خانه / علمي / تاریخچه خط بریل

تاریخچه خط بریل

بازدید: 6335

خط بریل خط برجسته ای است که به کمک آن افراد نابینا می توانند بخوانند و بنویسند. این خط به نام مخترع آن لویی بریل که خود نابینا بود نامگذاری شد. خط استاندارد بریل مرکب از شش نقطه در قالب دو ستون سه نقطه ای که از ترکیب این نقاط حروف مختلف در هر زبان ساخته میشود.   

 

مبتکر خط کنونی بریل ،فردی به نام لویی بریل بود او در روز ۱۴ ژانویه سال ۱۸۰۹ در پاریس به دنیا آمد او از همان کودکی نابینا شد،پدر او در کارگاهش افسار و دهنه می ساخت و لویی کوچک سخت سعی می کرد از پدرش تقلید کند پس یک روز درفش که در دستان لویی بود لغزید و بر چشمان او فرو رفت چشم لویی عفونت کرد و عفونت دو کره چشم را فرا گرفت و لویی نابینا شد.

لویی احتیاج داشت شیوه های جدید را برای یاد گرفتن در پیش به گیرد.چند سال به یک مدرسه معمولی رفت اما نمی توانست همه چیز را از راه گوش دادن بیاموزد.

وقتی ۱۰ ساله شد یک بورس تحصیلی از “موسسه سلطنتی نابینایان پاریس ” راه جدید را به روی او گشود.در کتابخانه آنجا ۱۴ جلد کتاب بزرگ حجیم با الفبای برجسته چاپ شده بود که لویی ان را مطالعه کرد.

در سال ۱۸۲۱ کهنه سربازی به نام شارل باربیه از مدرسه دیدن کرد باربیه خطی را به نام “شب نویسی” اختراع کرده بود.

خط او از ۱۲ نقطه برجسته تشکیل شده بود که اطلاعات خط مقدم را در تاریکی شب بدون انکه کلامی بین افراد رد و بدل شود در اختیار سربازان می گذارد،لویی ۱۲ نقطه باربیه را به ۶ نقطه تقلیل داد. اولین کتاب بریل هنگامی که وی تنها ۲۰ سال داشت منتشر شد.

لوی در سال ۱۸۳۷ علامت های دیگری را در زمینه موسیقی و ریاضیات به خط خود افزود و بعد از مرگ لویی هنگامی که یک گروه انگلیسی در سال ۱۸۶۸ از موسسه بازدید می کردند ابتکار لویی را کشف و ترویج دادند و درنتیجه این خط به نام خط بریل نام گذاری شد.



بعد از ابداع این خط که مورد استقبال کشورهای دیگر قرار گرفت و کشورهای دیگر جهان از آن تبعیت کردند ولی به خاطر فراخور الفبای خودشان ،این کشورها تغییراتی در این خط ایجاد کردند.

خط بریل توسط کریستوفل وارد ایران شد و چون او به زبان فارسی آشنایی زیادی نداشت در نتیجه کریستوفل به کمک محمد علی خاموشی خط بریل فارسی را تکمیل کردند.بعد از مدتی خود نابینایان به نواقص حروف بریل پی بردند و با هماهنگی بخش فرهنگی یونسکو خط بریل را اصلاح کردند.

بنابر آمار یونسکو، ۱۲ میلیون انسان در سراسر جهان نابینا هستند که متاسفانه تنها حدود ۵ درصد آنها با خط بریل آشنایی دارند. بیش از ۱۸۰ سال از اختراع خط بریل می‌گذرد، ولی هنوز عده‌ زیادی هستند که خط نابینایان را بین‌المللی تصور مى‌کنند.

دریغا که تا لویی بریل زنده بود، دست‌اندرکاران آموزش نابینایان خط او را معتبر نشمردند و تنها ۳۰ سال پس از مرگ او بود که اختراع بی‌مانندش در سراسر جهان به رسمیت شناخته شد.

منبع: سایت اخشابی و همشهری

درباره ی fekri

همچنین ببینید

نگرشی دیگر به آموزش خط بریل

بازدید: 2402خط بریل خط برجسته ای است که به کمک آن افراد نابینا می توانند …

نخستین تلفن همراه بریل جهان

بازدید: 241افراد دچار اختلالات بصری از این پس قادر خواهند بود با استفاده از نخستین …

۳ دیدگاه

  1. ممنون
    من ارزو میکنم که روزی برسه تمام نابینایان بتونن با این خط اشنایی پیدا کنن :))

  2. عاااااااااااالی بود خیلی کمکم کرد . بازم ممنووووووون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − هفت =