر کوهنوردی، پیاده روی و به صورت تخصصی تشکیل تیم گلبال و دوچرخه سواری اشاره کرد.

آقای رفعتی در ادامه به برگزاری مراسم در مناسبت ها از جمله ایام فاطمیه، برنامه انس با قرآن و افطاری ماه مبارک رمضان، برگزاری اردوهای فرهنگی (اردوی راهیان نور)، اردوهای تفریحی کندوان و فتح آباد، همکاری در همایشها، شرکت در نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز و برگزاری کارگاه های مشاوره ای اشاره کردند.

ایشان به چندین نشست روانشناسی توسط کارگروه مربوطه به ویژه نشست با حضور دکتر دریا از اساتید دانشگاه های آمریکا که در مجتمع فرهنگی ارشاد برگزار شد اشاره کرد.

آقای رفعتی همچنین عنوان کردند که موسسه بصیر نرم افزارهای ویژه نابینایان را تولید کرده است که به زودی در اختیار این عزیزان قرار خواهد گرفت. ایشان به تیم گلبال اشاره کرد و افزود که این تیم تاکنون در مسابقات حضور فعالی داشته و مقام های اول و سوم را کسب کرده است. حضور در نمایشگاه بین اللمللی کتاب تبریز برای آشنا سازی بیشتر مردم با مسائل نابینایان از دیگر فعالیت های موسسه بصیر بوده است.

وی در انتها برنامه های آتی موسسه را اعلام کرد از جمله: پیگیری اهداف قبلی( ارائه آموزش و خدمات به افراد نابینا و کم بینا)، افزایش فضای موسسه و تجهیز آن به چاپگر بریل، ماشین های تایپ، دستگاه ضبط، چاپ بروشور، کلیپ های تصویری برای انعکاس فعالیت ها، اجرای طرح های تولیدی که بیشتر راه آماده سازی را طی کرده اند، رونمایی از کتاب آموزش خط بریل، ارائه لوح فشرده مولتی مدیای کتاب دانشگاهی، اعزام کاروان نابینایان به مشهد مقدس.

از نظر ایشان مهمترین مشکل موسسه کمبود فضای مناسب جهت ارائه خدمات بیشتر می باشد.

ایشان در پایان از تمام میهمانان بخصوص مسئولین و خیرین تشکر و قدردانی کرد که با حضور گرمشان موجب دلگرمی اعضای موسسه بصیر می شوند.

۵- شعر خوانی توسط دانش آموز نابینا حورا حیدری

۶- پخش کلیپ تصویری فعالیت های بصیر

این کلیپ که شمایی مختصر از عملکرد این موسسه در ارائه خدمات به نابینایان و کم بینایان عزیز بود مورد توجه حضار واقع گردید.

۷- سخنرانی مدیر کل بهزیستی استان آذربایجان شرقی

دکتر صادقی ضمن تبریک روز جهانی عصای سفید به همه نابینایان و  کم بینایان و خانواده های آنها گفتند که طبق آمار ۱۵۱۰۰۰ فرد معلول در استان زندگی می کنند که از این تعداد ۱۲۰۰۰نفر جزء نابینایان و کم بینایان هستند و ۴۵۰۰ نفر از آنها تحت پوشش بهزیستی می باشند. ایشان اضافه کردند که تنها ۸۵۰ نفر از این تعداد مشغول کار هستند و بحث توانمند سازی شغلی معلولین از تلاش های عمده ای است که باید در نظر گرفته شود. دکتر صادقی از اقدامات بعمل آمده توسط موسسه نابینایان بصیر در ارائه خدمات به این قشر تشکر و قدردانی کرد.

۸- رونمایی از نقشه خوان

در این مراسم از وسیله کمک آموزشی نقشه خوان که توسط موسسه بصیر تولید شده بود، رونمایی شد.

۹- تقدیر از نخبگان نابینا و مدرسان موسسه

لیست اعضایی که از آنها تقدیر شد به این شرح است

۱- آقای سیری(شاعر نابینا)

۲- آقای بهزاد زاد علی اصغر (فوتبال نابینایان)

۳- لیلا زارع زاده (شطرنج)

۴- مریم پور حقیقت(مترجم کتاب بلبل اثر هانس اندرسون)

از کلیه مدرسان که در مقاطع مختلف همراه موسسه هستند و به آموزش اعضای نابینا و کم بینا می پردازند با لوح های تقدیری که توسط آقای مهندس چمنی فرماندار محترم استان امضاء شده بود تشکر و قدردانی شد.

۱۰- اجرای موسیقی توسط گروه موسیقی موسسه بصیر

گروه موسیقی بصیر شامل: پیانو: آقای نبی الهی- گارمون: آقای حسن زارع زاده- ناقاره: آقای محمد زارع زاده- ویلون: آقای اورنگی- آواز: آقایان حضرتی و مقصودی

۱۱ – اجرای نمایش توسط گروه تئاتر موسسه بصیر

از اعضای گروه تئاتر پروین پورعلی، حسین نصیری با مدیریت آقای نورزاد از اساتید برجسته تئاتر در تبریز

۱۲- اعلام اسامی مسافران کاروان زیارتی مشهد که به شکل قرعه کشی صورت گرفته بود.

۱۳- قرعه کشی و اهدای جوایز

این مراسم که ۸۰۰ نفر شرکت کننده داشت توسط صدا و سیمای استان پوشش خبری داده شد.

حرف آخر

این مراسم فرصتی بود تا افراد نابینا، کم بینا و دیگر اعضای موسسه نتیجه تلاش های مستمر خود را ببینند و برای روزهای روشن آینده مصمم تر شوند.

درباره ی fekri

همچنین ببینید

۲۴ مهر روز جهانی نابینایان مبارک باد

بازدید: 112اگر چراغ دل خاموش باشد، امید چشم های روشن برای پرواز، بیهوده است. اگر …

جلسه هماهنگی روز جهانی نابینایان:

بازدید: 178جلسه هم اندیشی مسئولان بهزیستی استان و تشکل های فعال نابینایان،پیرامون برنامه های روز …

یک دیدگاه

  1. سلام.وبسایت جامعی دارید.خیلی زحمت میکشید بابتش
    و ازین بابت کمال تشکر رو دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =