خانه / فرهنگي / معرفی کتاب

معرفی کتاب

بازدید: 204

عنوان کتاب:روانشناسی و آموزش کودکان نابینا

نابینایی پدیده ای کهن است که قدمت آن را میتوان با تاریخ حیات انسان همزمان دانست. ادراک بینایی از دیرباز مورد توجه رشته های علمی گوناگون همچون فیزیولوژیک روانشناسی، فلسفه و هنر بوده است.

دراین اثرسعی شده است در حد یک کوشش علمی به پاره ای سوالهای پژوهشی در قلمرو نابینایی پاسخ داده شود.

مؤلف در این اثر که محصول دو سال فعالیت علمی و پژوهشی اوست و آن را « رنج نامه ی تحصیلی » خود تلقی میکند، کوشش کرده به وسیله گامی در جهت اعتلای فرهنگ نابینایی که خود یک « فرهنگ » است و مسائل روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان نابینا را در بر دارد ، به دانش پژوهان و مربیان این قلمرو علمی یاری رساند.

مطلب اساسی در برخورد با افراد نابینا این است که به آنها بگوییم نابینایی فاجعه نیست ولی نباید به نابینا بگوییم این اتفاقی که افتاده، نابینایی نیست و کمک کنیم تا دریابد گرچه زندگی ممکن است تغییر کند اما از دست نمیرود.

کتاب حاضر در ده فصل تدوین یافته که به صورت کاملاً و تخصصی در باره ی موضوعات : تاریخچه ی نابینایی ، روش شناختی تحقیق در کودکان نابینا ، ساختمان چشم ، ساختمان گوش ، گفتار ، صوت ، ویژگیها و محدودیتهای روانشناختی کودکان نابینا ، جنبه های ضعف و قدرت نابینایان ، کمبودهای ممکن در نابینایان ، مراحل تحول عاطفی ـ اجتماعی کودکان نابینا ، مسئله تصویرسازی ذهنی ، آموزش و پرورش کودکان نابینا ، تشخیص و شناسایی نابینایی و دیگر موارد قابل توجه در این باب میپردازد.

این اثر علمی و قابل تأمل تألیف پرویز شریفی درآمدی در ۲۶۵ صفحه از نشر گفتمان خلاق میباشد.

درباره ی saei

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =