خانه / فرهنگي / معرفی کتاب-آموزش و پرورش دانش آموزان استثنایی با تاکید بر آموزش و پرورش نابینایان در کانادا

معرفی کتاب-آموزش و پرورش دانش آموزان استثنایی با تاکید بر آموزش و پرورش نابینایان در کانادا

بازدید: 988

براساس منشور آزادی حقوق بشر تمام شهروندان صرف نظر از نژاد، جنسیت، سن، زبان، معلولیت های جسمی، ذهنی و … در کل دنیا باید بتوانند از آموزش و پرورش متناسب با نیازهای خود و جامعه برخوردار باشند.

امروزه تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی در کنار دانش آموزان عادی در مدارس دولتی دنیا امری بسیار عادی تلقی می شود. دانش آموزان استثنایی با معلولیت های ذهنی و فیزیکی سایر دانش آموزانی که با استانداردهای آموزش موجود در کانادا همخوانی ندارند، مانند مهاجرانی که زبان رسمی مدرسه زبان اصلی آنان نیست، دانش آموزان این کلاسهای تلفیقی را شامل می شوند.

این کتاب از امر آموزش و پرورش در کشور کانادا برای دانش آموزان استثنایی بحث می کند و با هدف معرفی آموزش و پرورش در کشور کانادا تدوین شده است و هیچ گونه ارزیابی و داوری در این مقوله مد نظر واقع نگردیده است و نگارندگان این کتاب بر اساس شواهدی که در طول اقامت خود در کشور کانادا بوده اند و همینک برای این گروه از دانش آموزان خدمات ارائه می گردد که کتاب حاضر را به تآلیف رسانده اند.

رشد کیفی و کمی آموزش وپرورش دانش آموزان با نیازهای اختصاصی به ویژه دانش آموزان نابینا و کم بینا انگیزه نگارش این اثر بوده است به این امید که شاید تجربیات ارزنده کشور کانادا در زمینه ی آموزشهای استثنایی بتواند راه گشایی برای حل مشکلات آموزشی و پرورشی دانش آموزان استثنایی ایران به خصوص نابینایان و کم بینایان به شمار آید

این نوشتار کوششی بوده است در راستای معرفی نظام آموزش و پرورش استثنایی در کانادا به ویژه افراد دارای آسیب بینایی، به این منظور کتاب در چهار بخش تنظیم شده است. در بخش اول آموزش پرورش استثنایی در کانادا به طور کلی: نگاهی گذرا به تاریخچه آموزش و پرورش دانش آموزان استثنایی، یکپارچه سازی و ادغام، جایگزینی قانون و دانش آموزان استثنایی، و در بخش دوم، آموزش و پرورش نابینایان و کمبینایان بطور ویژه: تعریف آسیب های بینایی، نگاهی گذرا به تاریخچه آموزش و پرورش نابینایان و کم بینایان، برنامه های آموزشی کوتاه مدت، برنامه های آموزشی فوق برنامه، مهارتهای جابجایی و حرکت از محلی به محل دیگر به کند و کاو کشیده شده است.

در بخش سوم خدمات راهنمایی و مشاوره تحصیلی – شغلی بطور کلی: راهنمایی و مشاوره حرفه ای (تحصیلی –شغلی) موارد قانون جهانی عصای سفید و آنچه نابینایان در این راستا از آن بهرمندند، مطرح شده است.  مرور موانع اشتغال، عناوین شاغلین نابینای ۷۵ کشور از ۱۳۵ کشور عضو اتحادیه نابینایان از دیگر مبحث این بخش است.

بخش چهارم به معرفی سازمانها، انجمن ها، موسسات اتحادیه ها، نهادها، شورا ها و دیگر مراکز خدمات رسانی کانادا به نابینایان و  ذکر هدف ها و خدمات آنها پرداخته است.

این اثر توسط دکتر عذرا دبیری اصفهانی و دکتر طیبه زندی پور از اساتید دانشگاه الزهرا تهران، از انتشارات آییژ، سال ۱۳۸۵ در ۱۴۲ صفحه به چاپ رسیده است.

درباره ی saei

۲ دیدگاه

  1. Didn’t know the forum rules allowed such brialilnt posts.

  2. سلام واحترام تقدیم شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 5 =